دانلود و خرید کتاب گیلان از مه تا دریا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گیلان از مه تا دریا اثر محمد کوچکپور کپورچالی

کتاب گیلان از مه تا دریا

معرفی کتاب گیلان از مه تا دریا

گیلان از مه تا دریا مجموعه‌ای از عکس‌های مردم‌شناسانه و طبیعت گیلان است که محمد کوچکپور کپورچالی ثبت کرده است. عکس می‌تواند تصاویر لحظه‌ای از تاریخ را در زمانی مشخص با تمام جزئیات تصویری ثبت کند تا در آینده‌ای دور یا نزدیک قابل رؤیت باشد.

این ویژگی عکس کمک می‌کند تا فردا شکلی از هویت دیروز خود را ببیند و بخشی از ساختار فرهنگی و اجتماعی هر ملتی از نظر جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، دیرینه‌شناسی و....از این طریق قابل مشاهده است.

درباره کتاب گیلان از مه تا دریا

کوچکپور کپورچالی، از معدود عکاسانی است که عمر خویش را صرف ثبت و ضبط آداب و رسوم، زندگی، طبیعت، بازی‌ها و جشن‌ها‌ی و آیین‌های یک منطقه نموده است؛ جشن‌ها و آیین‌های چندهزار ساله‌ی بخشی از مناطق ییلاقی و کوهستانی گیلان (تالش)، آدابی که با ورود زندگی شهری و رسوم شهرنشینی طی چند دهه، رو به انقراض نهاد، آنگونه که اکنون بسیاری از سوژه‌های عکسهای کوچکپور، برای فرزندان امروز قوم تالش ناشناخته و غریب می‌نماید.

 زنان این خطه زین اسب‌هایشان را در گوشه‌ای آویخته‌اند، جنگل‌نشینان دامدار به ابزار و آلات شهری مجهز شده‌اند، تبرها بازنشست شده، تنورهای بسیاری از نان محلی سرد و خالی مانده و سال‌ها است کمتر کسی آوای طرب‌انگیز نوروزی‌خوانی را می‌شنود؛ همه‌ی این‌ها به تمایل زندگی ساده و صمیمی این قوم به سمت زندگی شهری و جبر روزگار مدرن گواهی می‌دهد. در این دگرگونی پرشتاب، دوربین کوچکپور، زیر و بم زندگی سال‌های گذشته را، ثابت و بی‌تغییر، در کادری از تصاویر حفظ کرده است؛ تا نسل‌های آینده هرگاه که از ملال روزگار خویش خسته شدند، دست کم لحظه‌هایی از زندگی پدران و مادران خود را، اگر چه در قالب تصویر، مرور کنند، چون گذشته در هر حال قابل تامل است.

این عکس‌ها، تلخ و شیرین، بخشی از زندگی سخت و در عین حال ساده‌ی مردم گذشته‌ی گیلان و جلوه‌های طبیعی آن را به تصویر می‌کشد که اکنون همچون خاطره‌ای شیرین در حافظه‌ی تاریخی نسل امروز به جا مانده است. این مجموعه گزیده‌ای است که از بین ده‌ها هزار نگاتیو و اسلاید این عکاس نامی کشور گرد آمده است.

دیدن گیلان‌ از مه تا دریا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

دیدن این مجموعه عکس ناب را به تمامی دوست‌داران فرهنگ گیلان، ایران‌شناسان و جامعه‌شناسان پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه