دانلود و خرید کتاب در مسیر اندراب ابوالفضل شکیبا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب در مسیر اندراب اثر ابوالفضل شکیبا

کتاب در مسیر اندراب

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب در مسیر اندراب

کتاب الکترونیکی در مسیر اندراب نوشتۀ ابوالفضل شکیبا است و انتشارات ماهوی خورشید آن را منتشر کرده است. کتاب در مسیر اندراب، جزئیات سفر نویسنده به کشور افغانستان در هنگام اشغال آن توسط نیروهای طالبان است.

درباره کتاب در مسیر اندراب

زمانی‌ که افغانستان در چنگ طالبان رها می‌شود، ابوالفضل شکیبا، نویسندۀ کتاب در مسیر اندراب نیز چون دیگران شوکه می‌شود. برای او، برگشت مجدد طالبان و سقوط دولت پیشین که روی شکل‌گیری و دوام آن، آن‌همه هزینه شده بود، قابل‌باور نبود. اما به قول او، شده بود آنچه نباید می‌شد. تماشای سه اتفاق او را بیش از هر چیزی تکان داده بود: ۱- فرار محمداشرف‌غنی، رئیس‌جمهور پیشین؛ ۲- آویزان شدن مردم به بال هواپیما در میدان هوایی؛ ۳- رجوع سیل‌آسای مردم به مرزهای همسایه‌هایی که در استقبال از مهاجران کارنامه خوبی ندارند.

مهم‌ترین عاملی که او را وادار به سفر به افغانستان می‌کند، موجودیت سنگر مقاومت در جغرافیای اندراب و ضرورت آشنایی با آن است. او با خود زمزمه می‌کند که امریکا رفت، سران دولت پیشین همه رفتند، ارتش با آن‌همه توپ و تانک چون برف آب شد، ولی سنگر مقاومت در اندراب برقرار ماند. او، بیش از آنکه یک نویسنده باشد، مستند‌ساز یا فیلم‌ساز است. به بهانۀ دیدار از جاذبه‌های گردشگری وارد افغانستان می‌شود و مخفیانه خود را به اندراب می‌رساند و مستندی به نام «با مقاومت در هندوکش» می‌سازد. 

نویسنده با طی‌کردن پیچ‌وخم‌های زیاد و گذر از ایستگاه‌های بازرسی طالبان در نهایت به هدف خود می‌رسد: دیدار با مقاومت‌گران اندراب به‌ویژه فرمانده آن‌ها خیرمحمد خیرخواه اندرابی. از میزبانی خوب آن‌ها حکایت‌های قشنگی دارد. مهمان‌داری از خصلت‌های برازنده مردم افغانستان است. هر سفرنامه‌ای که در‌بارۀ افغانستان نوشته شده، در آن به حتم از خصلت مهمان‌نوازی افغان‌ها گفته شده است. رسم مهمان‌نوازی محصور در جغرافیای خاصی نیست و شرق و غرب و شمال و جنوب افغانستان همه به این رسم پابندی دارند. او می‌گوید زمانی ‌که می‌خواسته با فرمانده خیرخواه خداحافظی کند، کسی کنارش دیده نمی‌شد جز یک ‌سرباز. فقط کتابی به او تحفه داده و عکس یادگاری گرفته است. غمگین بوده که نمی‌توانسته بقیه سربازان را هنگام خداحافظی خوب‌تر تماشا کند. پس از رسیدن به ایران، دریافته است که همه سربازان در مسیر راه در پشت سنگ‌ها و صخره‌ها پنهان شده بودند تا اگر خطری از نشانی طالبان متوجه آن‌ها شود، نجاتشان دهند. او می‌نویسد: باورم نمی‌شد! آقای خیرخواه گفته بود، من نمی‌توانم فردا روزی، ننگ آسیب‌دیدن و اسارت مهمان‌هایم را بر پیشانی داشته باشم.

خواندن کتاب در مسیر اندراب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به خواندن سفرنامه مناسب است.

بخشی از کتاب در مسیر اندراب

«بعد از سقوط کابل و تسلط طالبان بر افغانستان، تنها شهرهایی که در مقابل طالبـان هنوز ایستادگی می‌کردند و حاضـر بـه تسـلیم نبودنـد «پنجشـیر» و «انـدراب» بودنـد. طالبان برای فتح این شهرها نیرویی عظیم گسـیل کـرده بـود. قبـول ایـن موضـوع بـرای نیروهای مقاومتی که در پنجشیر و اندراب بودند بسیار سخت بود. طالبان پیشنهاد گفتوگو و صلح داده بود. «احمد مسـعود» و گروهـی از بزرگـان در این جلسات شرکت کردند؛ اما نتیجه‌ی مذاکرات آن چیزی نبـود کـه مـورد نظرشـان باشد. بلافاصله بعد از این جلسات که به جایی نرسید جبهه‌ی مقاومـت ملـی افغانسـتان به رهبری احمد مسعود شکل گرفت و در مقابـل طالبـان اعـلام مقاومـت و ایسـتادگی کرد...»

نظرات کاربران

کاربر 1649205
۱۴۰۳/۰۳/۰۷

تجربه ای متفاوت از حوادث و اتفاقاتی که برای ساخت یک مستند در افغانستان رخ داده است

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۹ صفحه

حجم

۸٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۹ صفحه

قیمت:
۲۰۲,۸۰۰
تومان