دانلود و خرید کتاب مولود کعبه مجید مسعودی (م. طارق)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مولود کعبه

کتاب مولود کعبه نوشتۀ مجید مسعودی در انتشارات حمزه به چاپ رسیده است. این کتاب ترکیبی از خاطره‌نگاری و تاریخ‌نویسی است و موضوع آن، سرگذشت حضرت علی و فرازونشيب‌های زندگی ایشان است.

درباره کتاب مولود کعبه

کتاب مولود کعبه با زیرعنوان حدیث محنت‌ها، دربارۀ زندگی و زمانۀ امام علی است. علی ابن ابی‌طالب، امام اول مذهب شیعه، یکی از خلفای راشدین اهل سنت و پسرعموی پیامبر است که از سال ۳۵ تا ۴۰ هجری قمری، یعنی کمتر از ۵ سال به‌عنوان خلیفۀ مسلمانان حکومت کرد. امام علی در میان طیف وسیعی از مسلمانان از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است. ایشان در سنین کودکی یکی از نخستین ایمان‌آورندگان به اسلام بود. موضوعی که در تاریخ اسلام به یوم الدار معروف است و در آنجا به‌طور علنی پذیرش خود را اعلام کرد. موضوع معروف دیگر در ارتباط با ایشان واقعۀ لیلة المبیت است که در آن شب به هجرت پیامبر از مکه و دور شدن از خطر کمک کرد. موضوعی که باعث شد پیامبر پس از مهاجرت به مدینه و ایجاد پیمان برادری میان مسلمانان، او را به‌عنوان برادر خویش انتخاب کند. امام علی در مدینه در اغلب جنگ‌ها پرچم‌دار سپاه اسلام بود و به دلاوری شهرت داشت. مسئلهٔ خلافت پس از وفات پیامبر، منجر به شکاف اصلی میان مسلمانان و تقسیم آنان به دو گروه شیعه و سنی شد. چنان‌که مشهور است پیامبر در واقعۀ غدیر خم گفته بود: «هر که من ولی او هستم، این علی ولی او است». مقصود این جمله محل اختلاف شیعه و سنی است. شیعیان بر این اساس معتقد به نصب امامت و خلافت در خصوص امام علی شدند و اهل سنت آن را به‌معنای دوستی و محبت علی تفسیر کردند. پس از درگذشت پیامبر، جمعی از مسلمانان در سقیفهٔ بنی‌ ساعده گرد آمدند و بعد از مشورت با یکدیگر، با ابوبکر به‌عنوان خلیفه بیعت کردند. امام علی پس از ۶ ماه با ابوبکر بیعت کرد. او در دوران خلافت ۳ خلیفهٔ اول در جنگ‌ها شرکت نکرد و جز در مورد انتخاب خلیفهٔ سوم فعالیت سیاسی نداشت. البته هرگاه خلفای سه‌گانه می‌خواستند، در امور دینی، قضایی و سیاسی به آن‌ها مشورت می‌داد. امام علی پس از کشته‌ شدن عثمان، به خلافت برگزیده شد. دوران خلافتش با نخستین جنگ‌های داخلی اسلامی و شورش‌ها هم‌زمان بود. پس از فرونشاندن شورش‌ها و پیروزی در جنگ‌ها، عاقبت به دست یکی از خوارج به شهادت رسید.

کتاب مولود کعبه، در دو دفتر نوشته شده است. دفتر اول بر آستان مولود کعبه نام دارد. این بخش دربارۀ ایام زیارت نویسندۀ کتاب در شهر نجف تا زمان بازگشت از سفر است. دفتر دوم حدیث محنت‌ها نام دارد. این دفتر سه فصل دارد. فصل اول با عنوان محنت‌های علی(ع) در زمان پیامبر(ص) دربارۀ واقعۀ انذار، لیلة المبیب و غزوه‌های زمان پیامبر است. فصل دوم محنت‌های علی(ع) پس از رسول اکرم(ص) نام دارد که دربارۀ واقعۀ سقیفۀ بی ساعده، غصب خلافت و جنگ‌های زمان امام علی است.

خواندن کتاب مولود کعبه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های تاریخ اسلام و زندگی‌نامه پینشهاد می‌کنیم.

نظرات کاربران

کاربر 7899804
۱۴۰۲/۱۱/۲۲

کتاب آموزنده ای است

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۸۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۷۸۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان