دانلود و خرید کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام رضا اکبریان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام اثر رضا اکبریان

کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام

معرفی کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام

کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام نوشتهٔ رضا اکبریان است و سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام

فلسفه اسلامی، بستری تاریخی و استوار را سپری کرده است و جا دارد با نگاهی معرفت‌شناسانه به وصف و تبیین و ارزیابی درجه دوم آن پرداخت و به عبارت دیگر، برای دستیابی به پاسخ‌های معرفت‌شناسانه، فلسفه اسلامی، یا فلسفه‌پژوهی در حوزه مکاتب فلسفه اسلامی ضرورت می‌یابد. پرسش‌هایی مانند چیستی فلسفه اسلامی، روش‌شناسی، ربط آن با سایر علوم و معارف، تبیین گزاره‌های فلسفی، آسیب‌شناسی، کشف ساختار فلسفه، مقایسه گرایش‌ها و رویکردهای گوناگون و جایگاه فلسفه اسلامی، مقایسه روش و ساختاری با فلسفه‌های غرب و کارکردهای فلسفه اسلامی، نمونه‌ای از این نگرش معرفت‌شناسانه است. پاره‌ای از پرسش‌های اساسی در حوزه پیش گفته این است که فلسفه اسلامی در مقابل فلسفه‌های غربی چه جایگاهی دارد و آیا مطلب مهمی برای دنیای امروز و انسان معاصر دارد؟ گرهی از نیازهای بشری باز می‌کند یا اینکه فلسفه اسلامی گرفتار کهنگی و مرور زمان و عتیقه‌ای و موزه‌ای شده است؟ آیا فلسفه به صورت فکر ارزشمند می‌تواند موزه‌ای شود و زندگی و بالندگی‌اش را از دست بدهد و یا قدمتش، ارزش آن را نمی‌کاهد؟ پرسش مهم دیگری که در کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام، دنبال می‌شود، پرسش از هویت و ماهیت فلسفه اسلامی است. متفکران اسلامی و غربی پرسیده‌اند آیا اسلام هم فلسفه دارد و آیا اصولاً فلسفه اسلامی، مفهومی معنادار است یا مفهومی بدن مصداق است؟ به عبارت دیگر، آیا فلسفه اسلامی امکان‌پذیر است؟ آیا فلسفه اسلامی وجود دارد؟

درباره هویت و فلسفه اسلامی، دو دیدگاه کلان ایجابی و سلبی را مطرح ساخته‌اند. عده‌ای، چنین فلسفه‌ای را اثبات و گروهی انکار کرده‌اند.

یکی از پرسش‌های مربوط به هویت فلسفه اسلامی به امکان آمیختگی فلسفه با اسلام و نقش و کارکرد آموزه‌های اسلامی در مقام گردآوری و داوری دستاوردهای فلسفی برمی‌گردد. برخی از پژوهشگران حکمت اسلامی با تقسیم‌بندی فلسفه اسلامی به مدل اخص و اعم، فلسفه اسلامی را ممکن دانسته‌اند. فلسفه اسلامی اخص برگرفته از متون دینی و فلسفه اسلامی اعم عبارت از آرا و دیدگاه‌های حکیمان و فیلسوفان مسلمان است. فلسفه اسلامی اخص، به خودی خود، وصف اسلامیت را دارد؛ زیرا خاستگاه آن متون اسلامی (نه گفتار فیلسوفان) است؛ البته به دلیل دخالت استنباط در تحقیق و تفسیر و برداشت آن، خلوص و ناب بودن آن نسبی است و فقط خالص بودنش در اندیشه صاحبان معصوم تحقق دارد. نهادهای فلسفه اسلامی اخص، همان متون دینی و آیات قرآن و احادیث‌اند. آیات قرآن به محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، عام و خاص، مطلق و مقید، نص و ظاهر، مجمل و مبین و احادیث از لحاظ سند، به متواتر و واحد (صحیح، حسن، موثق، ضعیف، قوی) و از لحاظ دلالت به نص و ظاهر و مجمل، و از لحاظ قرینه به خب محفوف به قرائن و خالی از قرینه تقسیم‌پذیرند. بی اعتبار خواندن ظن و اختصاص به قطع و یقین باعث می‌شود که از میان متون دینی فقط متون یقین‌زا در فلسفه اسلامی اخص اعتبار داشته باشد؛ یعنی متون قطعی السند مانند قرآن و خبر متواتر و خبر محفوف به قراین و متون قطعی الدلاله.

کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام در هفت بهش سامان یافته است:

بخش اول: پیشگامان فلسفه

بخش دوم: پیدایش حکمت مشائی در جهان اسلام

بخش سوم: فلسفه در غرب اسلامی

بخش چهارم: پیدابیش حکمت اشراقی و عرفان نظری

بخش پنجم: توسعه و تعامل مکتب‌های مختلف فکری فلسفی و شکوفایی حکمت شیعی

بخش ششم: ملاصدرا و حکمت متعالیه

بخش هفتم: علامه طباطبایی و فلسفه الاهی

خواندن کتاب مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران فلسفه اسلامی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۸۰۲ صفحه

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۸۰۲ صفحه

قیمت:
۱۲۰,۰۰۰
تومان