دانلود و خرید کتاب کتاب قوام محسن دریابیگی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کتاب قوام اثر محسن دریابیگی

کتاب کتاب قوام

انتشارات:انتشارات خیمه
امتیاز:
۴.۴از ۸۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب کتاب قوام

«کتاب قوام» روایت زندگی حجت‌الاسلام سیدمهدی قوام(۱۳۴۲-۱۲۷۹)، به قلم محسن دریابیگی است.

در بریده‌ای از مقدمه کتاب می‌خوانیم:

«ویژگی‌های شخصیتی قوام در جذب جوانان به او بسیار مؤثر بود. جوانانی که به سختی تن به قیادت روحانی می‌دادند را صدق و بزرگواری او به زانوزدن در محضرش وا می‌داشت. بعد از شهریور ۱۳۲۰ که فضا برای تبلیغ دین فراهم‌تر شد، قوام از ابزار منبر بسیار بهره گرفت تا بتواند مردم را از خاک ر‌هانیده و به سوی افلاک راهنمایی کند.

سید به شیوه‌ای رندانه می‌زیست به همین جهت مورد بی‌مهری برخی خشکه‌مقدسین قرار داشت. مجتهدی معقول‌خوانده بود. آقازاده‌ای بود که به دیگر آقازادگان نمی‌ماند. ظاهرش با ظاهر دیگر طلبه‌ها متفاوت بود. کتانی به‌پا می‌کرد. ریشش بسیارکوتاه بود. گاه عبا بر دوش خود می‌انداخت. اطرافیانی متفاوت و از هر تیپ و گروه دورش را پر کرده بودند. با این حال، سوز و گدازی داشت که هر مستمعی را مدهوش می‌کرد. صدق و صفا شمع انجمن قوام بود. فهم عمیقش از انسان و زمانه، گروهی از جوانان را گرد او جمع کرده بود که به دنبال خود حقیقی خویش می‌گشتند تا از مسیر سعادت جا نمانده و با حسرت این دار دنیا را ترک نکنند. اینان در قوام گمشده‌ی خود را یافته بودند. قوام سخن از آنان می‌گفت؛ از غریبه‌ها سخن به میان نمی‌آورد. اهل ریا و تزویر نبود. مقلدانه زیست نمی‌کرد. صداقت و راستی از سر و رویش می‌ریخت.

عشق و محبت به خدا و خلق آیینش بود. دینش، دینی رحمانی بود. او راه خود را می‌رفت. با مردم زندگی می‌کرد. در مجالس بالانشین نبود. فقر مرامش بود. وسعت مشرب داشت. خلق را عیال حق می‌دید. مصطلحات علمی ‌مشغولش نکرده بود. قوام، همراه عوام شد؛ اما عوام‌زده نشد. بلکه عوام را به دایره‌ی خواص رهنمون گردید.»

نظرات کاربران

آلوین (هاجیك) ツ
۱۳۹۷/۱۰/۰۴

با سلام😄. بسی کتاب خوبی بود و بسی درس آموختیم از حاج‌آقا سیدمهدی قوام که خدایش بیامرزد.. کــلــــی نکته‌ی دلچسب و دلنشین یاد گرفتم از این سید بزرگوار و خیلی خوشحال و خرسندم از خوندن این کتاب مفید^^ همه‌چیز صحیح و خوب؛ فقط

- بیشتر
Aysan
۱۳۹۷/۰۶/۱۱

کتابِ سوم از عضویتِ خوب و جذابِ یک هفته ای در کتابخانه.. . . . "امر به معروف و نهی از منکر بر همه واجب است.اما... اما... اما..طوری بگو که قلب گناهکار نشکند!" . . کوچکم برای توصیه کردن، پس خواهش می کنم این کتاب را

- بیشتر
سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۶/۰۷

کتاب صد و هجدهم برنامه مطالعه از طرح کتابخانه همگانی ، عالی بود این کتاب و بسیار لذت بردم ، خدا رحمتشون کنه

sadeghi
۱۳۹۷/۰۶/۰۹

گاهی برای رشد معنوی وبه خود امدن،فقط کافیست چنین زندگی نامه هایی خوانده شود.... پیشنهاد میکنم باهر عقیده واعتقادی که هستید یکبار این کتاب را مطالعه بفرمایید. بسیار تامل برانگیز بود،از خواندنش واقعا لذت بردم🌼

ツAlirezaツ
۱۳۹۷/۰۸/۱۵

وقتی امشب از شبکه پنج اسم حاج آقا قوام رو شنیدم یه جرقه ای در ذهن ام به سمت این کتاب زد که آره یه زمانی آقا سیّد و دوستان دیگه از این کتاب تعریف کرده بودن و بعد از

- بیشتر
مانا
۱۳۹۸/۱۲/۲۰

لطفا این سری از کتابا رو رایگان کنید. خداییش الان که بچه ها رو آوردن به خوندن. اینا رو رایگان بگذارید.

ا. ر.
۱۳۹۸/۰۴/۲۲

«مراجعه به تراجم علمای سلف به منزله مراجعه به کتاب های معتبر اخلاقی است» آیت‌اللّه بـهجـت خواندن این کتاب بالتأکید توصیه می‌شود.

|قافیه باران|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶

«باید بچشد عذاب تنهایی را ، آنکس که ز عصر خود فرا تر باشد» __________ کم بود اما تاثیرگذار.

~یا زهرا(س)~
۱۳۹۹/۰۲/۰۶

خیلی کتاب روان و خوبی بود من مزار شیخ حر عاملی رفته بودم و نمیدونستم چه شخص بزرگیه اقا سید مهدی قوام هم سفارش کردن حتما سر مزار شیخ حر عاملی بریم در صحن انقلاب مشهد دفن هستند. کتاب نخل و نارنج

- بیشتر
ادریس
۱۳۹۸/۱۱/۱۱

کتابی است که به بیان خاطرات نزدیکان و دوستان از جناب حجت الاسلام سید مهدی قوام می پردازد برای خاطرات خوان ها توصیه می شودو برای انتشارات معروف خیمه است. ______ "ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نمودیم

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵۷)
«تابع حال خودت باش! چه مردم ببینند و چه نبینند» .
ツAlirezaツ
نمازش که تمام شد حال خوشی داشت. دلش می‌خواست تعقیباتش را طولانی کند. اما از حرف مردم ترسید. از این‌که بگویند ریا کرده است. بلند که برود، ‌ قوام دستش را گرفت. نشاندش و گفت: «تابع حال خودت باش! چه مردم ببینند و چه نبینند» .
F313
می‌گفت «امر به‌ معروف و نهی از منکر بر همه واجب است. اما... اما... اما... طوری بگو که قلب گنهکار نشکند! اگر می‌بینی دارد نمازش را غلط می‌خواند، تو درستش را با صدای بلند بخوان که او متوجه شود. کاری نکن که او را به لجاجت بیندازی و بگوید من اصلاً برای دلم می‌خواهم نماز بخوانم» .
مادربزرگ علی💝
شب جمعه بود و «آقامصطفی» و چند نفر دیگر از داش‌های تهران در «باغ خاله» ی فرحزاد شب‌نشینی داشتند. ازقضا آن‌شب قوام هم به آن باغ رفته بود. شاگردان قوام می‌روند سراغ مصطفی و می‌گویند: «یک امشب را مقداری رعایت کن!» مصطفی می‌پرسد: «مگر امشب چه خبر است؟» می‌گویند: «آقاسیدمهدی قوام آمده» . مصطفی برمی‌خیزد و می‌رود پیش قوام. پیشانی‌اش را می‌بوسد و می‌گوید: «ما نوکر سید‌ها هستیم» . قوام می‌گوید: «ما می‌خواهیم مثل شما داش بشویم. قانونش چیست؟» مصطفی می‌گوید: «قانونش این است که هرجا نمک خوردی، نمکدان نشکنی» . قوام می‌گوید: «خب این‌که در قانون ما هم هست. اما شما حرف می‌زنی یا عمل می‌کنی؟» مصطفی نمی‌داند چه بگوید. قوام ادامه می‌دهد: ‌ «شما این‌همه نمک خدا را خورد‌ه‌ای، چرا نمکدان می‌شکنی؟» همین یک جمله کافی بود که مصطفی را زیر و رو ‌کند. آقامصطفی گنده‌لات تهران، شد «مصطفی دیوونه» ؛ از بس‌که شیفته‌ی اهل‌بیت شد. چراغ «هیئت محبان‌الزهرا» در محله‌ی‌ پاچنار تهران که یادگار مصطفی دیوونه است، هنوز روشن است.
سیّد جواد
شب سردی بود. از کوچه پس‌کوچه‌های بازار رد می‌شد. دختر و پسری را دید که در گوشه‌ای خلوت با وضع نامناسبی مشغول گناه اند. جلو رفت. عبایش را از دوش برداشت و انداخت روی آن دو. گفت: «هوا خیلی سرد است. بیایید منزل ما. اتاق بالا خالی است» . دختر و پسر ترسیده بودند. آن برخورد باورشان نمی‌شد. وقتی دیدند پیشنهادش جدی است، همراهش شدند. در راه برای‌شان صحبت کرد. به خانه که رسیدند حال‌شان منقلب بود. همان‌جا توبه کردند. خود قوام عقدشان را خواند.
سیّد جواد
مداح داشت روضه می‌خواند. گفت: «صبر زینب تمام شد!» قوام داخل مجلس نشسته بود. اخم‌هایش درهم شد. گفت: «این چه حرفی است! زینب تجسم صبر است» .
سیّد جواد
و چه بسیار کم‌اند کسانی که هرچه به آن‌ها نزدیک‌تر شوی، شیفته‌تر شوی!
hashem
منزل یکی از دوستانش مهمان بود. میزبان رو کرد به همسرش و گفت: «صبحانه را آماده کن! تا من دعایم را بخوانم» . و شروع به خواندن دعا کرد. قوام ابرو درهم کشید و گفت: «این چه دعایی است که می‌خوانی؟ بلند شو برو کمک خانمت!»
Aysan
پرسید: «می‌گویند قوام ریشش کوتاه است؛ به علما نمی‌خورد» . قوام پاسخ داد: ‌ «به اندازه‌ی ایمانم ریش می‌گذارم» .
سیّد جواد
بعد منبر هم دو مداح معروف تهران آن روزگار یعنی حاج‌حسن دولابی و حاج احمد شمشیری ذکر مصیبت می‌کردند. شب آخر سه نفری از مجلس برمی‌گشتند که رسیدند به خیابان مخبرالدوله. کافه‌ی مشهوری بود آن‌جا به‌ اسم «کافه نوشین» . آن شب دو زن جوان با آرایش غلیظ دم کافه ایستاده بودند. قوام گفت: «شب آخر روضه است. مشتری ما هم پیدا شد» . و رفت طرف زن‌ها. دولابی و شمشیری عقب ایستادند و از دور نگاه کردند که قوام می‌خواهد چه کند. دیدند زن‌ها به گریه افتادند. جوری‌که آرایش‌ صورت‌شان با اشک درحال پاک‌شدن بود. قوام که برگشت پرسیدند ماجرا چه بود؟ گفت: «پول بیست شب منبر را به آن‌ها دادم. گفتم به جده‌ام نمی‌دانم چقدر است. اما تا این پول هست گناه نکنید!»
مادربزرگ علی💝

حجم

۹۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

حجم

۹۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان