دانلود و خرید کتاب تعلق و تماشا محمدعلی سپانلو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تعلق و تماشا اثر محمدعلی سپانلو

کتاب تعلق و تماشا

دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تعلق و تماشا

کتاب تعلق و تماشا نوشتهٔ محمدعلی سپانلو است. انتشارات نیلوفر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب تعلق و تماشا

کتاب تعلق و تماشا حاوی منتخب نقدهای ادبی، گزارش‌ها و مصاحبه‌های محمدعلی سپانلو است. این کتاب اولین‌بار در سال ۱۳۷۹ منتشر شد. این کتاب شامل گزیده‌ای از متن‌های محمدعلی سپانلو است. او در این کتاب روند ورودش به ادبیات را به رشته‌ٔ تحریر درآورده است و در بخشی از آن هم از نخستین برخوردش با دنیای هنر و ادبیات نوشته است. بعضی از یادداشت‌های محمدعلی سپانلو درباره‌ٔ مهم‌ترین حوادث ادبی آن دوران نوشته شده که خواندنش تصویری دقیق از وضعیت ادبیات معاصر ترسیم می‌کند. بخش‌های دیگر نیز به گزارش دیدارها و مصاحبه‌هایی اختصاص دارد که سپانلو انجام داده است؛ به‌عنوان مثال او در این کتاب، گزارش دیدار مشهورش با «خورخه لوئیس بورخس» را با سبک خودِ بورخس نوشته است.

خواندن کتاب تعلق و تماشا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران حوزهٔ نقد ادبی در قالب گزارش و مصاحبه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره محمدعلی سپانلو

محمدعلی سپانلو در سال ۱۳۱۹ به دنیا آمد. او شاعر، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و مترجم ایرانی بود. سپانلو در دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران به تحصیل پرداخته و از اولین اعضای کانون نویسندگان ایران بود. او کتاب‌های درخشانی از نویسنده‌های برجستهٔ جهان همچون آلبر کامو و ژان پل سارتر را ترجمه کرده‌ و در کنار برگردان آثار ادبی، مجموعه‌ شعرهایی هم‌چون «ساعت امید»، «تبعید در وطن»، «پیاده‌روها»، «رگبارها»، «قایق‌سواری در تهران»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «فیروزه در غبار» و «پاییز در بزرگراه» را سروده است. سپانلو برای نگارش شعرهایش تا پایان عمر خود از سبک نیمایی استفاده کرد. شعرهای او دارای وزن بیرونی هستند و راوی در اشعار او از ساختارهای شهری صحبت می‌کند. پایه و اساس بیشتر شعرهای او با شهر زادگاهش یعنی تهران ساخته‌ شده‌اند؛ به‌همین‌دلیل است که او را به‌عنوان «شاعر تهران» می‌شناسند.

کتاب‌های سپانلو تا به امروز به زبان‌های گوناگونی ترجمه ‌شده و توانسته ادبیات فارسی معاصر را به کشورهای مختلف جهان معرفی کند. او جوایز بسیاری را برای آثارش دریافت کرده است؛ ازجمله جایزهٔ ماکس ژاکوب و نشان شوالیهٔ نخل از آکادمی فرانسه. «آه... بیابان»،‌ «تبعید در وطن»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «زمستان بلاتکلیفِ ما»، «سفرهای سندباد» (با تصویرسازی‌های علی‌اکبر صادقی) و «شعر رقصان شمس» عنوان برخی از کتاب‌های او هستند. سپانلو نمایشنامه‌ای نیز به نام «خانهٔ لیلی» نوشته است.

زمینهٔ فعالیت‌های محمدعلی سپانلو به شعر و داستان‌نویسی محدود نبود. او در طول عمرش در حوزه‌های گوناگونی همچون گروه ادبی طرفه، خبرنگاری (مصاحبه با آگاتا کریستی)، بازیگری، رادیو و... فعالیت داشت.

محمدعلی سپانلو در سال ۱۳۹۴ در تهران درگذشت.

بخشی از کتاب تعلق و تماشا

«بندرگاه کراچی درخشان و مورّب. از کراچی به جانب دوبی، این بار از طلوع آفتاب فرار می‌کردم. در تاریکی‌های بی‌نهایت و خفگی محسوس دریا که زیر پایمان است، ساحل‌هایی در دوردست می‌بینم که در ظلمتی غلیظ استوار گسترده‌اند. حساب می‌کنم باید ایران باشد، آخر در دست راست ماست. بله. آن کشور من است. نزدیک و دور.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

قیمت:
۵۷,۰۰۰
تومان