دانلود و خرید کتاب معماری مراکز فرهنگی محله عبداله جاسمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معماری مراکز فرهنگی محله اثر عبداله جاسمی

کتاب معماری مراکز فرهنگی محله

معرفی کتاب معماری مراکز فرهنگی محله

کتاب معماری مراکز فرهنگی محله نوشتهٔ عبداله جاسمی و صبا میردریکوندی و محمدعلی کاظم زاده رائف در نشر گنجور منتشر شده است.

درباره کتاب معماری مراکز فرهنگی محله

با توسعه شهرنشینی پس از انقلاب‌های صنعتی، الگوهای زیست در جهان دچار دگرگونی شد. تا پیش از آن، فرایند زندگی جمعی در شهرها و روستاها، آهنگی بطئی و مشخص داشت که از سنت‌ها و الگوهای فرهنگی تکرارپذیر تبعیت می‌کرد، اما با تحولات حاصل از تولیدات ماشینی از اوایل قرن نوزدهم و به‌ویژه با شروع قرن بیستم میلادی، جریان شهرنشینی دچار شتاب قابل‌توجهی شد و سیل جمعیت روستانشینان به شهرها سرازیر شد. این پدیدهٔ اجتماعی موجب تغییرات چشمگیری در بافت کالبدی شهرها شد و در حوزهٔ علوم‌انسانی و اجتماعی، شهرها را با چالش عدیده‌ای مواجه ساخت که تاکنون نیز از مسائلی است که مدیران، برنامه‌ریزان و طراحان شهری درگیر حل معضلات و تبعات منفی آن هستند. این تبعات می‌تواند حوزه‌های زیادی از جمله حوزه اقتصادی، محیط‌زیست، حمل‌ونقل و روابط اجتماعی را در برگیرد.

در ایران نیز موج این تغییر و تحولات در ۱۰۰ سال اخیر پس از نفوذ تجدد در دوران پهلوی اول بسیاری از شهرها را درنوردید. پس از اصلاحات ارضی دهه چهل خورشیدی در عهد پهلوی دوم، موج دوم مهاجرت روستائیان به شهرها، شتاب بسیار زیادی گرفت که تا دوران حاضر نیز تداوم دارد. تفاوت‌های زیاد در الگوهای معیشتی، فرهنگ اجتماعی و نگرش به دنیا در ابعاد مختلف همراه با افزایش جمعیت، در شهرهای ایران پس از دهه چهل خورشیدی، معضلات فرهنگی بسیاری در پی داشته است؛ لذا در راستای کنترل، مدیریت، جهت‌دهی و پایدارسازی فرهنگ شهری، ایجاد مراکز فرهنگی در مقیاس‌های مختلف شهری، ضروری به نظر می‌رسد.

از مهم‌ترین مقیاس‌های شهری، محلات هستند که زندگی شهروندان در آن‌ها، شکل‌گرفته و متناسب با ویژگی‌های محیطی آن‌ها پرورش می‌یابند. احداث مراکز فرهنگی محله می‌تواند در ایجاد الگوهای استاندارد و مناسب فرهنگی در سطوح گوناگون سنی برای ساکنین محله مؤثر باشد و سنت‌های قابل‌قبول آن‌ها را با فرهنگ‌های نوین پیوند دهد و در نگاه و شخصیت آن‌ها تعادل و به‌روزرسانی ایجاد نماید. آموزش‌وپرورش در حوزه‌های عملی و نظری در این مراکز اهمیت بسزایی دارند. معماری مراکز فرهنگی محله می‌تواند متأثر از عوامل بومی، سنتی، مدرن یا ترکیبی از آن‌ها باشد و نمی‌توان ویژگی‌های ثابت و مشخصی برای معماری چنین مراکزی در کلیه محلات شهری در نظر گرفت؛ بنابراین طراحان باید متناسب با مطالعات و شناختی که از بسترهای کالبدی و انسانی محله پیدا می‌کنند، عنایت و اهتمام ویژه‌ای نسبت به گزینش شیوه متناسب معماری در طرح و اجرای این مراکز داشته باشند. کتاب معماری مراکز فرهنگی محله پژوهشی کاربردی در این زمینه است. 

خواندن کتاب معماری مراکز فرهنگی محله را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به معماری پیشنهاد می‌کنیم. 

نظرات کاربران

sahra faraji
۱۴۰۱/۱۱/۲۶

عالی بود

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

حجم

۶٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان