دانلود رایگان کتاب الگوی تعالی فردی مهدی باغبان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب الگوی تعالی فردی اثر مهدی باغبان

کتاب الگوی تعالی فردی

معرفی کتاب الگوی تعالی فردی

کتاب الگوی تعالی فردی (مدلی مبتنی بر شایستگی‌های 5H) نوشتهٔ مهدی باغبان و علی صمیمی و محمد گلمکانی است و انتشارات نمای علم آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب الگوی تعالی فردی

پیشرفت روزافزون بشر و توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی در همهٔ ابعاد زندگی امروز، جهان را بیش از پیش پیچیده کرده است؛ به گونه‌ای که انسان امروز نیازمند مهارت‌های جدید و توسعهٔ مداوم جهت تعامل با جهان پر از تغییر و دینامیک امروزی است. تغییرات محیطی به گونه‌ای است که زندگی انسان را در ابعاد فردی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌دهد. انسان در نقش فردی خود نیازمند مهارت‌های بیشتر جهت تعاملات مناسب با اطرافیان خود است و در نقش اجتماعی نیز نیازمند مهارت‌های پیشرفته در محیطی است که رقابت نه‌تنها در میان انسان‌های توسعه‌یافته امروزی وجود دارد بلکه رقبای بالقوه‌ای مانند ربات‌ها به‌زودی بسیاری از جایگاه‌های انسان را از دست وی خارج می‌کنند.

موفقیت در چنین محیطی نیازمند آگاهی و شناخت مناسب از محیط پیرامون از یک سو و برنامه‌ریزی نظامند و عمل به آن جهت توسعه فردی همسو با تغییرات جهان از سوی دیگر است. شاید همین نیاز موجب ظهور بسیاری از مراکز جهت ارائه خدماتی جهت توسعه مهارت‌های فردی در همه ابعاد بوده است؛ به گونه‌ای که هزینه‌های آموزش و پرورش ابعاد روحی، جسمی و شغلی به بخشی از هزینه‌های انسان‌هایی بدل شده است که تلاش می‌‌کنند که خود را جهت تطبیق با جهان امروز آماده کنند. همین موضوع در دنیای کسب و کار نیز ظاهر شده است و ظهور مراکزی مانند کانون‌های ارزیابی، مربی‌های کسب و کار و برنامه‌های توسعه نیروی انسانی از شواهدی است که به‌خوبی نشاندهنده ظهور چنین دغدغه‌ای در سطح سازمان‌ها است.

در حالی‌که در سالیان اخیر مدل‌های متعددی در سطح سازمان‌ها جهت بهبود عملکرد آنها و گام برداشتن آنها در جهت تعالی سازمانی بروز و ظهور نموده‌اند، اما علی‌رغم آنکه نیاز به توسعه در افراد در عصر کنونی کاملا احساس می‌گردد ولی چنین مدلی تاکنون تدوین نشده است. کتاب الگوی تعالی فردی کوشیده است تا با الگوگیری از مدل‌های تعالی سازمانی از یک سو و مدل‌های توسعه فردی و محتوای مربوط به مهارت‌های انسانی در سطح فردی از سوی دیگر، اقدام به پایه‌گذاری یک مدل بومی تعالی فردی کند؛ مدلی که می‌تواند موجبات توسعهٔ فردی انسان‌ها در مسیر تعالی باشد و همچنین سازمان‌ها را جهت توسعه سرمایه‌های انسانی آنها یاری کند.

خواندن کتاب الگوی تعالی فردی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران کتاب‌های توسعهٔ فردی و همهٔ مدیران و مسئولان منابع انسانی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب الگوی تعالی فردی

«در سال‌های اخیر کانون‌های ارزیابی و توسعه به عنوان یکی از مراکزی که خدمات متعددی را در زمینه ارزیابی شایستگی نیروی انسانی سازمان‌ها ارائه می‌دهند، رشد چشمگیری یافته‌اند. این مراکز بر اساس روش‌ها و ابزارهای متعدد شامل مرور سوابق تحصیلی و کاری، تجربیات، مصاحبه، آزمون روانشناختی، بازی‌های عملی و غیره تلاش می‌نمایند توانایی‌های افراد برای جذب و یا ادامه فعالیت در یک پست سازمانی مهم را ارزیابی نمایند و توصیه‌های لازم به سازمان‌ها جهت توسعه کارکنان آنها ارائه نمایند. در نتیجه این کانون‌ها آنگونه که از نام آنها پیداست دارای دو فرآیند مهم ارزیابی و توسعه می‌باشند که در امتداد هم اجرا می‌شوند. ارزیابی، فرآیندی است که با بکارگیری فنون تمرینی و غیرتمرینی تلاش دارد تا تصویر دقیق‌تر و جامعی از قابلیت‌ها، مهارت‌ها و خصوصیات شخصیتی افراد و تعیین میزان توان بالقوه آنان برای احراز پست‌های مدیریتی فراهم کند و توسعه، فرآیندی است که به واسطه آن شخص شاغل با توجه به رویکردهای شغل مورد نظر و جهت‌گیری‌های سازمان، بازخورها و برنامه توسعه فردی متناسب با توانایی، دانش و مهارت مورد نیاز در قالب گزارش بازخورد به وی ارائه می‌شود که این گزارش شامل دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و سایر روش‌ها جهت ارتقاء ویژگی‌های رفتاری و بهبود عوامل تأثیرگذار بر عملکرد وی می‌باشد.

نه تنها کسب و کارها به علت بهره‌برداری از خدمات این کانون‌ها به استفاده از این مراکز علاقه‌مند شده‌اند بلکه منابع انسانی سازمان‌ها و به خصوص افرادی که به توسعه خود علاقه‌مند هستند نیز تمایل زیادی به ارزیابی سطح فعلی توانمندی‌های خود و دریافت بازخور در جهت توسعه فردی خود نشان می‌دهند. این علاقه افراد به توسعه فردی فراتر از سازمان‌ها نیز وجود دارد و افراد بسیاری علاقه‌مند به آن هستند که توانمندی‌های فردی خود را جهت دستیابی به تعالی فردی و زندگی بهتر افزایش دهند. چنین نیازی در افراد متعدد باعث شد چنین مدلی در جهت ارزیابی و توسعه فردی تدوین و منتشر گردد.

جهت تدوین چنین مدلی مدل‌های مشابه در سطح فردی و سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است و مدل حاضر بر اساس الگوبرداری از دو مدل اصلی مهارت‌های ۴H و مدل تعالی سازمانی تدوین شده است. مدل ۴H یک مدل شناخته شده است که در ایالات متحده، سازمانی مربوط به امور جوانان است که بنیاد ملی غذا و کشاورزی و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) آن را اداره می‌کنند، و فلسفه آن به کارگیری جوانان به منظور رسیدن به نهایت استعداد آنان و همچنین پیشبرد حوزه توسعه جوانان است. این سازمان در ایالات متحده بیش از ۶.۵ میلیون عضو در ۹۰ هزار کانون، عضو دارد که سن آنها بین ۵ تا ۲۱ سال است. هدف این مدل این است که شهروندی، رهبری، مسئولیت و مهارت‌های زندگی جوانان را از طریق برنامه‌های آموزش تجربی و رهیافتی مثبت به رشد جوانان، پرورش دهد. امروزه این مدل و برنامه‌های مرتبط با آن در بیش از ۸۰ کشور در سراسر جهان وجود دارند. هر یک از این برنامه‌ها به طور مستقل اما به کمک تبادلات بین‌المللی، برنامه‌های آموزشی جهانی و ارتباطات جهانی اجرا می‌شوند. شعار این مدل بهترین را ساختن است.»

نظرات کاربران

کاربر 6448611
۱۴۰۲/۰۷/۱۰

عالی و عالی صد حیف که چقدر دیر

کاربر ۷۲۲۱۵۹۲
۱۴۰۲/۰۶/۲۵

هنوز مطالعه نکردم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۳۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۶۲ صفحه

حجم

۲۳۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۶۲ صفحه

قیمت:
رایگان