دانلود و خرید کتاب سیدجمال الدین و اندیشه اتحاد اسلامی سمیر ابوحمدان ترجمه ولی رسولی دولت آباد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیدجمال الدین و  اندیشه اتحاد اسلامی اثر سمیر ابوحمدان

کتاب سیدجمال الدین و اندیشه اتحاد اسلامی

معرفی کتاب سیدجمال الدین و اندیشه اتحاد اسلامی

کتاب سیدجمال الدین و اندیشه اتحاد اسلامی نوشتهٔ سمیر ابوحمدان است که با ترجمهٔ ولی رسولی دولت آباد در انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده است.

درباره کتاب سیدجمال الدین و اندیشه اتحاد اسلامی

سید جمال‌الدین اسدآبادی که در بیرون از ایران بیشتر به افغانی مشهور است از برجسته‌ترین و اثرگذارترین شخصیت‌های فکری و سیاسی قرون اخیر تاریخ ایران و اسلام بوده است. درعین‌حال در میان رجال سیاسی و فکری ۲ قرن اخیر تاریخ ما کمتر کسی همانند او جنجال‌برانگیز و مورد اختلاف و مناقشه بوده است؛ تقریباً همهٔ وجوه و زوایای زندگی، آثار و اندیشه‌ها و اهداف و آرمان‌های او، از روزگار خود او تاکنون، محل نزاع و بحث و جدال بوده است. به همین دلیل حجم گفته‌ها و نوشته‌ها و پژوهش‌ها دربارهٔ او در قیاس با بسیاری دیگر از رجال سیاسی و فکری معاصر ایران و اسلام و به‌ویژه در سنجش با کارهایی که دربارهٔ برخی از دیگر نمایندگان جریان نوگرایی دینی انجام شده، قابل‌ملاحظه است. این حجم بالای اسناد و مدارک و پژوهش‌های دربارهٔ سید جمال را وقتی که به تنوع و پراکندگی فراوان آن‌ها در زبان‌ها و کشورهای گوناگون و غیرقابل‌دسترسی بودن یا سخت‌یاب بودن بخشی از آن‌ها اضافه کنیم دشواری کار پژوهش دربارهٔ این شخصیت استثنایی بیشتر و بهتر آشکار می‌شود. آرشیوهای دولتی و غیردولتی در ایران، ترکیه، مصر، انگلستان، فرانسه، روسیه و برخی کشورهای دیگر حاوی اسناد و مدارک و گزارش‌هایی دربارهٔ سید جمال هستند که هنوز پاره‌ای از آن‌ها در دسترس محققان قرار نگرفته است. کتاب سید جمال‌ الدین و اندیشه اتحاد اسلامی با رویکردی نو به نقش سید جمال در اتحاد جهان اسلام پرداخته است.

خواندن کتاب سیدجمال الدین و اندیشه اتحاد اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت سیدجمال‌الدین اسدآبادی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب سیدجمال الدین و اندیشه اتحاد اسلامی

«میان روشنفکران اسلامی قرن نوزدهم، کسی یافت نمی‌شود که بیش از جمال‌الدین افغانی دربارهٔ زندگی‌نامه و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نزد محققان و پژوهشگران‌اش ابهام وجود داشته باشد. شاید این ابهام حاصل اختلافی است که میان محققان و مترجمان زندگی او، در باره ماهیت و اصل مذهب سید دیده می‌شود. این پرسش باقی است که آیا سید جمال سنی است یا شیعی. ما این اختلاف را نادیده می‌گیریم و می‌گوییم که سید جمال مسلمان بود. اسلام او منکر منطق مذهب‌گرایی است. تمام تلاش و هدف جمال‌الدین ترقی و ارتقاء منزلت و عزت مسلمانان بود. سید گمان می‌برد مادامی که مسلمانان از مذاهب دیگر رهایی نیابند و به دین خود تمسک نجویند، هرگز از منجلاب دوران معاصر رهایی نخواهد یافت. با این حال، محققان و مترجمان زندگی او گفته‌هایی تکراری را درباره این مسأله بر زبان رانده بر زبان رانده و باعث آزردگی خاطر خوانندگان شده‌اند. جمال‌الدین می‌گوید: «...ای قوم! به عزت خداوند قسم که امیرالمومنین علی‌بن‌ابی‌طالب از عجم و عموم اهل شیعه راضی نمی‌شود اگر آنها با اهل سنت جنگ کنند و یا از آنها به خاطر فضل دادن علی بر ابوبکر جدا شوند. همه آنها امور دنیای خود را خوب انجام نمی‌دهند» و «الناس ابناء مایحسنون».

و می‌افزاید: «دفاع اهل سنت از ابوبکر او را راضی نمی‌کند و جنگیدن شیعه به خاطر برتری که زمانش گذشته، چیزی است که قرآن با آن مخالف است چرا که می‌فرماید مانند بنایی محکم و استوار باشید».

اما درباره مسئله برتری، افغانی اضافه می‌کند اگر این موضوع استحقاق بحث بعد از آن نسل‌ها را داشته باشد کافی است در حل اشکال آن گفته شود: کم‌سن و سال‌ترین خلفای راشدین عمر و طولانی‌ترین آنها یعنی علی‌بن‌ابی‌طالب بود. هرچند که پیامبر علی‌بن‌ابی‌طالب را جانشین خلافت خود انتخاب کرده بودند، این در حالی بود که ابوبکر و عمر و عثمان مردند و امر خدمت به اسلام و مسلمین را در آنچه که می‌توانستند برای آنها انجام دهند برای آنها میسر نشد. و این حکمت خداوند در مورد بندگان اوست که می‌فرماید: "ان اکرمکم عندالله اتقاکم".»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

حجم

۱۱۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان