دانلود و خرید کتاب مجموعه مقالات طنز حبیب حاجی پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مجموعه مقالات طنز اثر حبیب حاجی پور

کتاب مجموعه مقالات طنز

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب مجموعه مقالات طنز

کتاب مجموعه مقالات طنز نوشتهٔ حبیب حاجی پور در انتشارات شانی چاپ شده است. این کتاب به به زندگی و آثار اشخاصی چون احمد شاملو، ابوالفضل زرویی نصرآباد، احمد مطر و ابوتراب جلی پرداخته و شرایط فرهنگی و اجتماعی استفاده از طنز را در دوره‌های مختلف ایران بررسی کرده است.

درباره کتاب مجموعه مقالات طنز

انسان گاهی وقت‌ها به طور ناخواسته تضادها و ناسازگاری‌هایی را میان پدیده‌های موجود در جامعه درک می‌کند و به این دلیل، به خنده می‌افتد. این خنده تنها برای تحقیر و استهزاء نیست و می‌تواند جنبهٔ اصلاح‌کنندگی داشته باشد. پس هدف اصلی از این خنده‌های به‌ظاهر تحقیرآمیز، نشان‌دادن راستی‌ها و کجی‌ها و کوشش برای اصلاح آن است.

در ادبیات فارسی، برای چنین موضوعاتی نام‌هایی را در نظر گرفته‌اند. اگر به محتوای مطالب گفته‌شده توجه کنیم، اصطلاح هجو و فروع آن چون هزل، فکاهه، طنز و لطیفه و ... که گاه با شوخی و خوشمزگی و گاه تفریح و انبساط خاطر و گاه تمسخر و جد همراه است، برگزیده می‌شود. این گونهٔ ادبی همواره در ادب فارسی مطرح بوده و هست.

در طنز معمولاً مقاصد اصلاح‌طلبانه و اجتماعی مطرح است. طنز، کاستن از مقام و کیفیت کسی یا چیزی است، به‌نحوی‌که باعث خنده و سرگرمی می‌شود و گاهی در آن تحقیری باشد. تفاوت طنز با هجو در همین نکته است.

باتوجه‌به بافت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعهٔ ایران، طنز در ادب فارسی پیشینه‌ای دورودراز دارد. در دوران معاصر، باتوجه‌به فراز و نشیب حکومت‌ها در ایران و اوضاع ویژهٔ سیاسی و اجتماعی کشور، طنز بستری مناسب برای اظهارنظر منتقدان بوده است.

کتاب مجموعه مقالات طنز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به طنز پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب مجموعه مقالات طنز

«این کتاب شامل شش بخش است: شعرهای نیمایی، حکایت، از هر دری، اخوانیات، خودمانیها و اصل مطلب. کتاب دیگر، حدیث قند نام دارد که شامل مجموعه مقالات طنزپژوهی اوست. در این اثر با جستارهایی در ارتباط با ادب کلاسیک و معاصر روبه‌رو هستیم که عبارت است از: طنز و جهانی شدن، نگاهی گذرا به طنز در عصر مشروطیت، نگاهی گذرا به مفاهیم طنز و انواع شوخ‌طبعی، روحانیون شوخ‌طبع، طنز، انتقاد و رندی در غزلیات لسان‌الغیب حافظ شیرازی، مقدمه‌ای بر سبک‌شناسی دو کلمه حرف حساب، تأملی کوتاه در باب کمدی و روشهای ایجاد فضای کمیک، هزار نکته‌ی باریکتر ز مو، مقدمه‌ی کتاب یک بغل کاکتوس صد شعر طنز امروز یادها، یادی از مرتضی فرجیان و یادی از محمد قاضی. بنابراین، حدیث قند تلفیقی از جستارهای پژوهشی و غیرپژوهشی است. اثر دیگر، غالغه به خونه‌ش نرسید نام دارد. نویسنده در این اثر به ۵۶ افسانه‌ی طنزآمیز اشاره کرده و آن را در سال ۱۳۹۰ منتشر کرده است. کتاب دیگر، ماه به روایت آه نام دارد که روایتی از زندگانی و شخصیت عباس بن علی و برگزیده‌ی جایزه‌ی ادبی کتاب سال عاشورا در سال 139۴ ِ است. کتاب دیگر، خاطرات سر پروفسور حسنعلی خان مستوفی نام دارد. این خاطرات طنزگونه پیشتر به صورت پراکنده در روزنامه‌ی هفتگی مهر (۱۳۷۹ و روزنامه‌ی همشهری ۱۳۸۱) به چاپ رسیده بود. زرویی تمامی این نوشته‌ها را به صورت یکجا در کتاب مذکور گرد آورده است. آثار دیگر او عبارتند از: افسانه‌های امروزی؛ وقایع‌نامه‌ی طنز ایران همکاری با فریبا فرشادمهر (با معرفت‌های عالم) کتاب گویای طنز کتاب مستطاب خرپژوهی.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۸۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۳۳ صفحه

حجم

۴۸۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۳۳ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان