دانلود و خرید کتاب مصطفی کاظم حاجی رجبعلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مصطفی

کتاب مصطفی نوشتهٔ کاظم حاجی رجبعلی است و مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است. این کتاب دربارهٔ خواستنی‌ترین پیام‌آور برخاستن، حضرت محمد (ص) است. کتاب مصطفی نگاهی امت‌گرا به حیات شریف پیامبر اعظم (ص) دارد.

درباره کتاب مصطفی

حضرت مصطفی صلی الله علیه و آله، خواستنی‌ترین پیامبر است که تمنای او، باعث قیام الله در بشریت می‌شود. هر جنبه­‌ای از زندگی او انسان را به ایستادن و برخاستن وا می‌­دارد. او پیش از تولد و با وعدهٔ آمدنش، با ولادت و پاگذاشتن بر زمین در عرصه‌­ها و مراحل زندگی‌اش، با مبعوث‌شدن و جاری‌کردن کلمات نورانی قرآنش، با صبر در برابر آزارهای دشمنان و مدارای با یارانش، با غلبه‌یافتن حامیان بر محاصره­ٔ دشمنانش، با حمایت‌نشدن از جانب نزدیکان و در مقابل، پذیرفتنی‌بودنش از سوی دیگران، با تبدیل اراده‌­های خواهانش به تشکیل حکومت الهی، با خواستنی‌بودن حکومت شکوفا بخشش، با فرماندهی و آبدیده‌ساختن یارانش برای اقامهٔ قسط، با ظرافت‌­های امت‌سازی و پاکی اقتدارش، با برانگیختن­‌ها و یکپارچه ساختن امت بر محور امامت اهل بیتش علیهم السلام، با ثقلینش و همیشگی ساختن رسالتش، خدا را خواست و به نامِ خدا و برای خدا و به واسطهٔ یاری خدا، ایستاد و قیام کرد و قیامت می­‌کند.

کتاب مصطفی سعی کرده است تا جایی که ممکن است با بیانی نسبتاً ساده، این تاریخ را با چنین رویکردی به همه علاقه‌مندان بشناساند.

در این کتاب از روش نگارش ویژه‌ای استفاده شده است. کتاب، آهنگ داستان دارد. جمله‌بندی‌ها روان است؛ به ترسیم فضا فراوان پرداخته شده است. سعی شده احساس شود روایتگر، گاهی از نقطه‌ای دور و در فضایی باز به توصیف شرایط می‌پردازد و گاهی تا بیان جزئیات و حالات انسان‌ها نیز نزدیک می‌شود. قطعه‌هایی از نقل‌ها و اتفاقات تاریخی انتخاب شده‌اند و به شکلی کنار هم قرار گرفته‌اند که اولاً هدف هر فصل و ثانیاً هدف کلی کتاب را به خوبی بیان کنند.

هدف کلی کتاب، نشان‌دادن رویکرد امت‌گرایانه به دورهٔ تولد تا رحلت پیامبر اعظم (ص) و اندکی بعد از آن است. دوره‌ای که خودش مدلی قابل پیگیری در افق زمان‌های بعدی است.

خواندن کتاب مصطفی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگرانی که می‌خواهند دربارهٔ حضرت محمد (ص) بیشتر بدانند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مصطفی

«مصطفی، بشارتش و وعدهٔ آمدنش خواستنی است و موحدان روزگار، برای برخاستن در انتظار و طلب او هستند.

خورشید غروب کرده است. غروب کرده، یعنی هست اما دیده نمی‌شود. و سایه‌های زیبا، نه...

بلکه سایه هایی که زیبایی را می‌سازند، به هیجان آمده‌اند؛ بزرگ شده‌اند؛ شاید دوبرابر. همه به روی زمین می‌افتند. سجده می‌کنند. زیبا و با شکوه؛ سایهٔ کوه، سایهٔ انسان‌ها، سایهٔ نخل‌ها، سایهٔ شتران، سایهٔ...

سایه‌ها همه جا را به تسخیر خود در می‌آورند دستانشان را به هم می‌دهند، به یکدیگر می‌چسبند و شب می‌شود. شب می‌شوند. شب، بزرگ‌ترین سایهٔ روی زمین است. آرام، سنگین و البته پر رمز و راز.

با طلوع فجر، خورشید آمده است، اما دیده نمی‌شود. با وقار قدم بر می‌دارد و پیش می‌آید. طوری می‌آید که آرامش سایه‌ها و صف نمازشان برهم نخورد. با طلوع خورشید، سایه‌ها یکی یکی از سجاده‌ها بلند می‌شوند. ظهر که شد همه سایه‌ها ایستاده‌اند. محو خورشید؛ در آغوش خورشید. از خورشید دستور می‌گیرند، آماده مأموریت می‌شوند تا عصر که وقت حساب و کتاب است. وقتِ جزا، وقت اندازه‌ها. این زمین است و آن خورشید و آنها مخلوقات خدا هستند، با سایه‌هایشان.

خداوند، زندگی انسان را در زمین قرار داده است و انسان در زمین به دنیا می‌آید، زندگی می‌کند و از دنیا می‌رود.

زمین، جایی است که زندگی کردن در آن نیاز به زحمت و تلاش دارد. تلاش برای زنده ماندن و بهتر زندگی کردن. خیلی چیزها در زمین هستند که می‌توانند برای زندگی انسان خطرناک باشند و باعث مرگ شوند، اما خداوند انسان را «فی احسن تقویم» یعنی مقاوم، حتی در شرایط سخت آفریده است؛ البته امکانات ضروری را هم در اختیار او گذاشته تا بتواند برای زنده ماندن تلاش کند. تلاش کردن ارزش دارد چون توان‌های انسان را شکوفا می‌کند. زندگی انسان چون نیاز به تلاش دارد، امکان شکوفا شدن دارد و ارزشمند است. خدا بعضی چیزها را به شکل فوری در دسترس انسان قرار داد تا او بدون زحمت از آنها بهره‌مند شود؛ مهم‌ترین آنها آب است. اگر اینطوری نبود، قبل از اینکه به آب دست پیدا کند، می‌مرد. آب باید خیلی زود به بدن او برسد، تا زنده بماند. خانواده هم مثل آب است که خیلی زود باید به انسان برسد؛ تصور کنید بچه‌ای با آن همه ناتوانی، خانواده و سرپرستی نداشته باشد، او حتماً نمی‌تواند به زندگی ادامه بدهد.

خدا بعضی امکانات را با کار کردن در اختیار انسان گذاشت. انسان باید گندم بکارد، خوشه‌های گندم را بچیند و درو کند، دانه‌های گندم را آرد کند، آرد را خمیر کند و به شکل صفحاتی در بیاورد، آن را در تنوری قرار دهد تا آتش آن خمیر را بپزد و نان با زحمت و کار به دست بیاید. انسان‌ها در جاهای مختلفی از زمین زندگی می‌کنند. جاهایی که برای زندگی کردن مناسب‌تر باشند. البته این مناسب بودن نسبی است، بعضی جاها برای زندگی راحت‌تر هستند و بعضی جاها سخت‌تر. انسان‌هایی که در جاهای سخت‌تر زندگی می‌کنند، توانمندی‌های بیشتری هم به دست می‌آورند. یکی از جاهای سخت برای زندگی کردن، سرزمینی است در غرب آسیا؛ شبه جزیره‌ای که حجاز نام دارد. اینجا مثل سالن اجتماعات برای کره زمین است. به همین دلیل مورد توجه پیامبران بسیاری بوده است و خیلی از پیامبران یا اطراف آن ظهور کرده‌اند، و یا در این منطقه رفت و آمد داشته‌اند. بهتر است بگوییم، اینجا، مسجد زمین است.»


تدبر در ساحت جامعه
احمدرضا اخوت
نماز؛ شاکله‌ی ذکر
مریم کوچک زاده
آشنایی با ساختار هستی
احمدرضا اخوت
روش های تدبر سوره ای؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۴)
احمدرضا اخوت
تمثیلات اعتقادی علمی؛ جلد اول
محی‌الدین حائری شیرازی
روش های تفکر در قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۲)
احمدرضا اخوت
گزیده‌ای از روش‌های تدبر در قرآن
احمدرضا اخوت
اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن
احمدرضا اخوت
تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
احمدرضا اخوت
اصول و مهارت های حسن گزینی؛ خلق زیباترین رخدادهای «نو» جوانی
احمدرضا اخوت
فلق؛ طلوع اثر
احمدرضا اخوت
پرورش تفکر قرآنی
احمدرضا اخوت
دوره‌های رشد تفکر اجتماعی؛ جلد سوم
احمدرضا اخوت
شاکله سرزنش، شاکله سیئات
احمدرضا اخوت
مهارت‌های خیرگزینی
احمدرضا اخوت
تفکر نفس
احمدرضا اخوت
معناشناسی خیر و شر
احمدرضا اخوت
دوره‌های رشد تفکر اجتماعی؛ جلد دوم
احمدرضا اخوت
شکوفایی تفکر نوجوانان
هانی چیت چیان
معناشناسی افسردگی از منظر قرآن
هادی بهرامی احسان

نظرات کاربران

⚖️وکیل بعد از این⚖️
۱۴۰۱/۰۷/۱۱

دومین کتابی که در طاقچه مطالعه کردم. نزدیک به یک ساله منتظر این هستم که این کتاب در طاقچه قرار بگیره. نسخه چاپی کتاب دارای صفحات طراحی شده زیبایی هست که در نسخه ای پاپ حذف شده کتاب متن بسیار روانی داره و

- بیشتر
mm.r mmm
۱۴۰۱/۱۰/۱۲

این کتاب تاریخ زندگی پیامبر هست، کاملا مستند و با درگیر کردن کامل خیال. وقتی کتاب رو میخوندم حس میکردم اون زمان کنار پیامبر هستم و سختی ها و زیبایی های مسیر رو با چشمای خودم میدیدم. عالی بود عااالیییی

کاربر ۱۴۱۱۱۱۶
۱۴۰۳/۰۱/۱۴

عالیه عالیه با این کتاب زندگی کردم متن روان و جذاب مستند. نویسنده ای ماهر من نسخه چاپی رو دارم بنظرم باید چند بار خوندش عالیه کتاب بعدی این نویسنده توانا هم در راه هست ان شاالله بزودی چاپ بشه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
بینوایی در می‌زند، فاطمه در را باز کرد، لباس می‌خواهد؛ فاطمه دستش به سمت دادن لباس کهنه نرفت؛ لباس نو را عوض کرد و آن را به او داد. زیر لب آیه‌ای را می‌خواند: «لن تنال البرّ حتی تنفقوا ممّا تحبّون» به مقام برّ و نیکی نمی‌رسید تا چیزی را انفاق کنید که دوستش می‌دارید.
⚖️وکیل بعد از این⚖️
محمد به علی گفت: غذای فراوانی برای عروسی تدارک ببین. گوشت و نان را من می‌دهم، خرما و روغن به عهده تو. علی خرما و روغن فراهم کرد و نزد پیامبر آورد، محمد آستین‌هایش را بالا زد و خرما را تمیز کرده در روغن ریخت و غذایی که به آن «حیس» گفته می‌شود درست کرد. گوسفندی را ذبح کرد و نان فراوانی تدارک دید، سپس به علی گفت: هر کسی را که دوست داری دعوت کن. علی وارد مسجد شد و دید مسجد پر از یاران پیامبر خداست. از اینکه عده‌ای را دعوت کند و عده دیگر را دعوت نکند، خجالت کشید. علی گفت: همهٔ شما را به صرف ولیمه عروسی دعوت می‌کنم. مسلمانان این دعوت را پذیرفتند.
⚖️وکیل بعد از این⚖️
تظار برای محمد با نشستن و دست روی دست گذاشتن فرق دارد. در این فاصله، مشغول انجام یک کار مهم است؛ می‌خواهد نیت و قصد عمار را به بهترین شکل تکمیل و عملی کند. عمار فرزند دو شهید است یاسر و سمیه که زیر شکنجه مشرکان جان دادند. او یک مسلمان مؤمن و واقعی است. عمار می‌خواست برای محمد سایبانی بسازد تا او که آمد جایی برای استراحت داشته باشد. محمد به نیت پاک او توجه کرد، نیت عمار مهم شد و محمد درست در همانجایی که او سایبانی آماده کرده بود، مسجد ساخت.
mm.r mmm
فاطمه دختر رسول خدا (ص) در این جنگ حضور دارد و زخمی‌ها را مداوا می‌کند. حضور فاطمه در این جنگ در حالی است که یک ماه بیشتر از مادر شدنش نمی‌گذرد.
mm.r mmm
جهیزیه را در خانه علی چیدند. فاطمه با این اثاث و آن رضایت، به جهاد آمده است. این اثاثیه را نباید دستکم گرفت، اینها بهای زره علی است که حالا ذوالفقار فاطمه شده است. این عروسی و این خانواده، خیال محمد را آسوده کرده است. چون می‌تواند هر نگرانی که محمد از سرگرم شدن اهل مدینه به اموال و اولاد دارد، برطرف کند.
mm.r mmm
سومین دفعه‌ای است که به این قصد، نزد رسول خدا (ص) می‌آید اما، حیا اجازه نمی‌دهد چیزی را به زبان بیاورد. این‌بار محمد خندید؛ لبخند محمد همیشه برای علی کارها را ساده کرده است. اما لبخندش که به پرسش رسید، کار دشوار شد. - علی جان برای چیزی آمده‌ای؟ شروع کرد به گفتن اینکه دارایی من نزدیک بودن به تو و سبقتم در اسلام و یاری کردن توست. و بعد سکوت؛ به زبان آوردن جملات بعدی خیلی سخت است. خدایا چه خوب که سکوت را آفریدی، و ادامه جملاتش را با سکوت گفت.
mm.r mmm
- چرا باید وسط نماز، قبله جابجا شود، آیا این جابجایی بعد یا قبل نماز بهتر نبود؟ علی که خیالش راحت از همه این سؤالها بود، او همه حواسش به محمد است؛ به همین دلیل از چیزی جا نمی‌ماند. در تمام این سال‌ها خواسته‌های علی، خواسته‌های محمد بوده است و هر وقت یکی از آنها دغدغه‌ای دارد، در دل دیگری هم همان موضوع دارای اهمیت می‌شود.
mm.r mmm
مسلمانان با نازل شدن سوره مبارکه ماعون فهمیدند که نماز خواندن در کنار توجه به یتیم و مسکین، آنها را دیندار می‌کند و این نکته یک قانون مهم است. یتیم یعنی کسی که از داشتن پدر یا مادر محروم است و مسکین یعنی کسی که به دلیل ناتوانی، قدرت انجام کار و تأمین نیازهایش را ندارد. مسلمانان با سوره ماعون و دانستن قانون‌های مهمی که در آن گفته شده است، هم‌نشین با کسانی می‌شوند که دارای نوعی محرومیت اجتماعی هستند، آنها با این هم‌نشینی مهربان‌تر می‌شوند و با افتخار به این هم‌نشینی و رابطه، احساس بزرگی می‌کنند. هنر قرآن و سورهٔ ماعون در این است که بین نماز و عطا کردن ارتباط برقرار می‌کند. فرد با نماز و عطا، ظاهر و باطنش دیندار می‌شود و از منافق شدن دور می‌گردد. او در دو چیز همیشه گرم و فعال است و هرگز سرد و خاموش نمی‌شود: یکی ایجاد جمع برای اقامه نماز و دیگری توجه به محرومین.
mm.r mmm
کسی که نماز می‌خواند، به قرآن بیشتر احساس نیاز می‌کند. او از قرآن می‌فهمد، آن دین‌داری که به وسیله عمل کردن خالصانه و در بستر اجتماع باشد، یک دین‌داری واقعی است؛ زیرا هر عملی برای خوب انجام شدن، نیازمند رعایت قوانین مخصوص به خود است و این قانون‌ها در قرآن پیدا می‌شوند. قانون‌هایی که نه تنها دست و پاگیر نیستند، بلکه اجرای آنها زندگی را لذت‌بخش و معنی‌دار می‌کنند و اینطور نیست که با اجرای آنها، انسان‌ها ضرر کنند. دین‌داری به وسیله عمل باعث می‌شود یک مسلمان به دنبال شناسایی انواع قانون‌هایی باشد که برایش مفید است. او بعد از شناسایی قوانین، خودش را متعهد به اجرای آنها می‌داند. این قانون‌ها به زیبایی در سوره‌های قرآن بیان شده‌اند.
mm.r mmm
محمد قرآن را نور، برای هدایت شدن و راه پیدا کردن و هوای تنفس، برای حیات می‌داند. او برای دین‌دار شدن واقعی مسلمانان، از قرآن بهره می‌گیرد. او خوب می‌داند با قرآن خیلی راحت می‌توان فهمید، هم ظاهر دین و هم باطن آن اهمیت دارد و نبودن یکی منجر به بی‌دینی می‌شود.
mm.r mmm

حجم

۲۱۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

حجم

۲۱۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

قیمت:
۲۹,۰۰۰
تومان