دانلود و خرید کتاب دیدار موتیس و پیگاسو نینا لیدن ترجمه پریسا داوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دیدار موتیس و پیگاسو اثر نینا لیدن

کتاب دیدار موتیس و پیگاسو

نویسنده:نینا لیدن
انتشارات:نشر نگره
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب دیدار موتیس و پیگاسو

کتاب دیدار موتیس و پیگاسو نوشتهٔ نینا لیدن با ترجمهٔ پریسا داوری در نشر نگره چاپ شده است. پیکاسو و ماتیس خوک و گاو نبودند. آن‌ها دو تن از بهترین هنرمندان قرن بیستم بودند. هرچند آن‌ها هیچ‌گاه همسایه هم نبودند، در دنیای کوچک هنر به هم نزدیک بودند.

درباره کتاب دیدار موتیس و پیگاسو

هانری ماتیس در سال ۱۸۶۹ میلادی در فرانسه به دنیا آمد. وقتی کودک بود نمی‌خواست هنرمند شود. او تحصیل کرد که یک وکیل (حقوق‌دان) شود. اما وقتی ۲۱ ساله بود بیمار شد. در حالی که دوران بهبودی‌اش را می‌گذراند نخستین نقاشی‌اش را کشید. او آنقدر شیفتة نقاشی شد که تحصیلات حقوقی‌اش را کنار گذاشت.

پابلو پیکاسو در سال ۱۸۸۱ میلادی در اسپانیا به دنیا آمد. پدرش معلم هنر بود و به پیکاسو کمک کرد که نقاشی را از سن پایین شروع کند. به زودی روشن شد که پیکاسو بسیار بااستعداد است. پیکاسو در دو شهر بزرگ اسپانیا یعنی بارسلون و مادرید نقاشی آموخت. اما همین که هنرمند بالنده‌ای شد تصمیم گرفت که به پاریس برود. در آن زمان (و هنوز هم) پاریس شهر مهمی برای هنر بود. در پاریس بود که پیکاسو، ماتیس را دید.

پیکاسو و ماتیس هر دو هنرمندان شناخته‌شده‌ای در پاریس بودند. در واقع دو آمریکایی با نام‌های لئو و گرترود اشتین که در پاریس زندگی می‌کردند، شروع به گردآوری آثار این دو هنرمند کردند. در سال ۱۹۰۶ گرترود اشتین یک میهمانی گرفت و آنجا بود که پیکاسو و ماتیس برای اولین بار با یکدیگر دیدار کردند.

در ابتدا پیکاسو و ماتیس با هم خوب بودند. آن‌ها حتی نقاشی‌هایشان را با هم رد و بدل می‌کردند. همچنین ماتیس یک نقاب آفریقایی به پیکاسو داد که الهام‌بخش او در نقاشی به سبک ابتدایی (بدوی) شد، سبکی که او را بسیار مشهور کرد. اما چیزی نگذشت که پیکاسو و موتیس رقیب و همآورد هم شدند. پیکاسو حرف‌های بدی دربارة نقاشی‌های ماتیس زد ... و ماتیس هم چیزهای بدی دربارة نقاشی‌های پیکاسو گفت. اما با گذشت زمان دو هنرمند یاد گرفتند که به یکدیگر احترام بگذارند و در طول زندگی با هم دوست باشند. هر دوی آن‌ها نقاشی‌هایی از یکدیگر داشتند.

ماتیس به پیکاسو گفته بود: «ما باید هر قدر که می‌توانیم با هم حرف بزنیم. وقتی یکی از ما بمیرد، چیزهایی هست که هیچ‌گاه نمی‌توانیم با کس دیگری درباره‌اش حرف بزنیم.»

ماتیس در سال ۱۹۵۴و پیکاسو در سال ۱۹۷۳ مرد. اما هنرشان در بسیاری از موزه‌ها و گالری‌ها و مجموعه‌های خصوصی در سرتاسر جهان زنده است.

نینا لیدن نویسنده و تصویرگر این کتاب، از دو شخصیت مهم و تأثیرگذار هنر مدرن یعنی پابلو پیکاسو و هنری ماتیس برای خلق شخصیت‌های داستانی‌اش، پیگاسو و موتیس، استفاده کرده است. و در تصویرگری داستان هم از سبک این دو نقاش بزرگ و بعضی از آثار معروف آن‌ها الهام گرفته است.

به نظر می‌رسد که انتخاب شخصیت خوک (پیگاسو) یک بازی زبانی با نام پیکاسو باشد زیرا ابتدای نامش (پیک) با واژه‌ی انگلیسی pig (پیگ) به معنای خوک هم‌آواست. ماتیس از پیشگامان و بنیان‌گذاران سبک فوویسم در نقاشی بود و فوو به معنای چارپای وحشی است و این ممکن است الهام‌بخش انتخاب شخصیت گاو داستان (موتیس) باشد. شاید نویسنده در این انتخاب به ابتدای نام ماتیس هم که تداعی‌کننده‌ی صدای گاو است (ماااا..)، توجه داشته است.

کتاب دیدار موتیس و پیگاسو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب مناسب گروه سنی ج است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶ صفحه

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
۱۲,۵۰۰
۵۰%
تومان