دانلود و خرید کتاب شخصیت بیگانه و بیگانگی مهدیه طوسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شخصیت بیگانه و بیگانگی اثر مهدیه طوسی

کتاب شخصیت بیگانه و بیگانگی

نویسنده:مهدیه طوسی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب شخصیت بیگانه و بیگانگی

کتاب شخصیت بیگانه و بیگانگی؛ در ادبیات نمایشی معاصر ایران و آمریکا نوشتهٔ مهدیه طوسی است و انتشارات مهراندیش آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب شخصیت بیگانه و بیگانگی

یکی از ویژگی‌های شخصیت مدرن بیگانگی است. در دورهٔ مدرن شخصیت فقط یک نام دارد. شغل نه به‌عنوان تجلی انسان، بلکه از منظر کسب و کار مورد توجه قرار می‌گیرد. شخصیت‌های مدرن در فاصلهٔ قرن ۱۹ تا ۲۰ تکیه‌گاه خود را از دست می‌دهند. درواقع برای آن‌ها خانواده هم از بین می‌رود و این باعث می‌شود خود او هم مورد تعارض قرار گیرد، درنتیجه خانواده به‌عنوان نهاد اجتماعی شروع به نشان دادن واکنش می‌کند. در ادبیاتِ نمایشی معاصر آمریکا، واژهٔ بیگانه در میان شخصیت‌ها، بخصوص شخصیت‌های بحران‌زده یا کاراکترهای دارای بحران هویت نمود بارزی دارد. پیدایش این مفهوم در میان کاراکترها باعث شده تا فرد تمام تکیه و پشتوانه‌های زندگی خویش را از دست بدهد و به تعبیری، یکسره به داخل هستی پرتاب شود، درحالی‌که از همهٔ عناصر انسانی خالی شده، تنها به مهره‌ای از مهره‌های صنعتی و ماشینی مبدل شود.

در این کتاب سعی شده است تا با تعریف بیگانه و بیگانگی، شرح فلسفی، تاریخی و... ابتدا ذهنیت کلی از این ویژگی ارائه شود و سپس این ویژگی در مکتب آوانگارد و اگزیستانسیالیسم و در ادبیات معاصر آمریکایی با تکیه بر آثار نمایشنامه‌نویسان معروف مدرن که از این ویژگی برخوردار هستند، به اختصار توضیح داده شود. کتاب حاضر، از نوع تحلیلی‌توصیفی بوده و گردآوری داده‌ها با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، اینترنتی و مطالعهٔ نمایشنامه‌های مدرن آمریکایی (گوریل پشمالو، مرگ فروشنده، اتوبوسی به نام هوس، چه کسی از ویرجینیاوولف می‌ترسد، غرب حقیقی) صورت گرفته است و بر شخصیت مدرن که ویژگی اصلی دورهٔ مدرنیته یعنی فقدان شناسنامه و ازدست‌دادن تمام پشتوانه‌ها ازجمله خانواده است، بحث می‌کند. درحقیقت این ویژگی عامل اصلی بیگانگی است.

 بررسی مفهوم شخصیت بیگانه در نمایشنامه‌های آمریکایی، موضوع نابی است که این کتاب به صورت مبسوط به آن پرداخته است.

خواندن کتاب شخصیت بیگانه و بیگانگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به پژوهشگران و دوستداران ادبیات نمایشی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب شخصیت بیگانه و بیگانگی

بلوم (۲-۱: ۲۰۰۹) پرترهٔ ادبی بیگانگی را لزوماً هملت می‌داند. او معتقد است آشیلِ ایلیاد هم می‌تواند در ردیف این ویژگی خاص قرار بگیرد. حتی بیگانگی در میان قهرمانان نویسندگانی چون جویس، کافکا و بکت هم به چشم می‌خورد. هملت و آشیل دو قهرمانی هستند که پیش‌قدم هستند برای قهرمان‌های بیگانه‌ای که توسط نویسندگان بعدی چون مل ویل به وجود می‌آیند.

بیگانگی اساساً در ادبیات معنی جدایی را داده است. در حس سیلیا در داستان آن‌طور که شما دوست دارید یا آن‌طور که شما می‌پسندید، این شخصیت وقتی که نام یا ویژگی بیگانه (غریبه) را به خود می‌گیرد، مجبور می‌شود برای اقامتش در آردن با روز الند مسئولیتی را به عهده بگیرد که در آن موقع اسم فرضی (مستعار) او جانی مر است. این بیگانگی در شخصیت سیلیا درواقع همان جدایی او از اصل خود است. او چون یک غریبه و یا بیگانه به‌حساب می‌آید مجبور است حتی اسم خود را هم تغییر دهد. او مجبور است برای مدتی از آنچه که هست دور باشد. 


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۲ صفحه

حجم

۲۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۲ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان