دانلود و خرید کتاب اقتصاد شهری و منطقه ای نوین فیلیپ مک کین ترجمه شهرام رئیسی دهکردی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصاد شهری و منطقه ای نوین اثر فیلیپ مک کین

کتاب اقتصاد شهری و منطقه ای نوین

نویسنده:فیلیپ مک کین
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب اقتصاد شهری و منطقه ای نوین

کتاب اقتصاد شهری و منطقه ای نوین نوشته فیلیپ مک‌کین است که با ترجمه شهرام رئیسی دهکردی منتشر شده است. این اثر به یکی از کتاب‌های تخصصی اقتصاد انتشارات نور علم است.

درباره کتاب اقتصاد شهری و منطقه ای نوین

امروزه مباحث پیرامون شهرها و مناطق گسترش زیادی داشته و مفاهیمی مانند خلاقیت، نهادها، سلامت، سرمایه‌اجتماعی و توسعه پایدار را در برگرفته که شهرها و مناطق هم معمولا به عنوان بخش اصلی و کلیدی تمام این مباحث مطرح هستند. شاید زمانی اقتصاددانان به موضوعات شهری و منطقه‌ای همانند یک زیر رشته بسیار فرعی مطالعات نگاه می‌کردند اما امروزه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، کمسیون اروپا و سازمان ملل متحد، با چالش‌ها و موارد اقتصادی مواجه هستند که به شهرها و مناطق مربوط می‌شود.

این کتاب دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. اول، به روز کردن و بیان جدیدی از مباحث تحلیلی سنتی با به‌کارگیری نگرش‌های جدید، الگوهای جدید و مشاهدات تجربی جدید است که در طی دهه‌ گذشته به کار رفته است. هدف دوم کتاب توجه به این دستاوردهای نظری و تجربی در سطح بالاتر و گسترده‌تر در جهان در حال تغییری است، که امروزه شهرها و مناطق با آن روبه‌رو هستند.

این کتاب ده فصل دارد.

فصل اول به بحث در مورد انواع روش‌های نظری برای درک رفتار مکان‌یابی بنگاه‌های انفرادی خصوصی پرداخته است.

فصل دوم با به‌کارگیری استدلال‌های مطرح شده توضیح می‌دهد که چرا بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در مجاورت یکدیگر در شهرها، تجمع‌های شهری و خوشه‌های صنعتی مستقر می‌شوند. با این وجود می‌دانیم که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دارای الگوهای متفاوت مکانیابی بوده و در برخی موارد حتی ترجیح می‌دهند در ابعاد فضایی گسترده و متفاوت و به صورت پراکنده مستقر شده و فعالیت نمایند.

در فصل سوم این دو الگوی شاخص تجمیع و پراکندگی صنعتی به صورت جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد و به این موضوع اشاره که بنگاه‌های مختلف از منافع و تاثیرات متفاوت ناشی از تجمع مکانی در مجاورت یکدیگر یا پراکندگی در ابعاد فضایی برخوردار خواهند بود. در نتیجه در این فصل برخی قواعد و ویژگی‌های سیستمی مرتبط با رابطه بین تمرکز فضایی و پراکندگی مشخص می‌شود. جایی که خوشه‌بندی با رشد شهر همراه می‌شود، مناطق شهری در محل‌های خاص ایجاد می‌شوند.

فصل چهارم به بحث در مورد نحوه کارکرد بازارهای زمین شهری و چگونگی تخصیص زمین‌های محلی اشاره می‌کند. 

فصل پنجم به تحلیل‌های ضرایب فزاینده چگونگی تاثیر روابط بین بنگاه و فعالیت‌ها در نواحی محلی بر وری میزان ستاده و تولید محل و منطقه اشاره دارد. 

فصل ششم واکنش فضایی و جغرافیایی بازارهای نیروی کار به تغییرات محلی عرضه و تقاضا را مورد بررسی قرار داده و مسایل خاص بازار نیروی کار و مهاجرت درون منطقه‌ای نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

فصل هفتم مباحث مطرح شده در فصل‌های قبلی را به منظور بحث در مورد رویکردهای مختلف مربوط به رشد منطقه‌ای را جمع‌بندی می‌کند. و این امکان فراهم می‌شود که تفاوت میان تحلیل پدیده‌های اقتصادی در سطح شهری و منطقه‌ای و تحلیل‌های در سطح اقتصاد ملی شناسایی شوند.

فصل هشتم به بحث پیرامون روابط تاریخی میان شهرنشینی، صنعتی‌شدن و تولید ثروت در چهار قرن مربوط به فرآیند جهانی شدن می‌پردازد. هدف نوینده در اینجا توضیح دلایل اهمیت مطالعه رابطه اقتصاد شهری و منطقه‌ای با موضوع ثروت ملی و چگونگی تغییر این رابطه در دوره‌های زمانی مختلف از گذشته تا به امروز است.

فصل نهم با توجه به روندهای بلند مدت بیان شده در فصل هشتم، به بررسی تغییرات شهری و منطقه‌ای می‌پردازد.

 فصل دهم توضیح می‌دهد که چگونه از مدل‌های اقتصاد شهری و منطقه‌ای و روش‌های بیان شده در بخش اول کتاب می‌توان استفاده کرد تا درک و پیش‌بینی درستی از انواع تاثیرات سیاست‌های مختلف شهری و منطقه‌ای پیدا کنیم. این بحث‌ها، به محدودیت‌های موجود در مسیر درک مطالب جاری نیز اشاره داشته و مسیر احتمالی را برای تحقیق های بعدی مشخص را نیز می‌کند.

خواندن کتاب اقتصاد شهری و منطقه ای نوین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۵۸۶ صفحه

حجم

۶٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۵۸۶ صفحه

قیمت:
۱۳۵,۰۰۰
تومان