دانلود و خرید کتاب اتحاد قمر احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اتحاد قمر اثر احمد علامه فلسفی

کتاب اتحاد قمر

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب اتحاد قمر

کتاب اتحاد قمر نوشتهٔ احمد علامه فلسفی در انتشارات فراروان‌شناسی به چاپ رسیده است. مجمع‌الجزایر اتحاد قُمُر یا کومور ، در جنوب شرقی آفریقا در آب‌های اقیانوس هند و در شرق سواحل موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد. مساحت آن به ۲۲۳۶ کیلومتر مربع بالغ می‌گردد. نام کومور از واژهٔ عربی «القَمَر» به معنی «ماه» گرفته شده‌است. این کشور عضو اتحادیهٔ عرب است. کومور از جزایر فعال آتشفشانی به‌ وجود آمده و هم اکنون کوه کارتالا با ۲۳۶۰ متر ارتفاع (بلندترین نقطهٔ کشور) آتشفشانی فعال محسوب می‌شود. سه جزیرهٔ اصلی آن عبارت‌اند از گراند کومور که با ۱۱۵۰ کیلومتر مربع وسیع‌ترین آن‌هاست. آنژوان و موئلی. چندین جزیرهٔ کوچک هم دارد. به سبب محصور بودن در آب‌های اقیانوس هند و نزدیکی به خط استوا، آب و هوای گرم و مرطوب دارد.

درباره اتحاد قمر

پرتقالی‌ها در سال ۱۵۰۵ میلادی اولین اروپاییانی بودند که به این جزایر وارد شدند. در سال ۱۷۹۳ میلادی افرادی از ماداگاسکار این جزایر را در جهت برده‌داری مورد حمله و هجوم قرار دادند و کنترل بسیاری از مناطق را در دست گرفتند. فرانسه در سال ۱۸۴۱ میلادی قوانین استعماری را در این کشور پیاده نمود. در این سال مابین فرانسه و حاکم ماداگاسکاری جزیره مایوت قراردادی منعقد شد و این جزیره تحت حاکمیت فرانسه قرار گرفت. از سال ۱۸۴۳م فرانسه این کشور مجمع‌الجزایر اتحاد قُمُر را مستعمرهٔ خود نمود. مجمع‌الجزایر اتحاد قُمُر در سال ۱۹۱۲ رسماً مستعمرهٔ فرانسه شد و با ماداگاسکار که تحت‌الحمایه فرانسهٔ استثمارگر بود، یکی گردید.

مجمع‌الجزایر اتحاد قُمُر پس از چندی بعد از ماداگاسکار جدا شد و در سال ۱۹۷۱ به لحاظ اقتصادی خودمختار شد.در سال ۱۹۷۵ مجلس نمایندگان مجمع‌الجزایر اتحاد قُمُر  به‌طور یک‌جانبه استقلال کومور را اعلام نمود. در سال ۱۹۷۵ میلادی رفراندومی در این چهار جزیره مبنی بر ادامه استعمار فرانسه برگزار گردید که مردم ۳ جزیره مخالفت خود را در ماندن زیر استثمار فرانسه اعلام نمودند و خواهان استقلال کشور شدند . لذا تنها عوامل و دست نشاندگان فرانسه استثمارگر در یک جزیره بنام مایوت ، موافقت نمودند تا تحت استعمار فرانسه باقی بمانند.

در تاریخ ۶ جولای سال ۱۹۷۵ میلادی مجلس کومور قانونی را به صورت یک طرفه تصویب و در آن اعلام استقلال از فرانسه نمود. " احمد عبدالله " اعلان استقلال نموده و اولین رئیس جمهور این کشور گردید. در ششم ژوئیه ۱۹۷۵ کومور سر از فرمان فرانسه استثمارگر برتافت و مجلس نمایندگان کومور به طور یکجانبه استقلال کومور را اعلام نمود. در انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی عبدالله محمد سامبی پیروز گردید. یک فرد مسلمان که به دلیل فراگیری تعلیمات اسلامی در ایران در کومور با نام " آیت الله " معروف است. غزالی به نتیجه انتخابات احترام گذاشته و برای اولین بار در تاریخ این مجمع الجزایر انتقال قدرت بدون کودتا صورت گرفت.

کتاب اتحاد قمر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای کسانی که مایل باشند دربارهٔ این کشور بیشتر بدانند، مفید خواهد بود.

بخشی از کتاب اتحاد قمر

تاریخچهٔ ساکنان اولیهٔ کومور از جزایر پولینزی بودند. مردم این سرزمین در قرون قبل با حضور مسلمانان به اسلام گرویدند. اسلام برای اولین بار توسط مردمانی از سواحل خلیج فارس و از جمله تجار شیرازی به مردمان این جزیره معرفی شد. تجار عرب به تدریج وارد این جزایر شده و اسلام را به آن وارد نمودند. در این میان مساجد زیادی در این جزایر احداث گردید. این جزیره به محل توقف و مسیر تجارتی مهم برای ایرانیان و اعراب بدل گردیده بود. ایرانی‌ها با مهاجرت به مجمع‌الجزایر کومور در قرن هفتم میلادی باعث آبادانی و رونق تجاری این بخش از اقیانوس هند شدند.

تحقیقات میدانی پژوهشگران در جزایر کومور، به‌خصوص در "جزیرهٔ آنژوان"، نشان می‌دهد که در طی هزار سال گذشته "شیرازی‌ها " با سفر به جزایر کومور با ساختن مساجد و آبادی روستاها و گسترش تجارت، سابقهٔ خوبی از خود در اذهان مردم باقی گذاشته‌اند به‌ طوری‌ که امروزه افرادی که می‌خواهند نسب برتر خود را نشان دهند خود را وابسته به خاندان شیرازی‌ها و سادات می‌دانند.

بر اساس همین ریشه تاریخی، امروز نیز مردم آنجا به" سادات" احترام می‌گذارند و حتی در نشان ملی کومور و نشان نیروهای مسلح آن کشور سمبلی موسوم به "دستان فاطمه" وجود دارد که بنا بر اظهارات دولت‌مردان همواره از کشور و مردم کومور محافظت می‌کرده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۰۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۷۰ صفحه

حجم

۶۰۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۷۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان