دانلود و خرید کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین ملیحه خسروی‌نیا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین اثر ملیحه خسروی‌نیا

کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین

معرفی کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین

کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین نوشته ملیحه خسروی‌نیا است. کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین تلاش دارد روش‌های کاربردی برای آموزش سبک‌های زندگی را به روان‌درمانگران آموزش دهد.

درباره کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین

ازدواج به عنوان مهم‌ترین و عالی‌ترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیازهای عاطفی افراد همواره مورد تایید بوده است. ازدواج رابطه‌ای انسانی، پیچیده، ظریف و پویا است که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. دلایل اصلی ازدواج عمدتاً عشق و محبت، داشتن شریک و همراه در زندگی، ارضای نیازهای عاطفی و روانی و افزایش شادی و خشنودی است.

خانواده با ازدواج و پیوند زن ومرد شکل می‌گیرد و در فراید زمان مراحل گوناگونی را طی می کند. در واقع زوج، هسته اصلی وپایه گذار خانواده اند و مراحل رشد خانواده بر اساس این هسته اصلی بنا نهاده می شود. چارچوب رشدی که محققان برای خانواده قائل هستند، بر این اصل مبتنی است که به طور کلی شکل و عملکرد خانواده در طول زندگی تغییر می کند و به همین ترتیب می‌توان برای آن توالی منظمی متصور شد. این توالی منظم رشد، چرخه زندگی خانوادگی نامیده می شود. از دیدگاه درمانگران خانواده باید مشکلات زناشویی و خانوادگی در این چرخه بررسی شود، زیرا اولا این مشکلات در نتیجه اختلال در پیشرفت طبیعی چرخه زندگی زناشویی و خانوادگی رخ می دهد و در ثانی هر یک از مراحل رشد خانواده مستلزم و همراه با تکالیف یا مسائلی است که تنها در صورت وجود رابطه‌ای صمیمی و رضایت بخش میان اعضای خانواده می‌توان آن را انجام داد یا حل کرد.  توجه به کانون خانواده به عنوان اساسی ترین عنصر اجتماعی، ضروری به نظر می رسد، خانواده سالم، خانواده‌ای است که در آن افراد رشد سالم دارند و ارتباطات میان افراد، روال طبیعی دارد.

لازمه حفظ روابط زناشویی تعهد، حساسیت، سخاوت، ملاحظه، صمیمیت، وفاداری، مسئولیت، اعتماد و اطمینان است. با این وجود، عوامل متعددی در ایجاد سازگاری بین زن و شوهر دخیل هستند که پژوهش‌های گوناگون به تأثیر عوامل درون فردی و برون فردی اشاره کرده اند. در همین راستا، می توان مطالعاتی را مطرح کرد که به بررسی احساسات و رفتارهای زوجین در انجام اموری که به تعامل بین آن‌ها نیاز دارد، پرداخته‌اند.

درمآن‌های بین فردی مانند زوج درمانی که محور اصلی‌شان روابط بین فردی است باید از زاویه فرهنگ های مشخص انجام شود. با تکیه بر این گفته با صراحت می‌توان بیان کرد که انتخاب رویکردی برای درمان زوجین بدون توجه به جنبه های فرهنگی واجتماعی به مثابه سوار شدن بر قطاری است بدون آنکه مبدا ومقصد آن را بدانیم. از این رو، در این کتاب تلاش بر این بوده است تا رویکردی انتخاب گردد که حتی المقدور با زمینه های فرهنگی و اجتماعی کشور مطابقت داشته باشد. 

خواندن کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام روان‌درمانگران و دانشجویان روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تاثیر آموزش سبک های زندگی بر زوجین

طبق پژوهش‌های انجام شده و آمار و ارقام مختلف از یک سو شاهد افزایش آمار طلاق و عواقب ناگوار آن در جامعه هستیم و از سوی دیگر، با خانواده هایی مواجه می شویم که به رغم عدم رضایت زناشویی، به دلایل گوناگون از جمله قبح شرعی و عرفی طلاق، وجود فرزندان و... بدون چاره اندیشی و اقدام عملی جهت رفع مشکلات، به زندگی سرد و بی روح خود ادامه می دهند، در حالی که سلامت جسمی و روانی خود و سایر اعضای خانواده را با تهدید مواجه می سازند، در واقع، مسأله مهم این است که آیا زوج ها در زندگی زناشویی احساس خوشبختی و صمیمیت می کنند؟ و این که از چه راه هایی می توان این احساس رضایت و صمیمیت را افزایش داد (رضازاده، ۱۳۸۱).

در چنین وضعیتی روز به روز کارآیی خانواده در تحقق وظایف خود یعنی تامین سلامت وآرامش روانی کم رنگ‌تر می‌شود. رویکرد مبنتی بر سبک زندگی روان شناسی فردی درصدد کشف شیوه زندگی فردی همسران بوده وتلاقی سبک‌های زندگی ناکارآمد در زوجین را علت مشکلات زناشویی میداند (اسویی، ۲۰۰۹).

مداخله هایی که در این گستره انجام می شود سعی دارد تا آگاهی وبینش زوجین را افزایش دهد. در واقع می خواهد آگاهی های زوجین را طوری افزایش دهد که آن‌ها بتوانند موثر ترین وسازگارانه ترین پاسخ را به محرک ها و خواسته های محیطی بدهند (هیترینگتون و فریدلندر، ۲۰۰۷).

در واقع، یکی از راه های اصلاح افکار نادرست، استفاده از آموزش مهارت های زندگی می باشد. آموزش مهارت‌های زندگی به منظور برقراری ارتباط صحیح و مناسب، روشی مؤثر برای تحکیم پیوند زناشویی و غنی سازی کیفیت روابط خانوادگی محسوب می‌گردد (حاجی ابول زاده، ۱۳۸۴).

مسائل شخصیتی درک شخص را از همسر با توجه به رفتارها، ویژه‌گی‌ها، سطح رضایت و یا عدم رضایت او نشان می‌دهد. زوجین پس از آموزش مؤلفه های سبک زندگی، سعی در بهبود ویژگی های شخصیتی خود دارند و چنانچه در رفتارهای خود نابهنجاری یا کاستی نسبت به همسرشان مشاهده کنند اصلاح کرده و سعی می کنند که مشکلات موجود را بپذیرند و واکنش های مناسب در برابر آن اتخاذ کنند. چنین زوجینی به همسران خود با احترام ونگرش مثبت‌تری برخورد می‌کنند وآشکار است که از عزت نفس بالایی نسبت به خود نیز برخوردار باشند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۴۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۵ صفحه

حجم

۱۴۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۵ صفحه

قیمت:
۲۹,۰۰۰
تومان