دانلود و خرید کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو) محمدصادق شجاعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو) اثر محمدصادق شجاعی

کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو)

معرفی کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو)

کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو) نوشته محمدصادق شجاعی است که در مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی به چاپ رسیده است.

مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، زیر نظر معاونت پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه، با هدف ترویج و گسترش معارف اسلامی و نشر کتاب‌های مورد نیاز داخل و خارج از کشور در حوزه علوم اسلامی و انسانی از سال ۱۳۷۹ آغاز به کار نموده و مفتخر است تاکنون ۱۲۷۶ عنوان کتاب چاپ اول منتشر نموده که بعضی از آنها به چاپ دوازدهم نیز رسیده است. بیش از نیمی از کتاب‌های منتشر شده این مرکز آموزشی و نیمی از آن پژوهشی است.

فقه و اصول، کلام و عقاید، اخلاق و تربیت، ادیان و مذاب، معارف اسلامی، حدیث، ادعیه، تاریخ و علو سیاسی، علوم اجتماعی علوم قرآنی و تفسیر، اقتصاد اسلامی، ادبیات و بسیاری از حوزه های دیگر علوم انسانی و اسلامی در حوزه کاری مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) قرار دارند.

درباره کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو)

قرن‌هاست که علم برای فهم ما از جهان بیرونی و قابل مشاهده گام‌های بزرگی برداشته است. فیزیک، حرکات سیارات را شناسایی کرد. شیمی، عناصر بنیادین ماده را کشف نمود و زیست‌شناسی به ما گفت اجزای تشکیل دهنده یک سلول چیست؛ ولی هنوز نتوانسته است به حقیقت انسان و رفتار او به طور کامل پی ببرد. مسئله‌ای که باعث شده مطالعه انسان و رفتار او تا این اندازه دشوار باشد این است که برخلاف پدیده‌های فیزیکی، فرایند‌های روانی به راحتی قابل مشاهده و اندازه‌گیری نیستند.

طی قرن‌های متمادی فلاسفه و اندیشمندان وقتی درباره انسان فکر می‌کردند، سؤال‌هایی را درباره ماهیت انسان، چیستی و حقیقت روح، رابطه نفس و بدن، شناخت، اراده و اختیار مطرح کرده و در این فکر بوده‌اند که پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای آن‌ها پیدا کنند. امروزه برخی از این موضوعات در روان‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد.

روان‌شناسان با به‌کار‌گیری روش تجربی، سعی کرده‌اند رفتار و فرایند‌های روانی انسان را شناسایی کنند. گرچه این یافته‌ها در مجموع موفقیت‌آمیز بوده، ولی تنها بخشی از حقایق مربوط به انسان را نشان می‌دهد. برای شناخت کامل انسان راهی جز مراجعه به دین و کلام وحی وجود ندارد. با توجه به این مسئله، می‌توانیم جهت‌گیری یکسری پژوهش‌ها و تحقیقاتی را پیش‌بینی کنیم که روان‌شناسی اسلامی در پی آن است.

آنچه در این کتاب ملاحظه می‌شود، براساس سرفصل دروس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آشنا ساختن دانشجویان دوره کارشناسی رشته روان‌شناسی، روان‌شناسی تربیتی، مشاوره و گرایش‌های وابسته به آن با مبانی و چهارچوب روان‌شناسی اسلامی تهیه شده است. انتظار می‌رود دانشجویان پس از گذراندن این درس، با کلیات، مبانی و مفاهیم روان‌شناسی اسلامی آشنا شوند.

محتوای این کتاب در نه فصل تدوین شده است:

در فصل، اول ابتدا تعریف، موضوع، پیشینه، رویکردها و نظریه‌های علم روان‌شناسی به اختصار مورد بحث قرار گرفته و سپس به کاستی‌‌های آن اشاره شده است.

در فصل دوم، روان‌شناسی فرهنگ‌محور به‌عنوان یک رویکرد جدید در حوزه مطالعات روان‌شناسی مورد بحث قرار گرفته و سپس به ضرورت، چیستی و چگونگی روان‌شناسی بر مبنای فرهنگ اسلامی، پرداخته شده است.

فصل سوم، به مبانی هستی‌شناختی و الهیاتی روان‌شناسی اسلامی اختصاص یافته است. موضوع فصل چهارم را مبانی ارزش‌‌شناختی روان‌شناسی اسلامی تشکیل داده و در فصل پنجم، ضمن اشاره به سیر تحول معرفت‌شناسی در غرب، به مبانی معرفت از دیدگاه اسلام اشاره شده است.

فصل ششم، به مبانی انسان‌شناختی روان‌شناسی اسلامی و تفاوت‌های آن با روان‌شناسی تجربی اختصاص یافته و در فصل هفتم، تاریخچه و پیشینه روان‌شناسی اسلامی مورد بحث قرار گرفته است. شاخه‌ها و گرایش‌های روان‌شناسی اسلامی، عنوانی است که برای فصل هشتم درنظر گرفته شده و در فصل نهم، یکسری مفاهیم بنیادی روان‌شناسی اسلامی، مانند روح، نفس، عقل و قلب مورد بحث قرار گرفته است.

 خواندن کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به روان‌شناسی اسلامی و پژوهشگران این حوزه مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب روان شناسی اسلامی (مبانی، تاریخچه و قلمرو)

روان‌شناسی، یکی از دانش‌هایی است که تقریباً همه افراد به آن نیازمند هستند و مباحث مربوط به آن، همه عرصه‌های زندگی را دربر گرفته است. پرسش‌های زیادی وجود دارد که بدون آشنایی با روان‌شناسی، نمی‌توان به آن‌ها پاسخ داد، مانند این‌که: هوش چیست؟ چرا افراد از نظر ویژگی‌های شخصیتی، نیازها وانگیزه‌ها، خُلق‌وخو و مهارت‌های اجتماعی با هم متفاوت‌اند؟ حافظه چیست و چگونه می‌توانیم حافظه خود را تقویت کنیم؟ عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و تحول شخصیت کدام‌اند؟ چرا گاهی شاد و گاهی غمگین هستیم؟ اضطراب و افسردگی چیست و چه راه‌هایی برای پیشگیری و درمان آن وجود دارد؟ چگونه می‌توانیم با عوامل استرس‌زا مقابله کنیم؟ چگونه می‌توانیم در دل دیگران نفوذ کنیم؟ چگونه می‌توانیم با افراد بداخلاق و عصبانی کنار بیاییم؟ و... برای این‌که به این سؤال‌ها پاسخ دهیم، به روان‌شناسی نیاز داریم.

نظرات کاربران

هاشمی
۱۴۰۲/۰۱/۲۶

سلام وقتتون بخیر کتاب خوبی هست و من چون برای درسم میخونن و کلا وقتی کتاب میخونم دوست دارم خط بکشم کاش طاقچه این امکان رو بزاره

m.d.74
۱۴۰۱/۰۵/۲۳

سلام. به عقیده بنده مطالب کتاب بسیار بدیهی است و کاربردی نیست و ارزش هزینه کردن نداشت

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۴۶,۰۰۰
۲۳,۰۰۰
۵۰%
تومان