دانلود و خرید کتاب گوجه فرنگی عبدالمجید ستوده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گوجه فرنگی اثر عبدالمجید ستوده

کتاب گوجه فرنگی

امتیاز:
۴.۸از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب گوجه فرنگی

کتاب گوجه فرنگی نوشته عبدالمجید ستوده است. کتاب گوجه فرنگی را انتشارات دیبادخت منتشر کرده است. 

کتاب گوجه فرنگی به انواع گوجه‌فرنگی ویژگی‌های هر یک و روش‌های کاشت هر بذر را توضیح می‌دهد. این کتاب می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند کاشت گوجه فرنگی را یاد بگیرند بسیار کارآمد باشد.

خواندن کتاب گوجه فرنگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به کشاورزی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب گوجه فرنگی

جوانه زنی بذر گوجه فرنگی به شدت تحت تأثیر دما قرار میگیرد. دمای بهینه برای این منظور °14 C -13 و کمینه دما °11C -3 است. باوجوداین، تنوع زیادی در بین ارقام از لحاظ پاسخ به دمای پایین و دماهای بالای بهینه به ویژه در دمای °35C و بالاتر از آن وجود دارد. جوانه زنی با تأخیر و کاهش یکنواختی روییدن در شرایط دمایی زیر بهینه ممکن است تولید محصول گوجه فرنگی فرآیندی را به خاطر کاشت مستقیم بذر در کشتزار با دشواری روبه رو سازد. اگرچه بذور گوجه‌فرنگی در تاریکی جوانه میزنند ولی فیتوکرومها نیز در فرآیند جوانه زنی مؤثر هستند. نور قرمز دوراز جوانه زنی جلوگیری میکند ولی اثر آن میتواند توسط نور قرمز برگشت نماید. بنابراین، وجود فتوکروم قرمز دور در بذر، پیش نیازی برای جوانه زنی است. اثر بازدارندگی نور به دیگر عاملهای محیطی به ویژه دما و رقم وابسته است. به کارگیری تنظیم کننده‌های رشد مانند جیبرلین‌ها و اکسین‌ها جوانه زنی بذر را تحریک می‌کنند. تیمار جیبرلین در نتیجه تخریب دیواره‌های غنی از مانان توسط اندو -β -ماناناز القا شده توسط جیبرلین (پیش از بیرون زدن ریشه‌چه) موجب سُست شدن داندرون )آندوسپرم) میشود. جیبرلین همچنین برای آغازش دوباره فعالیت چرخه یاخته‌ای در طول جذب آب مورد نیاز است. برعکس، کاربرد اسید آبسیزیک در غلظت‌های پایین، جوانه زنی بذور را بدون تحت تأثیر قرار دادن فعالیت چرخه یاخته‌ای باز می‌دارد. اثر اصلی این تنظیم کننده رشد میتواند بازداشتن بیان آنزیمهای مسئول برای سُست شدن دیواره یاخته‌ای باشد. به نظر میرسد در گوجه‌ فرنگی‌های زراعی، بذور بدون دوره خفتگی باشند ولی گونه‌های وحشی دارای مقداری خفتگی بذر هستند. بررسی‌ها نشان داده است که اسید آب‌سیزیک در خفتگی بذور گوجه‌فرنگی نقش دارد.

رشد رویشی مرحله رویشی در گوجه‌فرنگی بسیار کوتاه بوده و هنگامی که برگ سوم در حال رشد و گسترش است، گذر به مرحله زایشی رخ میدهد. بهطور معمول 11-6 برگ در زیر نخستین گلآذین تولید میشود که دارای آرایش برگ (فیلوتاکسی) 5/1 است. اگر برگهای بسیار کمی پیش از گل آغازی تولید شود، ممکن است منبع اسیمیلات برای پشتیبانی رشد گل و میوه ناکافی باشد. در گوجه‌فرنگی‌های دارای عادت رشد محدود، تنها 3-1 گل آذین که در حدفاصل آنها یک یا بیش از یک برگ وجود دارد، روی ساقه اصلی تولید میشود، ولی در ارقام رشد نامحدود، گل آذینها به طور پیوسته (به‌طور سه برگ در حد فاصل دو گل‌آذین) تولید می‌شوند. در گوجه‌فرنگی‌های دارای عادت رشد نامحدود، رشد رویشی و رشد زایشی در بخش اعظم زندگی گیاه پیش می‌رود. رقابت شدیدی بین برگ‌های در حال رشد و جوانه (مریستم)های انتهایی وجود دارد که زودرسی و عملکرد محصول را تحت تأثیر قرارمیدهد. دسترسی به اسیمیلات زیاد در شرایط نوری بالا، فعالیت جوانه انتهایی و رشد برگ را تحریک میکند ولی تحت شرایط نوری پایین با دماهای بالا که با محدود شدن منابع غذایی همراه است، رشد برگ جوان از رشد جوانه انتهایی جلوگیری می‌کند.

نظرات کاربران

sina qasemi
۱۴۰۰/۰۳/۳۰

بارعلمی قوی،توصیه میکنم برای دانشجویان رشته کشاورزی.

ali mohammadi
۱۴۰۰/۰۳/۳۰

مفید بود.

roya salari
۱۴۰۰/۰۳/۳۰

ممنون از شما و نویسنده بخاطر کتاب خوبتون.

کاربر 964686
۱۴۰۲/۰۴/۲۲

کتاب خیلی خوبی هست،ممنونم بابت کتاب، باید بگم خسته نباشید.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان