دانلود رایگان کتاب صوتی خاک و نفس با صدای مهدی رضایی و دیگران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی خاک و نفس اثر مهناز رضایی لاچین

دانلود و خرید کتاب صوتی خاک و نفس

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۹از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی خاک و نفس

کتاب صوتی خاک و نفس نوشتهٔ مهناز رضایی لاچین و با صدای مهدی رضایی و دیگران است و کانون فرهنگی چوک آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی خاک و نفس

ادبیات، سرگُلِ فرهنگ یک ملت است؛ چون خونی گرم جامعه­‌ٔ انسانی را زنده نگاه می­‌دارد. ادبیات حاصل بینش و آگاهیِ ژرفِ مردمان است، بینشی برآمده به بهای روزگاران. علل و عوامل بسیاری پشتوانه­‌ٔ این بینش ممتازند از جمله رخ‌­داد­های تاریخی­ که مردم زیست‌­ورز در جغرافیایی خاص از سر گذرانده‌­اند. ادبیات چکیده و افشره‌­ٔ رنج و شکیبِ مردمان در دشواری­‌هاست. اینکه این مردم خاص با چه نوع حس‌­ورزی، فلسفه­ و ظرافتی جهان و رخ‌دادهایش را می­‌نگرند و تعبیر می­‌کنند. ادبیات بیش از هر چیز «کیستیِ زبانی» مردمان است. ژرف‌ناهای زبان یک «جامعه­‌ٔ زبانی» است که ادبیات می­‌آفریند.

اگر از جامعه­‌ای ادبیات را بگیرید، چیزی جز پس‌­رفت و در پایان، توحش و بَدَویت باقی نخواهد ماند. پس ادبیات جلوه­‌گاه خِردورزی و فرازاندیشیِ انسان، فرصت رویاروییِ ما با خودمان و مقدم­ بر هر چیز مجال اندیشیدن و بازنگری است، در منش و راه­‌ورسمی که در پیش گرفته­‌ایم. ادبیات در شتاب برق‌آسای زمان فرصت درنگی می­‌دهد تا در خود و مناسبات­‌مان با یک‌دیگر و جهان تأمل کنیم. در حقیقت، تجارب ادبی شیرین­‌ترین بخش حیات بشر هستند چراکه والایی انسانی را فرایاد می­‌آورند. زیست انسانی بی‌چراغِ اندیشه و عاطفه‌­ٔ متبلور در آثار ادبی به بن­‌بست خواهد رسید. شاید بپرسید برای بازگشت به خویشتنِ خویش مقالاتِ روان‌شناسیِ رفتار راه‌گشایند، پس چه لزوم و تأکیدی بر ادبیات؟! ادبیات گفت‌­وگویی تأثیرگذار و تأمل‌برانگیز را ممکن می­‌کند که هم‌تا و مانندی ندارد.

تجربه­‌ٔ ادبی روح و روان شما را عمیقأ زیر تأثیر قرار می­‌دهد. هم­‌ذات­‌پنداری با شخصیت­‌های یک داستان محکم شما را در تجربه­­‌ٔ زیستی دیگران‌ه­­ای شرکت می­‌دهد و در پیِ آن آدم دیگری در درون­تان سر برمی‌­آورد: انسانی پاسخ­‌جو و مطالبه­‌گر که شما ناگزیرید به او پاسخ دهید. در حقیقت، اندیشه‌ٔ شما درگیر شده­ است و به سادگی نمی­‌توانید روح آمیخته‌به ادبیتِ یک متنِ استوار را از تأثیر بزدایید.

مهناز رضایی لاچین پيش از هر چيز با نگاه شاعر جهان را می‌فهمد، اما نيازی به سيلان در قالب‌های روايی بازتر او را به عرصهٔ داستان کشاند. از سويی با ميلی فردی قالب داستان کوتاه را برگزيد؛ زيرا اين قابليت را داشت که ميان شعر و روايت بنشيند. منظور اين است که قالب‌های کوچک فرصت‌های کوتاه گفتن را ملزم می‌کند به گزيده‌گويی و بيان موثرتر و اين دو مميزه در شعر و داستان کوتاه، هريک به نوعی، وجود دارد.

این نویسنده در در داستان خاک و نفس سعی می‌کند فضایی جدید در ادبیات داستانی ایران خلق کند.

شنیدن کتاب صوتی خاک و نفس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران داستان‌ کوتاه ایرانی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره مهناز رضایی لاچین

مهناز رضایی لاچین عضویت در هیأت تحریریه ماهنامه اینترنتی چوک، داوری جشنواره ملی داستان دریچه (۱۳۹۶)، سابقهٔ همکاری سه‌ساله با مجله ادبی، فرهنگیِ آزما در بخش مقاله‌نویسی را در کارنامهٔ خود دارد.

تالیفات او از این قرار هستند: کتاب در حاشیهٔ نقد ادبی مشتمل بر ۱۲ مقاله که سابقاً در مجلهٔ آزما به چاپ می‌رسیدند. مجموعه داستان پرواز سوئیس، مجموعه شعر پچپچه، مجموعه شعر زنی بی چتر. 

جوایزی که او دریافت کرده یا افتخارات او عبارت‌اند از: برگزیدهٔ داستانی در چهارمین جشنواره متیل (خلیج فارس) به خاطر داستان کوتاه تراس، برگزیدهٔ شعری از دومین جشنواره ادبی تبریز به خاطر دو شعر (شراب و پرچم)، نفر دوم در رشته آزاد (به خاطر شعر آرش) در جشنوارهٔ بین‌المللی لیراو (برگزار شده در کرمانشاه)، راه‌یافته به مرحلهٔ نهایی داستان انقلاب برای داستان نیمه‌بلندِ یکی سبز یکی آبی، تقدیرشده در دوازدهمین سالگرد تاسیس کانون فرهنگی چوک.





نظرات کاربران

Mohammad Bagheri
۱۴۰۱/۰۳/۱۷

در کل برام جذاب نبود.

بهروز
۱۴۰۲/۰۹/۰۳

شاید از نوشته های اولی خانم رضایی بوده و یا شاید خوانش خوبی نداشته بهر ترتیب طعم خامی رو خوب حس می کنی. البته اون لابلا جملات قشنگی هم وجود داشت

کاربر ۱۴۲۳۸۶۴
۱۴۰۲/۰۱/۱۷

بی نظیر .... اما خوانش فردی کتاب معجزه دیگریست

سمیه بانو
۱۴۰۱/۱۰/۲۳

ضعیف

زمان

۱۵ دقیقه

حجم

۲۱٫۳ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۱۵ دقیقه

حجم

۲۱٫۳ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
رایگان