همهی ما به دوستانی نیاز داریم تا با آنها از نظر روحی، معنوی و فلسفی تعامل داشته باشیم. ضرورتا نیازی به داشتن تعداد زیادی دوست نیست، بلکه تعداد اندکی دوست صمیمی و نزدیک کافی است و در واقع دو یا سه دوست واقعی خیلی باارزشتر از دهها دوست غیرواقعی است.
دوستی واقعی از روابط و آشناییهای اتفاقی به دست نمیآید. بهعلاوه بازنشستگان نباید روی دوستیهای حقیقی با همکاران سابقشان نیز حساب کنند. به طور کلی دوستان کاری فقط آشنایانی هستند که تنها زمان زیادی را با آنها میگذرانیم و نه بیشتر.

اگر شما هنوز به طور کامل درگیر شغلتان هستید و هیچ دوستی خارج از حلقهی کاریتان ندارید، الان زمانش رسیده که تعدادی دوست جدید پیدا کنید. دوستی دنیای خیلی عظیمتری از آن دارد که فقط بخواهید با دوستانتان دربارهی مسائل غیرقابلپیشبینی و سطحی صحبت کنید.
هر چه به دوران بازنشستگی نزدیکتر میشوید، این مسئله مهمتر میشود که دوستان بیشتری خارج از فضای کارتان داشته باشید تا از همنشینی و ارتباط …
