
من هم مثل شما که در حال مطالعهی این مقاله هستید، در چند سال اخیر درگیر ساختار فرسودهی اقتصادی و شرایط متشنج سیاسی و اجتماعی ایران بودهام و احتمالا بارها به مهاجرت فکر کردهام. بهخصوص از سه سال پیش خیلی جدیتر بر توسعهی فعالیتهایم بهعنوان یک مدرس و مشاور به خارج از کشور تمرکز کردم و حاصل آن پروژههایی در دبی و ترکیه و هندوستان شد که فرصت داشتم در کنار برخی از کارآفرینان و تاجرانی که خارج از ایران فعالیت دارند قرار بگیرم و آنان را در مسیر توسعهی فروش همراهی کنم. در این دو سال اخیر، بارها دانشجویان یا دوستان این پرسش را با من مطرح میکنند که در شرایط موجود، چرا هنوز به دبی مهاجرت نکرده و تمام زندگی و کسبوکار خود را به طور کامل به خارج از ایران منتقل نکردهام. احتمال میدهم اگر شما هم مثل من، سالها در ایران تلاش کرده باشید، جایگاه اجتماعی قابلقبولی در حد خودتان ساخته باشید و دستاوردهایی را برای خود خلق کرده باشید، درگیر این شک و ابهام هستید که بروید یا بمانید یا اینکه چگونه بروید یا شاید چه زمانی باید بروید.
آنچه در ادامه خواهم گفت، ادراکات و برداشتهای من در حدود سه سال گذشته از فعالیت در دبی و همچنین گفتوگو با تاجران و صاحبان کسبوکار ایرانی دبی است و امیدوارم برای شما نیز سرنخهایی برای جستوجوی بیشتر باشد.
چگونه میخواهم اقامت کنم؟
دو مسیر واضح برای اخذ اقامت دبی وجود دارد. مسیر اول خرید ملک باارزش بالای یک میلیون درهم است. البته اگر فعلا قصد اقامت ندارید میتوانید از طرحهای پیشخرید استفاده کنید و مثلا پنجاهدرصد را پیشپرداخت و مابقی مبلغ را تا سه سال بهصورت ماهانه و اقساط پرداخت کنید. روش دوم هم که عموما هموطنان استفاده میکنند، ثبت شرکت در دبی است که از این …