
چند ماه پس از عرضۀ آیپد به بازار، استیو جابز در گفتوگو با نیویورک تایمز گفت که بچههایش هنوز به آیپد دست نزدهاند، چون او و همسرش استفاده از فناوری را برای بچههایشان محدود کردهاند. همین ماجرا در زندگی شخصی بسیاری از مدیران شرکتهای عظیم فناوری صادق است. آنها نه خودشان از محصولات خودشان استفاده میکنند و نه اجازه میدهند نزدیکانشان چنین کاری کنند. به نظرتان این کار معنای خاصی ندارد؟
گاردین — مارک زاکربرگ از فیسبوک مثل شما یا من استفاده نمیکند. بنا به گزارش بلومبرگ، این مدیرعامل ۳۳ساله یک تیم ۱۲نفرۀ ناظر دارد تا کامنتها و هرزنامهها را از صفحهاش پاک کنند. او یک «مُشت» کارمند هم دارد که به او کمک میکنند پستها و سخنرانیهایش را بنویسد، و تعدادی عکاس حرفهای که وقتی با کهنهسربازها در کنتاکی، مالکان کسبوکارهای کوچک در میزوری یا فروشندگان چیزاستیک در فیلادلفیا دیدار میکند تصویرهای صحنهچینیشدۀ بینقص از او میاندازند.
بهخاطر ماهیت بستۀ فیسبوک، آدمها نمیتوانند پستهای خصوصی تایملاین زاکربرگ را ببینند، اما بعید است او وارد بحث و جدل دربارۀ یک کاریکاتور ضدمهاجرت شود که یکی از آشنایان نژادپرستش منتشر کرده است. این هم مختص زاکربرگ نیست. هیچ یک از مدیران کلیدی شرکت حضوری «نرمال» در فیسبوک ندارد. شما نمیتوانید آنها را به دوستانتان اضافه کنید، آنها بهندرت پست عمومی میگذارند، و برخی از اطلاعاتی را خصوصی نگه میدارند که پلتفرم پیشنهاد میدهد بهصورت پیشفرض عمومی باشند، اطلاعاتی ازقبیل تعداد دوستانی که دارند.
در توییتر هم ماجرا همین است. از نُه مدیر ارشد شرکت، فقط چهار نفر بهطور متوسط بیش از یک توییت در روز داشتهاند. نِد سگال، مدیر ارشد مالی شرکت، بیش از شش سال در …