دانلود و خرید کتاب ژئوتکنیک خمین علی مهبد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ژئوتکنیک خمین اثر علی مهبد

کتاب ژئوتکنیک خمین

انتشارات:نشر عطران
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ژئوتکنیک خمین

کتاب ژئوتکنیک خمین اثری از علی مهبد و عرفان مهبد است. این کتاب به مهندسی خاک و پی در خمین می‌پردازد و در تلاش است تا با بررسی شرایط فیزیکی این ناحیه، امکانات ساخت و ساز را بسنجد و بهترین امکان برای این کار را فراهم کند. 

ژئوتکنیک یکی از شاخه‌های مهندسی عمران است که به بررسی مهندسی رفتار مصالح زمین و مخاطرات محتمل در رابطه با احداث سازه‌ها می‌پردازد

درباره کتاب ژئوتکنیک خمین

مطابق آمار تهیه شده توسط سازمان ملل متحد در میان بلایای طبیعی، سیل و طوفان بیشترین تلفات و خسارات را به جوامع بشری وارد آورده‌اند، بگونه‌ای که تنها در یک دهه میزان خسارات ناشی از سیل و طوفان بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار در مقابل ۱۸ میلیارد دلار خسارات ناشی از زلزله بوده است. این امر در کشور ما نیز صادق است و در اغلب سالهای گذشته حدود ۷۰% اعتبارات سالانه طرح کاهش اثرات بلایای طبیعی و ستاد حوادث غیر مترقبه صرف جبران خسارات ناشی از سیل شده است. ضمن اینکه باید توجه داشت بدلیل بهبود روش‌های ساخت و ساز و رعایت ضوابط و مقررات، ‌ایمنی سازه‌ها و تأسیسات در مقابل خطراتی چون زلزله افزایش می‌‌یابد ولی متأسفانه روند طبیعی توسعه در کشورهایی نظیر ایران باعث تخریب محیط زیست و منابع طبیعی شده و خسارات سیل مرتباً افزایش می‌یابد. رشد ۲۵۰ درصدی خسارات ناشی از سیل کشور در پنج دهه گذشته مؤید این ادعا است.

متأسفانه موضوع رواناب‌های سطحی و مدیریت و کاهش خسارات آن در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری شود و فاجعه‌ای بوجود ‌آید، توجه مسئولین و متخصصین به آن جلب می‌گردد. اگر چه بررسی طرح‌های مهار سیلاب که به صورت محدود و پراکنده در سطح کشور مطالعه و اجرا شده‌اند، نشان می‌دهد یک راه حل مشخص و مطمئن برای کلیه مناطق سیل‌گیر وجود ندارد اما بدیهی است پدیده سیل علیرغم همه پیچیدگی‌هایش قابل بررسی و مطالعه بوده و می‌توان در جهت مهار و کاهش خسارات آن و حتی بهره‌برداری اقتصادی از سیل راه‌حلهای مناسبی جستجو کرد.

بر این اساس برنامه‌ریزی و انجام اقدامات جامع جهت احداث شبکه‌ جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی و کاهش خسارات در قالب طرحهای مطالعاتی و اجرایی از اهمیت بسزایی در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار برخوردار می‌باشد.

حوادث طبیعی مانند سیل، ‌زلزله، طوفان و ... قسمتی از فرایند طبیعی زمین می باشند که در هر نقطه از طبیعت ممکن است اتفاق افتد. این حوادث وقتی به بلایای طبیعی بدل می شوند که در تقابل با زندگی انسانها و منافع اقتصادی آنها قرار گیرند. به عبارت دیگر در صورت نبود فعالیت های انسانی در حوزه عمل پدیده های طبیعی، نه تنها پدیده های کوچک، حتی می توان گفت وقوع پدیده های طبیعی بزرگ نیز منجر به ظهور بلایای طبیعی نخواهد شد. راه مقابله با این وقایع طبیعی شناخت عوامل مؤثر در وقوع آنها و کنار آمدن مسالمت آمیز و علمی با این وقایع می باشد.

کتاب ژئوتکنیک خمین نیز در همین راستا و در قالب مطالعات مرحله اول طرح جمع آوری و هدایت آبهای سطحی شهر خمین، به منظور شناخت ویژگی های زمین شناسی مانند جنس زمین، نفوذپذیری، شیب مورفولوژی، لایه بندی و ... نقش آنها بر ایجاد رواناب در حوضه برون شهری و کسب اطلاعاتی پیرامون وضعیت آبهای زیرزمینی در منطقه تهیه شده است. چهارچوب اصلی گزارش بر اساس شرح خدمات سازمان همیاری خدمات شهری و روستایی تنظیم شده است. در شرح خدمات مذکور انجام مطالعات را در محدوده شهری به صورت محدود عنوان نموده است لیکن با توجه به عملکرد فرایندهای زمین شناسی در مقیاس ناحیه ای و نیاز سایر بخشهای مطالعات نظیر برآورد ضریب رواناب در حوضه (مطالعات هیدرولوژی) و برآورد میزان نفوذپذیری لایه های زمین و واحدهای زمین شناختی، مطالعات زمین شناسی در سطح حوضه هیدرولوژیک بالادست شهر (حوضه برون شهری) نیز انجام شده است. 

این کتاب پنج فصل دارد. در فصل اول کلیاتی در مورد موقعیت، اهداف و روش کار ارائه شده است، سپس در فصل دوم ویژگی های زمین شناسی حوضه برون شهری بررسی شده است. فصل سوم به بررسی ویژگی های زمین شناسی و ژئوتکنیک محدوده حوضه شهری می پردازد. در فصل چهارم وضعیت آب زیرزمینی محدوده شهر و پیرامون آن بررسی شده و نهایتاً در فصل پنجم فهرست منابع و مراجع ارائه شده است.

کتاب ژئوتکنیک خمین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

کتاب ژئوتکنیک خمین، اثری مفید برای تمام مهندسان عمران و متخصصان در این زمینه است. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۹۱ صفحه

حجم

۱۰٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۹۱ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان