دانلود و خرید کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران در دوره‌ی پهلوی دوم رضا بیگدلو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران در دوره‌ی پهلوی دوم اثر رضا بیگدلو

کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران در دوره‌ی پهلوی دوم

معرفی کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران در دوره‌ی پهلوی دوم

دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران در دوره‌ی پهلوی دوم کتابی نوشته رضا بیگدلو در حوزه علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایت. دیپلماسی عمومی آمریکا در دوره‌ی پهلوی دوم آن را به قدرت اول در ایران تبدیل کرد، به‌طوری‌که گوی سبقت را از رقبا ربود. 

سیاست عدم توسل به زور و رویارویی مستقیم، که در قالب اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌شد، به همراهی‌های ذهنی و عینی برخی گروه‌های اجتماعی در ایران با فرهنگ غربی کمک کرد و امکان سلطه‌ی سیاسی مطلق آمریکا بر کشور را فراهم نمود. به‌رغم همه‌ی تلاش‌های آمریکایی‌ها و عوامل داخلی آنها در ایران، سرانجام دیپلماسی عمومی ایالات متحده مقهور نفوذ دین مبین اسلام در ایران شد و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی به سلطهی همه‌جانبه‌ی آمریکایی‌ها در ایران پایان داد.

درباره کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران در دوره‌ی پهلوی دوم

کتاب حاضر پنجره‌ای است به روی دیپلماسی عمومی ایالات متحده در ایران که در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور اعمال شده است. 

کتاب شامل سه فصل است که در فصل اول آغاز دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران بررسی می‌شود. در فصل دوم، دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران بعد از جنگ جهانی دوم تشریح می‌شود و در فصل سوم، تداوم و توسعهٔ دیپلماسی عمومی آمریکا در دههٔ چهل و پنجاه پیگیری می‌شود. 

بخشی هم به اسناد مرتبط با موضوع کتاب اختصاص دارد.

 خواندن کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران در دوره‌ی پهلوی دوم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به علوم سیاسی و تاریخ معاصر به ویژه پیشینه روابط ایران و آمریکا.

بخشی از کتاب  دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران در دوره‌ی پهلوی دوم

با آغاز قرن بیستم و به‌ویژه بعد از جنگ جهانی اول تحرکات سیاسی بین ایران و آمریکا افزایش یافت. میرزا اسحق مفخم‌الدوله که به زبان‌های اروپایی تسلط داشت به عنوان سفیر عازم آمریکا شد. وی موفق شد مقام خود را تا حد وزیرمختاری ارتقا دهد و ضمن مسافرت به کشورهای آمریکایی دربارهٔ ایجاد رابطه با آنها مذاکره نماید. مجلس دوم مشروطه با توجه به حسن نیتی که نسبت به آمریکایی‌ها وجود داشت و نیز به خاطر عدم سابقهٔ استعماری آنها، مورگان شوستر را برای اصلاح و نوسازی امور مالی ایران استخدام کرد. در این ماجرا نمایندگان مجلس با توجه به اینکه آمریکا را دولت ثروتمندی می‌دانستند، با توجه به اوضاع بد اقتصادی کشور، به گرفتن وام از آن کشور هم نظر داشتند، اما به خاطر بی‌علاقگی آمریکا به حضور در ایران، دولت آن کشور هر چند با اعزام شوستر موافقت کرد، اما مسئولیتی را دربارهٔ مأموریت وی به گردن نگرفت.۵۷ اقدامات اولین هیئت اقتصادی آمریکا برای ملّیون ایرانی دلگرم‌کننده بود، اما با مخالفت و تهدید روس‌ها مجبور به ترک ایران گردید. ولی این اقدام به حیثیت آمریکا در ایران خدشه‌ای وارد نساخت. جان کالدول۵۹ چند ماه پس از جنگ جهانی اول با عنوان سفیر مختار وارد تهران شد و دولت آمریکا را برای برعهده‌گرفتن نقش پررنگ قوی در صحنهٔ سیاسی و اقتصادی ایران تشویق کرد. البته برای این کار موانعی وجود داشت: اول اینکه آمریکا می‌بایست از سیاست عدم مداخلهٔ دیرین خود دست بکشد و دوم اینکه با انگلستانِ قدرتمند درمی‌افتاد. با وجود این، از اسناد و شواهد چنین برمی‌آید که آمریکا شروع به ایفای نقش فعّال‌تری در ایران کرده است. دولت آمریکا با اعزام هیئت آرتور میلسپو که در دو دوره، ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۷ و ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ به اصلاح امور مالی و اقتصادی ایران مبادرت کرد، موافقت نمود. همچنین دولت آمریکا به طرز بی‌سابقه‌ای به قرارداد تحمیلی ۱۹۱۹ لرد کرزن اعتراض کرد و آن را تهدیدی برای حاکمیت و استقلال ایران دانست. کنگرهٔ آمریکا قرارداد ۱۹۱۹ را دلیل بر روند سلطه‌گری انگلستان دانسته و به دنبال آن وزیر امورخارجه آمریکا مراتب مخالفت دولت آمریکا را از طریق سفیر آمریکا در انگلستان به سمع کرزن رسانیده و تقاضای حمایت کرزن را رد کرد.





نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۱۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان