دانلود و خرید کتاب خاطرات حاج هاشم امانی عبدالله علی آبادی درون‌کلا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خاطرات حاج هاشم امانی اثر عبدالله علی آبادی درون‌کلا

کتاب خاطرات حاج هاشم امانی

معرفی کتاب خاطرات حاج هاشم امانی

 عبدالله علی‌آبادی درون‌کلا در این کتاب خاطرات حاج هاشم امانی، یکی از اعضای اصلی و قدیمی هیئت‌های مؤتلفه اسلامی را روایت کرده است.

هیئت‌های مذهبی یکی از مهم‌ترین بسترهای شکل‌گیری، فعالیت و گسترش انقلاب اسلامی به حساب می‌آیند که در ارتباط تنگاتنگ با مرجعیت عظام شیعه نقش‌آفرینی کرده‌اند.

در آغاز نهضت اسلامی چند هیئت مذهبی در تهران کنار هم قرار گرفته و هیئت‌های مؤتلفه اسلامی را شکل دادند. سابقهٔ فعالیت بزرگان آن چون شهید حاج مهدی عراقی، برادران امانی و دیگران به روزگار مبارزات پرحماسه فدائیان اسلام بازمی‌گشت. این تشکل مذهبی با سوابق و تجربیات گذشته توانست در پیشبرد اهداف امام خمینی گام‌های مؤثری بردارد.

درباره کتاب خاطرات حاج هاشم امانی

خاطرات حاج هاشم امانی بر مبنای چندین مرحله مصاحبهٔ مستقیم با راوی طی سال‌های ۸۵-۱۳۸۰ و به‌صورت پرسش و پاسخ ضبط شده است. در فصل اول به خانواده و تحصیلات حاج هاشم امانی و خانواده‌اش پرداخته شده است. در فصل دوم به فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی دوران بعد از رضاشاه و نحوهٔ وارد شدن ایشان به فعالیت‌های سیاسی و عضویت همزمان در جمعیت فدائیان اسلام و مجمع مسلمانان مجاهد و اقدامات این دو گروه علیه رژیم پرداخته شده. در فصل سوم جریان ملی‌شدن صنعت نفت، تعاملات و اختلافات فدائیان اسلامی، جریان آیت‌الله کاشانی و جبههٔ ملی روایت شده است.

فصل چهارم به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، دلایل انفعال مردم نسبت به این قضیه، اقدامات فدائیان، دستگیری و شهادت رهبران آنها پرداخته‌است. در فصل پنجم، راوی به اخلاق و خصوصیات نواب صفوی، اقدامات اجتماعی فدائیان اسلام و دلایل اعدام‌های انقلابی آنها پرداخته است. نهضت امام خمینی (ره)، چگونگی تشکیل هیئت‌های مؤتلفهٔ اسلامی و تشکیلات آن در فصل ششم مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل هفتم راوی به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، دستگیری و تبعید حضرت امام در سال ۱۳۴۳ پرداخته. در فصل هشتم واکنش هیئت‌های مؤتلفه نسبت به این قضیه، اقدام به اعدام انقلابی حسنعلی‌منصور نخست‌وزیر وقت توسط هیئت و روحیات و ویژگی حاج صادق امانی و دیگر اعضای تیم روایت شده است، ضمن اینکه به شیوهٔ دستگیری اعضای تیم اعدام انقلابی منصور، دادگاهی شدن آنها و صدور حکم متهمان اشاراتی شده است.

در فصل نهم راوی سعی کرده است نحوهٔ سپری‌کردن دوران زندان در زندان‌های مختلف و حوادث دوران زندان را تشریح کند. در فصل دهم راوی به نحوهٔ آزادی از زندان، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فعالیت‌های پس از پیروزی انقلاب پرداخته و در فصل آخر نقش مساجد در فعالیت‌های علیه رژیم در دوران انقلاب بررسی شده است.

خواندن کتاب خاطرات حاج هاشم امانی راب ه چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر به ویژه تاریخ انقلاب اسلامی

جملاتی از کتاب خاطرات حاج هاشم امانی

حکومت رضاشاه و سیاست‌های به‌شدت مستبدانهٔ وی به‌قدری خوف و وحشت در دل مردم ایجاد کرده بود که حدی برآن متصور نبود. در بین مردم آن دوره نیز همانند زمان حملهٔ مغول و افغان‌ها چنین تصور و شایعه‌ای پیش آمده بود که همهٔ قتل‌ها، ظلم‌ها و کشتارها نتیجهٔ گناهان و سوءرفتار قبلی خود مردم بود که به این شکل و به‌دست این قوم ظاهر شد و به‌عبارتی در حقیقت مکافات عمل خودشان است، لذا به خاطر قبول چنین اندیشه‌ای در برابر آن مقاومتی نمی‌کردند. در جریان جنایات رضاخانی هم شایع شده بود که در اخبارِ آخرالزمان آمده است زندیقی از قزوین می‌آید و تمام احکام و قوانین دین را زیر و زبر می‌کند و ظلم و قبحی نمی‌ماند که انجام ندهد. این رضاخان همان زندیق است و مقدمهٔ ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) و امری قطعی و محتوم است که قبلاً در اخبار آمده و گفته‌شده و می‌بایست انجام پذیرد، لذا تنها چارهٔ کار صبرکردن و انتظار فرج است وگرنه یک نفر چه قدرتی دارد که بتواند این همه قلدری و گردن‌کلفتی نماید و هیچ‌کس اعتراض نکند. برای اینکه اذهان نسبت به نحوهٔ زندگی و اوضاع عمومی شهر در آن دوران روشن‌تر شود برای نمونه اوضاع اجتماعی اطراف خانهٔ خودمان را که در مرکز شهر هم قرار داشت و نزدیک بازار هم بود، بیان می‌کنم: در سرِ کوچهٔ ما شیره‌کش‌خانه‌ای در خانه‌ای محقر دایر بود، کسی که سروکارش به‌شیره‌کش‌خانه می‌افتاد، پس از چند سال بدون تردید از این قبرستان موقت که برای خودش درست کرده بود به قبرستان دائمی فرستاده می‌شد. در اولِ کار روزی چند ساعت و پس از مدتی شب‌ها هم در این خانه به خماری می‌گذراند، روزانه با چند ساعت گشت و گدایی و دله‌دزدی و بعضی کارهای نامشروع چند ریالی برای خرج شیره‌خانه تهیه می‌کرد، دیگر زن، بچه، زندگی، کسب و کار، مملکت، خوب، بد، دین‌داری و بی‌دینی هیچ چیز برای او معنی و مفهومی نداشت و خدا، پیغمبر، ناموس، آزادی، دیکتاتوری و مصالح عالیه که جای خود داشت.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰۲۳٫۵ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۳۲ صفحه

حجم

۱۰۲۳٫۵ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۳۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان