دانلود و خرید کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم احمدرضا اخوت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم اثر احمدرضا اخوت

کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم

معرفی کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم

«با فرزندان خود طیب سخن بگوییم» نوشته محمدرضا اخوت درباره شیوه‌های نیکو سخن‌گفتن با کودکان  و تاثیر آن در تربیت شایسته آنها است. 

طیب سخن گفتن با کودک که تنها با رفتار و گفتار شایسته امکان‌پذیر است، اساس تعلیم و تربیت دوره اول رشد است و قواعدی دارد که از قواعد زبانی فطری قرآن تبعیت می‌کند. 

خلاصه کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم»

کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم» در صدد است تا الگوی جامعی از تربیت قرآنی که بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام به دست ما رسیده تبیین کند و چگونگی بذرپاشی ایمان را از قبل از تولد تا هفت سالگی در اختیار والدین و مربیان پیش‌دبستان قرار دهد.    

کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم» برای چه کسانی مناسب است

مطالعه این کتاب  برای تمام خانواده‌هایی که اعتقاد به تربیت اسلامی برای کودکان خود دارند سودمند است.

جملاتی از کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم»

شاید در وهله اول کسی باور نکند سخن گفتن در زندگی انسان چه نقشی دارد، زیرا آنقدر این نعمت الهی در اختیار بوده است که فواید منحصر به فرد آن فراموش شده یا به غفلت از آن گذر شده است.

اگر سخن گفتن نبود هیچ کس نمی‌توانست منظور خود را به کسی بگوید یا حتی آن را خود بفهمد.

و نمی‌توانست از نیاز و نیازمندی خود دیگران را خبردار کند.

و نمی‌توانست علمی را دریابد و به دیگران انتقال دهد.

و نمی‌توانست عواطفی را از خود به خوبی صادر کند...

انسان به نعمت سخن گفتن به نحو خاص تکریم شده است تا جایی که به هر اندازه از این نعمت بیشتر قدردانی کند، به توان بهره‌مندی بیشتری از سایر نعمت‌های خود دست می‌یابد.

خداوند با این نعمت علم را از دوره طفولیت روزی انسان کرده است و با آن اظهار وجود را از همان طفولیت نصیب او کرده است. طفل با کلمه کلمه‌ای که فرا می‌گیرد سنگ‌بنای انواع مشاهده و شنیدن در وجودش بنا می‌شود و با هر کلامی که یاد می‌گیرد اعتقادی در درونش حک می‌شود.بذر ایمان به خدا یا بی‌ایمانی به او به وسیله کلام به طفل منتقل می‌شود.

 فهرست کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم»

مقدمه

فصل اول: نافذتر کردن کلام طیّب والدین 

فصل دوم: اثرپذیرتر کردن کلام طیّب در کودک

فصل سوم: آموزش عواطف طیّب از طریق القاء و لحن

فصل چهارم: ارتباط با اشیای طیّب از طریق اسم و کلمه

فصل پنجم: ایجاد حدود طیّب از طریق حرف و قید

فصل ششم: ایجاد گزاره‌های پایه از طریق فعل و کلام

فصل هفتم: فعال‌سازی  تفکر از طریق عطف و فصل

فصل هشتم: باورمند کردن کودک از طریق فهم جهت و شرط

فصل نهم: فعال‌سازی مدیریت از طریق تقویت توجه در کلام

خاتمه: آموزش کلام از طریق آموزش  قرآن




مهارت‌هایی برای تغییر
احمدرضا اخوت
سند بایسته‌های تربیت کودک طیب
احمدرضا اخوت
دوره‌های رشد تفکر اجتماعی جلد اول
احمدرضا اخوت
اصول و مهارت‌های بلوغ با هم بودن؛ مهارت‌های بلوغ عاطفی با رویکرد ایمان گزینی
احمدرضا اخوت
روش های تدبر سوره ای؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۴)
احمدرضا اخوت
مهارت‌های خیرگزینی
احمدرضا اخوت
روش های تدبر با روایات و ادعیه؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۱۰)
احمدرضا اخوت
ساختار برنامه ریزی؛ براساس آیات نورانی قرآن و روایت اهل بیت (ع)
احمدرضا اخوت
تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
احمدرضا اخوت
روش های تدبر ادبی توسعه و بلاغت کلام؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۹)
احمدرضا اخوت
روش های تدبر ادبی کلام و اجزای آن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۸)
احمدرضا اخوت
زیرکی در میدان انتخاب؛ چهل میدان در رویارویی با تضادها به دور از افراط و تفریط
احمدرضا اخوت
دوره‌های رشد تفکر اجتماعی؛ جلد چهارم
احمدرضا اخوت
مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی
فاطمه فیاض
اصول و مهارت های حسن گزینی؛ خلق زیباترین رخدادهای «نو» جوانی
احمدرضا اخوت
تدبر در ساحت بیت
احمدرضا اخوت
تربیت جنسی در سایه‌ی عفاف
فاطمه فیاض
از سیادت تا وزارت
محمد جعفر غفرانی
دوره‌های رشد تفکر اجتماعی؛ جلد دوم
احمدرضا اخوت
شکوفایی تفکر نوجوانان
هانی چیت چیان

نظرات کاربران

Maryam Bn
۱۴۰۰/۰۱/۱۳

خیلی برای مباحث تربیتی کودکان مفیده

maryhzd
۱۳۹۸/۰۹/۱۴

کل کتاب را میشه در ده صفحه و چند راهبرد کلی و برخی جزئی خلاصه کرد، آن هم مطالبی که تقریبا واضح اند. اما نویسنده انگار اصرار داشته اطاله کلام کند و مثلا دنبال روشمند کردن بحث بگردد که در

- بیشتر
maria
۱۴۰۱/۰۴/۳۰

نه تنها کتاب به هیچ عنوان کاربردی نبود، بلکه از نظر علمی و یا دینی و روانشناسی هم هیچ مطلب قابل توجهی نداشت. صرفا یک نوع دسته بندی بود که هیچ گونه مطلب مفید و مناسب و یا کاربردی ذکر

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۰)
براساس آیات نورانی قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السلام، کلام پدر و مادر برای اینکه بتواند بهترین و بیشترین اثر تعلیمی و تربیتی را داشته باشد، لازم است دارای ویژگی‌های زیر باشد: محتوای کلام منطبق با واقعیت و حقیقت باشد. محتوای کلام متناسب با فهم کودک باشد. کلمات استفاده شده در کلام طیب باشد. کلام به مقدار و میزان لازم باشد، نه کم و نه زیاد. کلام انتظار کودک را به خوبی پاسخ دهد.
مادربزرگ علی💝
هر قدر والدین ذاکرتر باشند، هوشیاری در خانواده بیشتر به کودک انتقال می‌یابد و متقابلا غفلت آنها از ذکر خدا نیز بر ناهوشیاری فرزند به شدت تأثیر دارد. داشتن برنامه‌های عبادی به ویژه اقامه نماز و برنامه‌های ذکر و روضه و ... به طور طبیعی در هوشیار کردن کودک اثر گذاشته و زمینه ارتقای معنوی و ذاکرانه وی را فراهم می‌سازد. با توجه به آنچه گفته شد، هر خانواده‌ای لازم است در صدد فراهم کردن جلوه‌هایی از ذکر خدا در محیط کودک باشد.
کبوتر
هوشیار بودن به معنای: آگاهی از خود به عنوان بنده خداوند توجه به خداوند به عنوان ربّ و ارباب مطلق خود توجه به توانمندی‌ها و نعمت‌های عنایت‌شده به عنوان عواملی برای تقرب به خداوند توجه به دیگران به عنوان زمینه‌ساز تدارک عمل صالح و اسبابی برای قرب الهی توجه به موقعیت‌های پیش‌آمده برای استفاده بهینه از آنها در جهت سعادت
کبوتر
عن أَبَی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله وَ الَّذِی نَفْسِی بِیدِهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا غَشِی امْرَأَتَهُ وَ فِی الْبَیتِ صَبِی مُسْتَیقِظٌ یرَاهُمَا وَ یسْمَعُ کلَامَهُمَا وَ نَفَسَهُمَا مَا أَفْلَحَ أَبَداً إِذَا کانَ غُلَاماً کانَ زَانِیاً أَوْ جَارِیةً کانَتْ زَانِیةً وَ کانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ‌علیه‌السلامإِذَا أَرَادَ أَنْ یغْشَی أَهْلَهُ أَغْلَقَ الْبَابَ وَ أَرْخَی السُّتُورَ وَ أَخْرَجَ الْخَدَمَ. امام صادق علیه السلام می‌فرماید که پیامبر فرمود: قسم به آنکه نفسم به دست اوست، همانا اگر مردی با زنش در حال روابط زناشویی باشد [در حالی] که کودکی در خانه بیدار باشد و آن دو را می‌بیند و کلام و نفس آنها را می‌شنود، [آن کودک] هیچ‌گاه رستگار نمی‌شود. اگر پسر باشد، زناکار می‌شود و اگر دختر باشد، زناکننده می‌شود. علی بن الحسین علیهماالسلام زمانی که می‌خواست با اهلش خلوت کند، در را می‌بست و پرده‌ها را می‌انداخت و خادم‌ها را بیرون می‌فرستاد.
کبوتر
بزرگ‌ترین انحراف در زندگی انسان، انحراف در بایدها و نبایدهای اوست که جهت زندگی‌اش را به صورت کامل عوض کرده و او را به ظلمات بیشتر سوق می‌دهد. عدم توجه به قانونمند بودن زندگی و از سوی دیگر تبدیل به قانون کردن، چیزهایی که قانون نیستند از انحرافاتی است که بی‌تردید انسان را به ورطه هلاکت می‌کشاند. شروع این سه اتفاق شوم، از ابتدای زندگی هر انسانی رقم می‌خورد. در ابتدا کودک این سه اتفاق را در زندگی والدین خود می‌بیند و به واسطه بی‌مبالاتی آنها، او نیز نسبت به جهت و شرط‌های الهی بی‌قید و بی‌تفاوت می‌شود. اعتقاد به شانس یکی از بزرگترین بلاهایی است که ممکن است از ناحیه والدین به فکر کودک منتقل شود. مبادرت کردن به کارهایی که توجه به شانس را در کودک فعال می‌کند از جمله انحرافاتی است که والدین به کودک منتقل می‌کنند. یکی دیگر از اتفاقات بسیار شوم در این دوره، زیاد اجازه گرفتن از والدین است که موجب زدگی و تنفر نسبت به امر و نهی در کودکان می‌شود.
کبوتر
شاکله کودک در صورت بهره نبردن از قید، از حالت فرهیختگی خارج شده و شکل افراد تحقیر شده و خُرد شده را می‌گیرد و این حس حقارت، در جوانی به ناجوانمردی و طغیان تبدیل می‌شود.
کبوتر
کلام پدر و مادر برای اینکه بتواند بهترین و بیشترین اثر تعلیمی و تربیتی را داشته باشد، لازم است دارای ویژگی‌های زیر باشد: محتوای کلام منطبق با واقعیت و حقیقت باشد. محتوای کلام متناسب با فهم کودک باشد. کلمات استفاده شده در کلام طیب باشد. کلام به مقدار و میزان لازم باشد، نه کم و نه زیاد. کلام انتظار کودک را به خوبی پاسخ دهد. خداوند چنین کلامی را به نام عربی معرفی کرده که ویژگی کلام فطری بوده و اعتلا و تکامل انسان را موجب می‌شود.
کبوتر
سوره مبارکه یس سوره‌ای برای بالا بردن خشیت و پذیرش هدایت است. خواندن این سوره و توجه به مضامین آن در خانه و خانواده در طول رشد فرزندان پذیرش هدایت را در آنها بیشتر می‌کند.
کربلایی
ایجاد فضای با نشاط و پرتحرک نشاط برای کودکان با تحرک و دقت بر روی پدیده‌ها و دخالت در امور مختلف معلوم می‌شود و علی رغم تصور مرسوم، باید از القائات صوتی موسیقایی در این زمینه خودداری کرد؛ زیرا این قبیل حرکات برای کودک به سرعت عادی شده و به دلیل نداشتن مفاهیم ذهنی به ریتم‌های بی‌معنا تبدیل می‌شود. در عوض هر قدر کودک شاهد رفتارهای بانشاط و پرتحرک باشد، نشاط بیشتری دریافت می‌کند.
maryhzd
زمینه پذیرش امر و نهی‌های الهی در همان کودکی در فرد ایجاد می‌شود و لازمه آن، پذیرش امر و نهی والدینی است که خود را تابع امر و نهی الهی قرار داده‌اند. والدین لازم است کاری کنند که میزان امر و نهی‌های خود را متناسب با ظرفیت کودک قرار دهند تا وی حس خوبی از پذیرش امر و نهی پیدا کند. والدینی که به فرزندان خود زیاد امر و نهی می‌کنند یا اینکه اصلاً امر و نهی‌ای ندارند، در وضعیت افراط و تفریط قرار گرفته و باورهای فرزند خود را به مخاطره می‌اندازند. توجه به این مطلب که «انسان در هر حالت تابع امر و نهی‌ای است و لو خود نداند»، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که والدین باید به آن توجه داشته و در خصوص کودک به آن پایبند باشند و غیر از امر و نهی خداوند، درباره کودک کار دیگری انجام ندهند. این پایبندی، به طور طبیعی، دارای القایی سازنده در کودک است. دور نگه داشتن کودک از بایدها و نبایدهای اشتباه که نوعاً از محیط منتقل می‌شود، از وظایف اصلی والدین نسبت به کودک به حساب می‌آید.
کبوتر

حجم

۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۰۱ صفحه

حجم

۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۰۱ صفحه

قیمت:
۴۳,۰۰۰
تومان