دانلود رایگان کتاب قانون مدنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قانون مدنی

کتاب قانون مدنی

معرفی کتاب قانون مدنی

کتاب قانون مدنی مجموعه‌ای از مواد قانونی است که اساسی‌ترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان می‌کنند. این کتاب را می‌توانید به‌صورت رایگان از طاقچه دریافت کنید.

درباره کتاب قانون مدنی

در این کتاب با قانون مدنی ایران آشنا می‌شوید. مهمترین مسائلی که در قانون مدنی هر کشور مطرح می‌شود، عبارتند از: احوال شخصیه اعم از اهلیت و وضعیت، قراردادها و عقود، مسئولیت مدنی، تعهدات و حقوق خانواده مانند ازدواج و طلاق. قانون مدنی ایران سه جلد است: جلد اول- در اموال (مصوب ۱۳۰۷) شامل کتاب‌های «در بیان اموال و مالکیت به‌طور کلی»، «در حریم تملک» و «در مقررات مختلف» است؛ جلد دوم- در اشخاص (مصوب ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴) شامل کتاب‌های «در کلیات»، «در تابعیت»، «در اسناد سجل احوال»، «در اقامتگاه»، «در غایب مفقودالاثر»، «در قرابت»، «در نکاح و طلاق»، «در اولاد»، «در خانواده» و «در حجر و قیمومت» است؛ جلد سوم- ادله اثبات دعوا نیز شامل کتاب‌های «در اقرار»، «در اسناد»، «در شهادت»، «در امارات» و «در قسم» است.

قانون‌های کتاب قانون مدنی برگرفته از حقوق اسلام، به خصوص فقه امامیه است، که شکل امروزین و مدون آن، به همراه محتوای برخی مواد، برگرفته از قوانین اروپایی، به ویژه قانون مدنی فرانسه و سوییس است. قانون مدنی کشور از مشهورترین و مهم‌ترین متون درسی حقوق است که نوشته‌های حقوقی بسیاری پیرامون آن وجود دارد؛ از معروف‌ترین حاشیه‌نویسان و شارحان این قانون، دکتر سید حسن امامی، محمدجعفر جعفری لنگرودی، امیرناصر کاتوزیان، سیدحسین صفائی مهدی شهیدی هستند. بعد از انقلاب اسلامی، این قانون تغییراتی کرد و برخی از مواد آن حذف یا اصلاح شد.

متن این کتاب قانون مدنی -که به‌صورت رایگان در طاقچه قرار گرفته است- برگرفته از وبگاه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است.

بخشی از کتاب قانون مدنی

ماده ۱۱۷۳ این قانون درباره حضانت فزند می‌گوید: «هر گاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضاییه تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند. موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است: ۱- اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار ۲- اشتهار به فساد اخلاق و فحشا ۳- ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی ۴- سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق ۵- تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.»

ماده ۱۷ این قانون درباره اموال غیرمنقول می‌گوید: «حیوانات و اشیایی که مالک آن را برای عمل زراعت اختصاص داده باشد، از قبیل گاو و گاومیش و ماشین و اسباب و ادوات زراعت و تخم و غیره و به طور کلی هر مال منقول که برای‌استفاده از عمل زراعت، لازم و مالک آن را به این امر تخصیص داده باشد، از جهت صلاحیت محاکم و توقیف اموال، جزو ملک محسوب و در حکم مال غیرمنقول است و همچنین است تلمبه و گاو و یا حیوان دیگری که برای آبیاری زراعت یا خانه و باغ اختصاص داده شده است.»

ماده ۸۲۶ کتاب قانون مدنی درباره ارث می‌گوید: «وصیت تملیکی عبارت است از این که کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک کند. وصیت عهدی عبارت است از این که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مأمور می‌نماید. وصیت‌کننده موصی، کسی که وصیت تملیکی به نفع او شده است موصی‌له، مورد وصیت موصی‌به، کسی که به موجب وصیت عهدی، ولی بر مورد ثلث یا بر صغیر قرار داده می‌شود وصی نامیده می‌شود.»

ماده ۹۹۸ این کتاب درباره اسناد سجل احوال می‌‌گوید: «هر کس که اسم خانوادگی او را دیگری بدون حق اتخاذ کرده باشد می‌تواند اقامه‌ی دعوا کرده و در حدود قوانین مربوطه تغییر نام خانوادگی غاصب را بخواهد. اگر کسی نام خانوادگی خود را که در دفاتر سجل احوال ثبت کرده است مطابق مقررات مربوطه به این امر تغییر دهد هر ذی‌نفعمی تواند در ظرف مدت و به طریقی که در قوانین یا نظامات مخصوصه مقرر است اعتراض کند.»

نظرات کاربران

zehtab
۱۴۰۱/۰۷/۲۱

این کتاب رو به هر کسی که نمی‌خواد از ندانستنش سواستفاده بشه پیشنهاد می‌کنم. برای سهولت مطالعه این کتاب دو پیشنهاد دارم: اول اینکه تعداد موارد زیاده، بنابراین با توجه به قدرت حافظه و یادگیریتون هر روز فقط بخش کوچکی از اون

- بیشتر
امیر
۱۳۹۷/۰۹/۲۶

سلام طاقچه.این چندمین جلد هست؟ خواهش میکنم جواب بده.اون ۲ جلد رو میذارین؟؟؟؟

سهیلا
۱۳۹۹/۰۴/۱۷

عالی بود

13251010
۱۳۹۹/۰۸/۱۸

بنظر بنده مطالعه این کتاب برای عموم مردم بسیارعالی ومفید فایده خواهد بود چراکه وقتی ما تا حدودی ونه درحد تخصصی ازقوانینی که با آن باید زندگی میکنیم بی اطلاع باشیم ،دربیشتر مواقع بامشکلات عدیده ای بروبرو خواهیم شد

M
۱۳۹۹/۰۵/۲۴

این کتاب خیلی خوبه

کاربر ۱۹۸۵۶۰۴
۱۳۹۹/۰۳/۱۹

خیلی عالی است. ممنون از نویسندگان و ممنون از تمامی وکلای ایرانی

مهشید
۱۳۹۹/۱۲/۱۶

کتاب مفیدی برا دانشجو حقوق

fati_goli
۱۳۹۹/۰۸/۱۶

دونستن این چیزا برای همه ی ما لازمه بنظرم دانلودش کنید😃

hamid 1367
۱۴۰۰/۰۱/۰۷

عالی بود

کاربر 2749147
۱۳۹۹/۱۱/۰۲

خوبه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۹)
تجاوز نمودن از حدود اذن یا متعارف است نسبت به مال یا حق دیگری.
Pascal
ماده ۱۰۴۱ عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.
Hasan:]
ماده ۱۰۸۲ به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
ایران
اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ماقبل خود اثر ندارد مگر این که در خود قانون، مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ شده باشد.
احسان
ماده ۱۰ قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.
Mohammad Ali Zareian
ماده ۱۱۱۷ شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند.
kosar ahmadi
شروع در احیا از قبیل سنگ چیدن اطراف زمین یا کندن چاه و غیره، تحجیر است و موجب مالکیت نمی‌شود ولی برای تحجیرکننده ایجاد حق اولویت در احیا می‌نماید. ماده ۱۴۳
AliDarvish
بعد از آن که منافع موقوفه، حاصل، و حُصه‌ی هر یک از موقوف‌علیهم معین شد، موقوف‌علیه می‌تواند حصه‌ی خود را تصرف کند اگر چه متولی اذن نداده باشد مگر این که واقف، اذن در تصرف را شرط کرده باشد.
farimah
ماده ۲ قوانین، پانزده روز پس از انتشار، در سراسر کشور لازم‌الاجرا است مگر آن که در خود قانون، ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.
کاربر ۲۲۱۰۹۰۸
ماده ۱۹۱ عقد محقق می‌شود به قصد انشاء به شرط مقرون بودن به چیزی که دلالت بر قصد کند.
👑یه بنده خدآ👑

حجم

۱۲۶٫۱ کیلوبایت

حجم

۱۲۶٫۱ کیلوبایت

قیمت:
رایگان