دانلود رایگان کتاب قانون کار جمهوری اسلامی ایران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قانون کار جمهوری اسلامی ایران

کتاب قانون کار جمهوری اسلامی ایران

معرفی کتاب قانون کار جمهوری اسلامی ایران

اولین قانون کار ایران در سال ۱۳۲۵ توسط مجلس شورای ملی تصویب شد. تصویب این قانون در نتیجه مبارزات پیگیر سه اتحادیه کارگری ایران بود که «شورای متحده مرکزی اتحادیه‌های کارگران و زحمتکشان ایران» را تأسیس کرده بودند. دولت لایحه قانون کار را در سال ۱۳۲۳ تصویب و به مجلس فرستاد اما مجلس دو سال بعد، آن را بررسی کرد. در سال ۱۳۳۷ دولت منوچهر اقبال با مشورت سازمان بین‌المللی کار، قانون کار جدید را تصویب و به مجلس فرستاد. این قانون در ۲۶ اسفند ۱۳۳۷ تصویب و جایگزین قانون قبلی شد. پس از انقلاب اسلامی، اصلاح قانون از خواسته‌های اصلی گروه‌های کارگری بود که سهم قابل توجهی در پیروزی انقلاب داشتند. در این دوران پیش‌نویس‌های متعددی از جمله به دست ابوالحسن بنی‌صدر و احمد توکلی وزیر کار راستگرای دولت موسوی پیشنهاد شد که با اعتراض کارگران، دولت آن را پس گرفت و در سال‌های ۵۸ تا ۶۹ عملاً قانون کاری در ایران وجود نداشت. در مجلس سوم که اکثریت آن در اختیار جناح چپ بود، قانون کار جدید تصویب شد و نهایتاً مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی این قانون پرداخت. بررسی قانون کار در ۲۹ آبان ۱۳۶۹ در مجمع تشخیص به پایان رسید. متن این قانون برگرفته از وبگاه «وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی» است: فصل اول: تعاریف و اصول کلی فصل دوم: قرارداد کار فصل سوم: شرایط کار فصل چهارم: حفاظت فنی و بهداشت کار فصل پنجم: آموزش و اشتغال فصل ششم: تشکل های کارگری و کارفرمایی فصل هفتم: مذاکرات و پیمان های دسته جمعی کار فصل هشتم: خدمات رفاهی کارگران فصل نهم: مراجع حل اختلاف فصل دهم: شورای عالی کار فصل یازدهم: جرایم و مجازات ها فصل دوازدهم: مقررات متفرقه

نظرات کاربران

کتابنخون طاقچه
۱۳۹۸/۱۲/۰۵

میتونم به جرات بگم نود درصد مواد وتبصر ه های این کتاب مغایر با عرف جاری کشوره

novelist
۱۴۰۰/۰۸/۱۴

خوندن این قانون به همه آدمایی که کار میکنن یا دیگران براشون کار میکنن توصیه میشه ولی واقعیت اینه که این نوشته ها یه سری جملات ایده‌آل و قشنگه که تقریبا هیچ کدومش اجرا نمیشه فقط قشنگه همین، هم اسمش هم محتواش ولی

- بیشتر
hadis.tagizadeh
۱۳۹۹/۰۸/۲۴

کتاب خوبی بود ❤

احسان خلیلی
۱۴۰۱/۰۹/۰۳

تسلط به این قوانین برای همه کسایی که کار میکند واجبه ...

freelancer of English
۱۴۰۱/۰۷/۰۱

بسیار عالی بود 🌹✨. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🟡توجه: این کتاب بسیار عالی و مختصر قانون کار را توضیح داده بود.{مانند: قرار داد های کاری و...} ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ این کتاب توصیه میشود☑️

کاربر 4220950
۱۴۰۱/۰۳/۰۲

ndjdjshiskwoaidl

Abolfazl Lotfi
۱۴۰۲/۰۸/۲۹

علی

جلیل منصوری
۱۴۰۲/۰۶/۱۱

بسیار خوب است که هر کسی دسترسی داشته بامطالعه قانون و اطلاع از ان راحت. و باهوش انجام دهنده شغلش میباشد

حنانه کمالی آزاد
۱۴۰۰/۰۴/۱۰

کتاب مفیدی بود خوشم آمد

کاربر 1383778
۱۴۰۳/۰۱/۰۹

عالی و کاربردی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۳)
 به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع است.
farimah
 برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌گیرد باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان بر اساس سن، جنس، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است.
sourina
موردی که قانون صراحتا اجازه داده باشد.
{بانو راد}
ماده ۳۸- برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌گیرد باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان بر اساس سن، جنس، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است.
شیرین
طرفین می توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بی آن که الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نمایند کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.
sourina
ماده ۵۶- کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می‌کند و نوبت‌های کار وی در صبح و عصر واقع می‌شود (۱۰%) و چنانچه نوبت‌ها در صبح و عصر و شب قرار گیرد، (۱۵%) و در صورتی که نوبت‌ها به صبح و شب و یا عصر و شب بیافتد (۲۲.۵%) علاوه بر مزد به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت خواهد کرد.
sourina
مبحث اول- حق السعی ماده ۳۴- کلیه دریافت های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک عایله مندی، هزینه‌های مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آن‌ها دریافت می نماید را حق السعی می نامند.
sourina
مشارکت مردم و نیز از طریق ایجاد صندوق بیمه بیکاری نسبت به تامین معاش کارگران بیکار شده کارگاه های موضوع ماده (۴) این قانون و با توجه به بند (۲) اصل چهل و سوم قانون اساسی امکانات لازم را برای اشتغال مجدد آنان فراهم نماید.
sourina
دت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود. حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه می‌باشد.
sourina
۱۱- طرفین می توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بی آن که الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نمایند کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود. تبصره- مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود. حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه می‌باشد.
کاربر ۴۴۲۲۹۵۵

حجم

۴۷٫۱ کیلوبایت

حجم

۴۷٫۱ کیلوبایت

قیمت:
رایگان