دانلود رایگان کتاب منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران

کتاب منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران

انتشارات:طاقچه
امتیاز:
۳.۵از ۸۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران

به طور کلی حقوق شهروندی را می‌توان مجموعه قواعد حاکم بر روابط اشخاص در جامعه‌ی شهری تعریف نمود. حقوق شهروندی از حقوق ذاتی و فطری انسان‌ها است. این حقوق غیر قابل‌ انتقال و تجزیه‌ناپذیر است، به این صورت که عناصر آن لازم و ملزوم یکدیگرند. انواع حقوق شهروندی در دسته‌های مدنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جای می‌گیرند مانند حق انتخاب کردن و انتخاب شدن و حق مشارکت در پروژه‌های اجتماعی و اقتصادی برای پیشرفت جامعه. «متن کامل منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران» برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت است که در بخشی از مقدمه آن چنین می‌خوانید: این منشور با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به‌منظور تدوین «برنامه و خط‌مشی دولت»، موضوع اصل ۱۳۴ قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی‌شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آن‌ها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت. برای دست‌یابی به این هدف، همکاری سایر قوا و نهادها و مشارکت مردم، تشکل‌ها، اتحادیه‌های صنفی، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی ضروری است. در بند «جیم» این منشور با نام «حق آزادی اندیشه و بیان»، در ماده‌های ۲۵ تا ۲۷ آمده‌است: ماده ۲۵- شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد. ماده ۲۶- هر شهروندی از حق آزادی بیان برخوردار است. این حق باید در چارچوب حدود مقرر در قانون اعمال شود. شهروندان حق دارند نظرات و اطلاعات راجع به موضوعات مختلف را با استفاده از وسایل ارتباطی، آزادانه جستجو، دریافت و منتشر کنند. دولت باید آزادی بیان را به‌طور خاص در عرصه‌های ارتباطات گروهی و اجتماعی و فضای مجازی ازجمله روزنامه، مجله، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی و مانند این‌ها طبق قوانین تضمین کند. ماده ۲۷- شهروندان حق دارند اندیشه، خلاقیت و احساسِ خود را از طرق مختلف آفرینش فکری، ادبی و هنری با رعایت قوانین و حقوق دیگران بیان کنند.

نظرات کاربران

zeynab_m91
۱۳۹۸/۰۸/۲۷

این کتاب رو به عنوان جوکِ سال معرفی میکنم خدمتتون!!

R Ka
۱۳۹۷/۰۳/۰۴

در ایران باید در دسته کتاب های تخیلی رده بندی شود. 😌چون با اینکه اینجا همه با هم برابرند ولی بعضی ها برابرترند پس حقوق شهروندی=کشک (خصوصأ برای بانوان محترم)

من
۱۳۹۸/۰۸/۲۸

به نظرم این کتاب رو نخونید. حداقل کمتر میسوزید

⚽️ kaka ⚽️
۱۳۹۷/۱۱/۱۱

هرچند اینجا ایرانه ولی هرکسی باید حداقل 2بار این کتابو بخونه تا از حق و حقوق داشته و نداشتش آگاه بشه

AmirHossein[AHS]
۱۳۹۹/۰۴/۰۳

اینکه همه ( مخصوصا خود دولتمردان)به حقوق شهروندی احترام بزارن خیلی خوبه انصافا هم این کتاب حرف بدی نمیزنه اما! مشکل اینجاست که خود دولت بزرگترین نقص کننده این قانونه! فقط کافیه یه نگاه به ماده ۱۹ و۲۴بکنید!؟ شفافیت، عدالت، کارآمدی

- بیشتر
امیر محمد
۱۳۹۹/۰۶/۰۱

هرفردی وظیفه داره مطالعه بکنه و به حقوق و وظایف خودش آگاه باشه

S
۱۳۹۷/۰۲/۲۶

بلاخره آمد. دست طاقچه درد نکند که پیشتاز شده 🙏

Pouya
۱۳۹۹/۰۴/۰۷

حق شهروندی یه قانونه برای دولت ولی دولت قانون رو نمیدونه فقط میسازه

Havisht
۱۳۹۸/۰۲/۱۰

ماده ۴۵ - فعالیت های مدنی در حوزه های حقوق شهروندی حق هر شهروند است. سازمان هاب مردم نهاد باید حق دسترسب به اطلاعات و دادگاه صالح را برای دادخواهی در مورد نقض حقوق شهروندی داشته باشند.

کاربر 1217536
۱۳۹۸/۰۸/۲۷

فقط ماده ۳۳

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹۴)
ماده ۱۲- آزادی‌های فردی و عمومی شهروندان مصون از تعرض است. هیچ شهروندی را نمی‌توان از این آزادی‌ها محروم کرد. محدود کردن این آزادی‌ها تنها به قدر ضرورت و به موجب قانون، صورت می‌گیرد.
vahid
ماده ۱- شهروندان از حق حیات برخوردارند. این حق را نمی‌توان از آن‌ها سلب کرد مگر به‌موجب قانون.
vahid
ماده ۳۳- حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‌مند شوند. این حق از جمله شامل احترام به تنوع فرهنگی، زبانی، سنت‌ها و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است. ایجاد هرگونه محدودیت (مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه) بدون مستند قانونی صریح ممنوع است.
To Hid
ماده ۲۸- شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست.
Husayn Parvarde
ماده ۱- شهروندان از حق حیات برخوردارند. این حق را نمی‌توان از آن‌ها سلب کرد مگر به‌موجب قانون.
{ آیه راد } کتاب نخوان همیشگی :)
محدود کردن این آزادی‌ها تنها به قدر ضرورت و به موجب قانون، صورت می‌گیرد.
{بانو راد}
ماده ۴۶- حق شهروندان است که آزادانه و با رعایت قانون نسبت به تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها و شرکت در آن‌ها اقدام کنند و از بی‌طرفی دستگاه‌های مسئول و حفاظت از امنیت اجتماعات برخوردار شوند.
Havisht
ماده ۲۵- شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد.
مازیار
دولت برای حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور و بهبود وجهه بین‌المللی ایران، برنامه‌ریزی و اقدام خواهد نمود.
{ آیه راد } کتاب نخوان همیشگی :)
ماده ۱۰- توهین، تحقیر یا ایجاد تنفر نسبت به قومیت‌ها و پیروان ادیان و مذاهب و گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، ممنوع است.
مازیار

حجم

۳۳٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۴۳ صفحه

حجم

۳۳٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۴۳ صفحه

قیمت:
رایگان