دانلود و خرید کتاب اردشیر پاپکان علی سماک محمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب اردشیر پاپکان

«اردشیر پاپکان» نوشته علی سماک محمدی (-۱۳۵۷) جلد نخست از مجموعه «تاریخ شاهنشاهی بزرگ ساسانی» است. در این کتاب به رویدادهای دوران اردشیر اول، سرسلسله دودمان ساسانی پرداخته می‌شود. منابع مورد استفاده نویسنده در این اثر منابع دست اولی همچون کارنامک‌ها و خدای‌نامک‌ها و پس از آن منابع معتبر دیگری از نویسندگان قدیمی و جدید چون بلعمی و مسعودی، کریستین سن، محمدجواد مشکور و... است: شاهنشاهی ساسانی از بدو تشکیل تا دوران اقتدار شاهان بزرگش مانند شاهان بزرگ هخامنشی علاقه ی خاصی به نوشتن تاریخ خود و همچنین برجای گذاشتن یادگاری داشتند اگر اندکی دقت کنیم روشن در میابیم که جز سالهای پس از مرگ خسرو دوم (پرویز) بقیه شاهان از خود یادگارهای گرانبهایی بر جای گذاشتند. این یک مورد به علاوه اینکه شاهان ساسانی به داشتن کتابخانه و دانشگاه اصرار فراوانی داشتند ثابت می کند که حتماً آنها در نوشتن تاریخ خود به صورت روزانه یا سالیانه وسواس خاصی به خرج می دادند اما متاسفانه وازروی اقبال بد ما هجوم اعراب تمدن ساسانی رابه نیستی ونابودی کشاند.

نظرات کاربران

یا حیدر کرار
۱۳۹۸/۰۲/۲۷

ععععععععععععععااااااااااااااااااااااااااللللللللللللللییییییییییییییییی

ایمان
۱۴۰۲/۰۹/۰۹

خواندن این کتاب رو به همه دوست داران تاریخ ایران زمین توصیه میکنم، ابتدا میخواستم نسخه چاپی رو تهیه کنم ولی در آخر اینجا پیداش کردم. در یک کلام این کتاب کاملترین نسخه راجع به اردشیر بابکان هست و عالیه

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
مسعودی در کتاب التنبیه و الاشراف به نکته ای جالب اشاره میکند که دانستن آن خالی از لطف نیست: «در سال ۳۰۳ ه کتاب بزرگی را که مشتمل بر علوم بسیاری از ایرانیان و اخبار ملوک و سیاستشان بوده در اصطخر فارس دیده و چنین اخباری را پیش از آن در هیچیک از کتابهای ایرانیان چون خداینامه و آئین نامه و گاهنامه و غیر آن ندیده بوده است» و سپس می گوید «که در آن کتاب صورت هفده شاه از پادشاهان ساسانی تصویر شده است که پانزده تن از ایشان مردودو تن زن بوده اند و رسم ایشان چنین بوده است که تصویر پادشاهان رادر روزی که می مرده ـ اند خواه جوان و خواه پیر با تاج و زیور آنان رسم مینمودند تا بعد از ایشان از ایشان یادگار باشد.»
آریو شاه
اردشیر که از جنگ وهراس بیمی نداشت به خاندانهای بزرگ ایرانی پیغام فرستاد واز انها خواست برای حفظ ایران به یاریش بشتابند. خاندانهای بزرگ ایرانی که اینده نگر بودندوروزگاراشکانیان راسیاه می دیدند دست یاری اردشیر را فشردند. اما گروهی دیگر به اربابان سابق خود وفادار ماندند و به گروه ائتلاف ضد اردشیر پیوستند.
آریو شاه
سر تخت شاهان بپیچد سه کار نخستین ز بیدادگر شهر یار دگر انکه بی سود را بر کشد ز مرد هنر مند برتر کشد همه دیگر که با گنج خویشی کند بدینار کوشد که بیشی کند به بخشندگی یا ز دین وخرد دروغ ایچ تا بر تو بر نگذرد رخ پادشاه تیره دار دروغ بد اندیش هرگز نگیرد فروغ
آریو شاه
این سرزمین بیش از هر زمان دیگری به فداکاری فرزندان خود نیاز دارد. این تن بی مقدار ما در کنار وجود این اب و خاک معنی داردو گرنه اگر ایران نباشد تن من مباد. سخنان پیر مرد چنان با قدرت اداشد که بیش از پیش حس میهن دوستی ایرانیان را زنده کرد واشک در چشمان همه حلقه زد.اردشیر برخواست وبه سوی او رفت واورا در اغوش گرفت و انگاه نگاهی به حضار کرد وگفت: ـ اوو تمام کسانی که اینچین می اندیشندحق بزرگی برگردن ایران دارند وایران اگر نامش تا به امروز با وجود همه فراز ونشیب ها زنده مانده از برکت وجود این افراد می باشد. ما وتمام ایرانیان امروز چشم امیدمان اول به اهورا مزدا سپس به سعی وتلاش خود وانگاه به شماست.
آریو شاه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

قیمت:
۲۸,۰۰۰
تومان