دانلود و خرید کتاب درآمدی بر اقتصاد منطقه ای ترجمه هادی خیراللهی زکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درآمدی بر اقتصاد منطقه ای اثر هادی خیراللهی زکی

کتاب درآمدی بر اقتصاد منطقه ای

ویراستار:سهیلا کاغذیان
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب درآمدی بر اقتصاد منطقه ای

کتاب درآمدی بر اقتصاد منطقه ای تألیف و ترجمهٔ هادی خیراللهی زکی و ویراستهٔ سهیلا کاغذیان است و انتشارات نور علم آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب درآمدی بر اقتصاد منطقه ای

کتاب درآمدی بر اقتصاد منطقه‌ای شامل سه فصل است که در فصل اول موقعیت مکانی اماکن شهری بررسی می‌شود. در این فصل مولف اشاره می‌کند که اقتصاد شهری یکی از چند رشته مختلف تخصصی اقتصاد است که در آن اقتصاددانان تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای اقتصادی، مسائل و مشکلات یک منطقه شهری را بررسی کنند، تئوری‌های اقتصاد خرد و کلان و هر دو برای حل‌وفصل مسائل و مشکلات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقتصـاد کلان مسـائلی مـانند درآمد، تورم، بـیکـاری، هزینه‌هـای دولتی، صـادرات و واردات را در سطح شهری توضـیح مـی‌دهد. درصورتی‌که اقتصـاد خرد مسـائل واحدهـای کوچک مـانند کـارخـانه‌هـا، کـارگـاه‌هـا و هزینه خـانوارهـا را بررسی مـی‌کند، امـا مسـائل زیـادی در اقتصـاد شهری وجود دارد که امکـان بررسی آنهـا بدون درنظرگرفتن فضـا (مکـان) و فــاصـلـه وجود ندارد، در حـالی که تئوری‌هـای اقـتـصــاد خـرد و کـلان بـرای توضـیح حقـایق اقتصـادی، فـاصله و فضـا (مکـان) را در نظر نمـی‌گـیرند. در ضمن تئوری‌هـای چندانی در اقتصـاد کلان وجود ندارد که بتواند مسـائلی از قبـیل اشتغـال و درآمد و تولـید را در اقتصـاد بـاز، مـانند شهر مورد بررسی قرار دهند. بنـابراین در اقتصـاد شهری سعی مـی‌شود مســائـل تخـصــیص عـوامـل تولـید و توزیع درآمد واقعی (کـالا و خدمـات) در داخل و بـین منـاطق شهری به‌طور علمی بررسی و توضـیح داده شود.

یک منطقه ناحیه‌ای است که به‌عنوان یک موجودی برای اهداف توصیف، تحلیل، اجرا و مدیریت، برنامه‌ریزی یا سیاست در نظر گرفته می‌شود. منطقه می‌تواند براساس همگنی داخلی یا ادغام عملکردی مرزبندی شود. مناطق گرهی آنهایی هستند که در آنها کاراکتر ادغام عملکردی به‌طوری است که یک هسته شهری ویژه واحد می‌تواند شناسایی شود. همگنی و وابستگی به گره حتی وقتی‌که ملاحظات سیاسی، تاریخی، نظامی یا ملاحظات دیگر در مرزبندی منطقه‌ای دخیل هستند، موارد اساسی‌اند.

مناطق عملکردی ممکن است با تکنیک‌های آماری مختلف محدودیت‌زدایی شوند. برخی از آنها به داده‌هایی در مورد جریان‌های کالاها، خدمات، مالی، مهاجرت یا رفت و آمد بین مناطق تکیه دارند تا مقاومت وابستگی‌های متقابل بین مناطق و داخل مناطق را شناسایی کنند.

فعالیت‌های داخل یک منطقه به روش‌های مختلفی با هم تعامل دارند. پیوندهای افقی شامل رقابت اساسی بین واحدهای مشابه هستند و در دفع مکانی متقابل با تشکیل نواحی بازاری و/یا نواحی عرضه تشریح می‌شوند. پیوندهای عمودی (بین دو شخص در یک تراکنش، همچون فروشنده و خریدار) شامل جذب مکانی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های انتقال است. اگر خریداران به سمت فروشندگان جذب ‌شوند، یک پیوند عمودی پیشرو نامیده می‌شود در حالی‌که پیوند پسرو به معنی این است که فروشندگان به سمت خریداران جذب می‌شوند. پیوندهای تکمیلی، ماهیت پیچیده‌تری دارند که مستلزم جذب متقابل بین تأمین‌کنندگان محصولات تکمیلی یا کاربران محصولات عرضه شده به‌صورت مشترک هستند.

برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که اقتصاددانان و برنامه‌ریزان منطقه‌ای آنها را عنوان می‌کنند، فرآیندهای رشد (یا به‌طور گسترده‌تر، تغییر) در اقتصاد مناطق را شامل می‌شوند. البته چنین تغییراتی مردم ساکن در منطقه را نگران می‌کنند؛ آنها نگران شرکت‌های تجاری و افرادی هستند که یک منطقه را برای فعالیت‌های آینده خود انتخاب می‌کنند؛ و آنها نگران مدیران اجرایی و سیاست‌گذاران در سطح ملی هستند.

فصل سوم چرایی و چگونگی رشد منطقه‌ای و وقوع دیگر تغییرات اصلی را اعلام می‌کند.

شهرهای بزرگ نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه‌ای و ملی ایفا می‌کنند و در قالب انتقال‌دهنده ایده‌ها و تجارب از دنیای بیرون و مکان‌هایی که مردم از مناطق مختلف منطقه یا کشور خود را در تماس نزدیک قرار می‌دهند و در معرض جدید قرار می‌گیرند به نهادها و چالش‌ها و طیف گسترده‌تری از فرصت‌ها عمل می‌کنند. در چنین زمین مستعدی، نوآوری رشد کرده است. صنایع جدید و فعالیت‌هایی که در شهرهای بزرگ آغاز شده‌اند، از نظر تاریخی تمرکززدایی می‌کنند تا در توسعه مناطق نقش داشته باشند. شواهد نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تمرکززدایی با سرعت بیشتری روی می‌دهد و ظرفیت مناطق کوچک برای حمایت از صنایع نوآور افزایش یافته است.

خواندن کتاب درآمدی بر اقتصاد منطقه ای را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران رشتهٔ اقتصاد و برنامه‌ریزی شهری پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

حجم

۱۰٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان