دانلود و خرید کتاب کلیات حقوق جزا محمد ابراهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کلیات حقوق جزا اثر محمد ابراهیمی

کتاب کلیات حقوق جزا

معرفی کتاب کلیات حقوق جزا

کتاب کلیات حقوق جزا نوشتهٔ محمد ابراهیمی و علی یاری خواه است و انتشارات متخصصان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب کلیات حقوق جزا

موضوع حقوق جزا مطالعه جرایم و اعمال ضداجتماعی و قواعد حاکم بر واکنش دولت به آن‌ها (اعم از مجازات و اقدامات تأمینی و تربیتی) به‌منظور برقرارساختن امنیت و نظم است. حقوق جزا شاخه‌ای از حقوق عمومی است و دارای اصول و قواعد کلی ناظر بر جنبه‌های ماهوی و شکلی مستقل از هم است که با تمامِ ابعاد زندگی فردی و اجتماعی شهروندان ارتباطِ تنگاتنگ دارد. این رشته شاخه‌های مختلف علوم جنایی ازجمله علوم جنایی حقوقی، علوم جنایی تجربی، سیاست جنایی و فلسفه کیفری را در بر می‌گیرد. تحول روزافزون در سبک زندگی بشری، اصول و مبانی جرم‌انگاری و تعیین ضمانت اجراهای کیفری باعث شده تا این رشته، به یکی از پرشتاب‌ترین گرایش‌های درحال تحول در رشته حقوق تبدیل شود. گسترش علوم جنایی تجربی (ازجمله علوم جرم‌یابی، جرم‌شناسی و کیفر‌شناسی و جامعه‌شناسی عدالت کیفری) نشانگر تخصصی‌شدن حقوق جزا است که بی‌تردید مرتبط با تحولات حاکم بر جامعه، صنعت، اقتصاد و . است. بااین‌حال آنچه در میان گونه‌های متنوع علوم ‌جنایی اهمیت ویژه دارد، حقوق جزا در مفهوم خاص خود و علم جرم‌شناسی است.

علوم جنایی حقوقی به دو بخش عمده حقوق جزای ماهوی و شکلی تقسیم می‌شود. رشته‌های حقوق جزای عمومی و حقوق جزای اختصاصی زیرمجموعه‌ٔ حقوق جزای ماهوی‌اند. حقوق جزای عمومی علمی است که به مطالعه‌ٔ قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازات‌ها می‌پردازد و حقوق جزای اختصاصی شعبه‌ای از حقوق جزای ماهوی است که تمرکز آن بر مطالعه‌ٔ جرایم به‌طور خاص و شرایط اختصاصی حاکم بر آن‌ها و مجازات‌هایی است که ممکن است مورد حکم واقع شوند.

حقوق جزای شکلی (آیین دادرسی کیفری): آیین دادرسی کیفری که در فاصله‌ی بین وقوع جرم و صدور حکم اهمیت می‌یابد، مجموعه قوانین و مقرراتی است که برای کشف جرم، ‌تعقیب متهمان و تحقیق از آنان، تعیین مراجع صلاحیت‌دار، ‌شیوه‌های اعتراض به آراء و نیز بیان تکالیف مسئولان قضایی و انتظامی درطول رسیدگی به دعوای کیفری و اجرای احکام از یک سو و حقوق آزادی‌های متهمان از سوی دیگر، ‌وضع و تدوین شده است. مهم‌ترین شاخه‌های حقوق کیفری عبارت‌اند از:

حقوق کیفری عمومی که به مطالعه قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازات‌ها، بدون بررسی جرم خاص یا گروه خاصی از جرایم می‌پردازد و درباره مسائلی چون تعریف جرم و عناصر عمومی آن، اقسام جرم، مسئولیت کیفری و عواملِ رافع آن، انواع مجازات‌ها، ویژگی‌ها، اهداف و نحوه اِعمال آن‌ها، عوامل تخفیف‌دهنده یا معاف‌کننده قانونی مجازات‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی بحث می‌کند.

حقوق کیفری اختصاصی، مجموعه قواعد و مقرراتی است که ویژگی‌های اختصاصی هریک از جرایم مذکور در قانون را به‌صورت جداگانه از نظر ارکان تشکیل‌دهنده جرایم و مجازات آن‌ها، بررسی می‌کند. مباحث حقوق کیفری اختصاصی مشتمل است بر جرایم علیه اشخاص (مثلاً قتل)، جرایم علیه اموال و مالکیت (مانند سرقت و کلاه‌برداری) و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی (مانند جاسوسی).

آیین دادرسی کیفری، مجموعه مقرراتِ شِکلی است که برای کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیق، تعیین مرجع رسیدگیِ صلاحیت‌دار، صدور حکم، راه‌های شکایت و تجدیدنظر در احکام و بیان تکالیف مسئولان قضایی و انتظامی در فرایند اجرای احکام، تدوین می‌شود.

کیفرشناسی یا علم اجرای احکام کیفری که در حقوق کیفریِ نوین جانشین اصطلاح «علمِ اداره زندان‌ها» شده و موضوع آن عبارت است از چگونگی اجرای مجازات پس از صدور حکم (یعنی مباحثی چون نگهداری زندانیان در محیط نیمه‌باز و باز، اعطای آزادی مشروط به آنان، پیش‌بینی اقدامات تأمینی و تربیتی و چگونگی انطباق آن‌ها با شخصیت هریک از بزهکاران) تا اهداف مجازات (اصلاح و تربیت مجرمان) محقق گردد.

خواندن کتاب کلیات حقوق جزا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دانشجویان رشتهٔ حقوق پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۶ صفحه

حجم

۱۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۶ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان