دانلود و خرید کتاب روان شناسی رشد (۱) منیژه کرباسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روان شناسی رشد (۱) اثر منیژه کرباسی

کتاب روان شناسی رشد (۱)

معرفی کتاب روان شناسی رشد (۱)

«روان‌شناسی رشد (۱)» نوشته دکتر منیژه کرباسی از مجموعه کتاب‌های آموزشی دانشگاه پیام نور در رشته روان‌شناسی است.

در فصل اول این کتاب خواننده با تعریف و موضوع روان‌شناسی رشد، اهمیت روان‌شناسی کودک و تاریخچۀ آن آشنا می‌شود. در فصل دوم، روش‌های پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات در روان‌شناسی رشد مورد بررسی قرار می‌گیرد. عوامل مؤثر بر رشد، روش‌های مطالعۀ تأثیر هر یک و نابهنجاری‌های ارثی محور اساسی بحث‌های فصل سوم را تشکیل می‌دهد. اصول و مراحل رشد در فصل چهارم مورد بحث قرار می‌گیرد. مباحث رشد در دورۀ قبل از تولد، هنگام تولد و مخاطرات آن‌ها اساس فصل پنجم را تشکیل می‌دهد. در فصل ششم، مباحث رشد جسمانی و توانایی‌های حسی- ادراکی اطفال شیرخوار مورد بحث قرار می‌گیرد. فصل هفتم به بررسی رشد شناختی، عوامل مؤثر بر آن و بازی‌های کودکان اختصاص دارد. در فصل هشتم، رشد زبان، مراحل و اختلال‌های آن مطرح می‌گردد.

فصل نهم به معرفی رشد عاطفی و اجتماعی اطفال شامل دلبستگی، اختلال‌های آن، زندگی در مؤسسات، انواع ارتباط‌ها و خلق و خوی اطفال می‌پردازد. در فصل دهم، رشد جسمانی، حرکتی و عوامل مؤثر بر آن‌ها، همچنین آسیب‌های جسمانی در اطفال شیرخوار شرح داده می‌شود. محورهای فصل یازدهم را رشد شناختی در مرحلۀ اول کودکی، شامل تفکر شهودی، رؤیاها، بازی‌های وانمودسازی و نقاشی تشکیل داده و رویکرد پردازش اطلاعات نسبت به رشد شناختی کودکان معرفی می‌شود.

در فصل دوازدهم، رشد عاطفی و اجتماعی در مر حلۀ اول کودکی در خانه و محیط اجتماعی کودکان عنوان می‌گردد. رشد جسمانی در دورۀ کودکی بعدی در فصل سیزدهم مورد تأکید قرار می‌گیرد. مباحث اساسی فصل چهاردهم را رشد شناختی و اخلاقی و عوامل مؤثر بر آن‌ها در مرحلۀ بعدی کودکی تشکیل می‌دهد. فصل پانزدهم به معرفی رشد اخلاقی و اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن‌ها در مرحلۀ بعدی کودکی در خانه و مدرسه اختصاص می‌یابد و سرانجام، رفتارهای نابهنجار کودکان شامل اختلال‌های عاطفی و اختلال سلوک نیز محور اساسی فصل آخر قرار می‌گیرد.

نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی
مرتضی ترخان
روان‌شناسی راهنمایی و مشاوره
نیلا آخوندی
مقدمات راهنمایی و مشاوره
م‍ن‍وچ‍ه‍ر وک‍ی‍ل‍ی‍ان‌
روانشناسی فیزیولوژیک
غلامحسین جوانمرد
روانشناسی شناختی (رشته روانشناسی)
حسین زارع
روش‌های آماری در روان‌شناسی و علوم تربیتی
مهناز علی اکبری
روان شناسی سلامت پیشرفته (کارشناسی ارشد روان شناسی)
اسحق رحیمیان بوگر
آسیب‌شناسی روانی ۱
غلامحسین جوانمرد
آسیب شناسی روانی ۲
غلامحسین جوانمرد
روان‌شناسی رشد (۲)
وحید کمرزرین
روان شناسی یادگیری
حسین زارع
تاریخچه و مکاتب روان‌شناسی
غلامحسین جوانمرد
متون روانشناسی ۱ به زبان خارجه
داود کردستانی
روان‌شناسی کودکان استثنایی (رشته روانشناسی)
سید رضا میرمهدی
آمار توصیفی در روان‌شناسی و علوم تربیتی
حسن امین‌پور
روان شناسی مرضی کودک
حمید کمرزرین
روش‌های اصلاح و تغییر رفتار کودکان
علی مصطفایی
راهنمایی و مشاوره‌ی گروهی
فریبا تابع‌بردبار
انگیزش و هیجان
محمد پارسا
روان‌شناسی عمومی
هیئت مولفان

نظرات کاربران

فاطمه عععععع
۱۳۹۸/۰۷/۱۲

چرا انقد گرون شده؟

hadi
۱۳۹۹/۰۳/۱۵

مشکلی که با تمام کتاب های الکترونیک در اکثر نرم افزارهای کتابخوان داریم و همینطور در طاقچه این است که در صفحه بندی به متن اصلی کتاب چاپی وفادار نیستند.مثلا اگر کسی بخواهد به کتابی ارجاع بدهد و صفحه مورد

- بیشتر
امیرو
۱۴۰۰/۰۷/۱۸

چرا انقد گرون آخه؟؟؟

علی خسروی
۱۴۰۰/۱۰/۲۱

خیلی گرون

میم.صاد
۱۳۹۹/۰۷/۱۵

چرا فهرست مطالب نداره. من واسه اینکه به مطلب دلخواه برسم چندصفحه باید رد کنم!!!!!

کاربر ۱۲۴۰۵۵۱
۱۳۹۹/۰۹/۰۳

من کتاب رو خریدم الان وارد میشم دوباره چرا باید پول بدم لطفا پیگیر باشید و برای من ارسالش کنید

naghmd
۱۴۰۱/۰۸/۲۵

نه کپی میشه نه میشه به اشتراک گذاشت چه فایده😕

کاربر ۶۷۹۷۸۱
۱۳۹۹/۰۴/۱۹

بسیار عالی بود

سپیده
۱۳۹۹/۰۱/۱۴

باپست ارسال میشن ؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
یکی از راه‌هایی که به پژوهشگران امکان می‌دهد بتوانند صفات مشابه را در اعضای یک خانواده مشاهده کنند، مطالعۀ شجره‌نامۀ خانوادگی است. در یکی از مشهورترین این نوع مطالعات، هنری گُدارد (۱۹۱۲) ، به مطالعۀ مردی با نام خانوادگی مستعار «کالیکاک» پرداخت. این مرد دارای دو همسر بود که یکی همسر قانونی و دیگری خدمتکاری کودن در میخانه بود بدون ازدواج رسمی با او بود. کالیکاک از زن اخیر در طی پنج نسل، ۴۸۰ اولاد داشت که ۱۴۳ نفر از آنان عقب مانده، بسیاری دائم‌الخمر، شرور و نابکار و یا زنانی فاسد بودند. در حالی که از همسر قانونی خود، صاحب ۴۹۶ اولاد شده بود که بیشترشان مالک زمین، تاجر و معلم و تنها یکی بدکاره و دو نفر نیز شرابخوار بودند. هر چند گُدارد، چنین تفاوت‌هایی را به ارث نسبت داد اما نتیجه‌گیری وی، به‌دلیل بی‌توجهی به تفاوت در عوامل محیطی مورد انتقاد واقع شد. بدیهی است که اگر مطالعات مربوط به شجره‌نامۀ خانوادگی با دقت انجام شود، می‌تواند کمک بسیاری به روان‌شناسان بکند (کلارک- استیوارت و فرایدمن، ۱۹۸۷) .
hadi
در یک مطالعه از اطفال ۳ ماهه دیده شده است که نحوۀ عمل مادر یعنی تماس چشمی، خنده، پاسخ‌گویی به گریه و صحبت کردنِ با کودک، بر رشد شناختی وی که در سن ۲۱ ماهگی توسط یک آزمون مورد سنجش قرار گرفته تأثیر دارد. مادران اطفالی که نمرات بیشتری در این آزمون گرفته بودند، تحصیل‌کرده بودند و به نیاز‌های کودک خود توجه زیادی داشتند. آنان بیش از آن که وقت خود را صرف رفع نیاز‌های روزمرۀ کودک مانند تغذیه یا خشک نگاه‌داشتن او کنند، صرف برقراری تماس چشمی، خنده و برانگیختن وی می‌کردند. بنابراین می‌شود به یک رابطۀ روشن، بین کمیت و کیفیت تحریک‌های مادران و رشد شناختی فرزندان‌شان رسید.
زینب دهقانی
آیا جدایی‌های کوتاه مدت از مادر، مثلاً سپردن کودک به مهد نیز می‌تواند در شخصیت وی تأثیری داشته باشد یا خیر. نگرش مادران به موضوع کار و تربیت کودک متفاوت است. برخی از مادران تمایل دارند که در دورۀ شیرخوارگی، تمامی‌وقت خود را به طفل اختصاص داده و کار را به وقت دیگری موکول کنند. برخی دیگر به دلایل متعددی چون مشکل بودن شروع کار در سنین بالا و دشواری در به تعویق انداختن آن، نیاز‌های اقتصادی خانواده، علاقه‌مندی به بهبود شرایط زندگی، فراهم نمودن هزینۀ تحصیل فرزندان در مؤسسات خصوصی، داشتن بیمه و مزایای بازنشستگی، استفاده از تحصیلات و تخصص، در اجتماع بودن و داشتن امکان مسافرت و تفریح، همزمان با تربیت فرزند اشتغال به‌کار پیدا می‌کنند.
زینب دهقانی
وی بازی‌های باقاعده سه ویژگی دارند که عبارت‌اند از: ۱- رعایت قواعد بازی از سوی بازیکنان و نظارت بر عدم سرپیچی از قواعد، ۲- رقابت شرافتمندانه و ۳- وجود برد و باخت
کاربر ۳۷۹۴۴۲۷
دوقلو‌های همسان که منوزیگوت (تک تخمی) نیز نامیده می‌شوند از یک سلول تخم به‌وجود می‌آیند و واجد ویژگی‌های ژنتیکی یکسانی می‌شوند
زینب دهقانی
روان‌شناسان، دورۀ طفولیت را دوره‌ای سرنوشت‌ساز برای رشد مغز دانسته‌اند (دی‌بورد، ۱۹۹۷) و این که هر کسی با تمامی ظرفیت مغزی خود متولد می‌شود و محیط نمی‌تواند بر آن تأثیر بگذارد را تنها یک افسانه می‌دانند (شور، ۱۹۹۷). در مجموع می‌توان گفت که ژنوتیپ ویژگی‌های اصلی، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های افراد را مشخص می‌سازد و محیط به تعیین جهت و سرعت رشد یک فرد کمک می‌کند
زینب دهقانی
درك پیاژه از نوزاد به عنوان موجودی فعال و یادگیرنده به جای منفعل و متأثر از عوامل محیط، پژوهشگران رشد را متوجه توانایی‌های شگفت‌آور آنان كرد. یكی از این حوزه‌های جدید مطالعه، تفاوت‌های خُلقی نوزادان و تأثیر این تفاوت‌ها بر والدین، و حوزۀ دیگر، تأثیر تجارب اولیه بر رشد بعدی كودكان بوده است. پژوهشگران در دهۀ ۱۹۶۰، تحت‌تأثیر نظریه‌های فروید، اریكسون و باولبی، تأثیر تجارب منفی اولیه را غیرقابل بازگشت می‌دانستند. اما پژوهش‌های انجام شده در دهۀ ۱۹۷۰، نشان داد كه كودكانی كه از محیط‌های فقیر فرهنگی به محیط غنی برده می‌شوند می‌توانند از همان ابتدا از مزایای محیط جدید بهره‌مند شوند. امروزه بیشتر روان‌شناسان، دربارۀ تأثیر تجارب اولیه بر رشد، موضع متعادل‌تری در پیش گرفته‌اند و علاقه‌شان به درك این مطلب است كه اثرات ناگوار تجارب اولیه، تحت چه شرایطی و تا چه حدود غیر قابل بازگشت است. آنان به اثرات متقابل طبیعت و تربیت توجه دارند و از آسیب‌پذیری یا مقاومت افراد نسبت به اثرات محیط صحبت می‌كنند. مباحث مورد علاقۀ روان‌شناسان رشد در این سال‌ها تخصصی‌تر شده و بر روی ادراك عمق، یادگیری زبان، درك مفاهیم و اصول، همچنین تأثیر رشد عاطفی و اجتماعی بر رشد شناختی و كشف شناخت اجتماعی (دانش كودكان درباره‌ی دنیای اجتماعی) و … كودكان متمركز بوده است.
زینب دهقانی
پیاژه همانند اریكسون معتقد به وجود مراحل در رشد است و موفقیت در هر مرحلۀ رشدی را شرط لازم برای شروع مرحلۀ بعد می‌داند. دیدگاه وی نسبت به رشد دیدگاهی متعادل است كه نه مانند لاك و واتسون بر تربیت و نه چون روسو و گزل بر عوامل ذاتی تأكید دارد. او رشد را حاصل كنش متقابل رسش (نضج) و تجربه می‌داند. بی‌تردید دیدگاه پیاژه نقطه نظر‌های افراطی دربارۀ مسأله‌ی طبیعت و تربیت را تغییر داده است.
زینب دهقانی
و استخوانی، در مرحلۀ
محمد غرایی
رشد جسمانی در دورۀ کودکی بعدی آرام‌تر و کندتر از دورۀ قبل است. در فاصلۀ سنی ۷ تا ۱۰ سالگی، قد دختران بلندتر از پسران است، اما پسران در این سن تفاوت را جبران می‌کنند و حتی از دختران جلوتر زده و برتر
محمد غرایی

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۴۴ صفحه

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۴۴ صفحه

قیمت:
۱۱۱,۸۰۰
تومان