دانلود و خرید کتاب ویروس شناسی فاطمه طالبی ورنوسفادرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ویروس شناسی

کتاب ویروس شناسی نوشتهٔ فاطمه طالبی ورنوسفادرانی، پریسا بهشود، سمانه انصاری نیا است. این اثر توسط انتشارات خط آخر منتشر شده است. و به صورت جامع به شناسایی ویروس، تاریخچه، ویژگی، طبقه‌بندی انواع و راه‌های درمان آن‌ها می‌پردازد.

درباره کتاب ویروس شناسی

در کتاب ویروس شناسی به مطالعه ویروس‌ها و عوامل شبه ویروسی، از جمله، طبقه بندی آن‌ها، خصوصیات ایجاد کننده بیماری، کشت و ژنتیک آن‌ها اشاره می‌شود.

ویروس شناسی اغلب بخشی از میکروب شناسی یا آسیب شناسی نیز در نظر گرفته می‌شود.

ویروس‌ها به طور گسترده در سراسر زمین مانند اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌های آب گرم و در اعماق زیر زمین پراکنده شده‌اند.

به طور کلی ویروس‌ها موجودات غیر زنده محسـوب می‌شوند، زیرا همه معیارهای تعریف معمول و مورد قبول زندگی در آنها دیده نمی‌شـود.

ویروس‌شناسی علم مطالعه ویروس‌ها می‌باشد، که ذراتی بسیار ریز و غیر میکروسکوپی می‌باشند. ویروس‌ها انگل‌های داخل سلولی بوده در مواد ژنتیکی آن‌ها در پوششی پروتئینی جای دارند. ویروس‌ها را از لحاظ ساختار آن‌ها، طبقه‌بندی و تکامل، نحوه عفونی کردن و چگونگی تخریب سلول میزبان، چگونگی تعامل با ارگانیسم میزبان و سیستم ایمنی آن، بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند، تکنیک‌های جداسازی و کشت آن‌ها و استفاده آن‌ها در مطالعات تحقیقاتی و درمان، مورد مطالعه قرار می‌دهند. ویروس‌شناسی در دو زیر شاخه میکروبیولوژی و پزشکی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

در کتاب ویروس شناسی در ابتدا به تاریخچه و کلیات ویروس شناسی پرداخته می‌شود و در ادامه دربارهٔ طبقه‌‌‌بندی ویروس، خانواده‌ ویروسی، باکتریوفاژها و راه‌های پیشگیری درمان صحبت شده است.

خواندن کتاب ویروس شناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را علاوه بر پزشکان و دانشجویان مرتبط با رشته ویروس‌شناسی به افرادی که مایل‌اند زندگی سالم‌تری داشته باشند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ویروس شناسی

مورفولوژی ساختمان ویروس‌ها

واژه‌ها و تعاریفی که در ساختمان ویروس‌ها به کار برده می‌شود عبارت‌اند از:

کپسید: پوسته‌های پروتنئینی است که نوکلئیک اسید ویروس را در بر می‌گیرد. در ویروس‌هایی که تقارن مارپیچی دارند، کپسید از نوکلئیک اسید قابل تفکیک نمی‌باشد.

کپسـومر: واحدهای مورفولوژیک ویروس که در میکروســکوپ الکترونی در ســطح ذره ویروس مشاهده می‌شوند. کپسومرها همیشه با واحدهای سازنده کپسید ویروس منطبق نیستند.

پوشـش لیپیدی: غشـای دربرگیرنده ذره ویروس اسـت. ویروس‌ها غشـای خود را هنگام جوانه زدن از غشـای سـیتوپلاسـمی، غشـای شـبکه اندوپلاسـمی، غشـای گلژی یا غشای هسته به دست می‌آورند. ویروس‌ها از محل‌هایی از غشـای سـلول جوانه می‌زنند که گلیکو پروتئین‌های ویروسـی در آنجا وجود داشـته باشـند. این گلیکو پروتئین‌ها به صـورت خارهایی (پپلومر) در سـطح ذره ویروسی مشاهده می‌شوند.

نوکلئو کپسـید: کمپلکس پروتنئین و نوکلئیک اســید ویروســی اســت. در ویروس‌هایی فاقد پوشش، ذره ویروس را تشکیل می‌دهد و در ویروس‌هایی پوشش دار، زیر ساخت ذره ویروسی است.

واحدهای ساختمانی: مجموعه‌های پروتئینی که معمولا از بیش از یک زیر واحد مشابه تشکیل شده‌اند. این واحد اغلب با عنوان پروموتر شناخته شده می‌شوند و غلاف پروتئینی ویروس را تشکیل می‌دهند.

زیر واحد: زنجیره‌های چین خورده یکســان پلی پپتیدی که واحدهای ســاختمانی را تشــکیل می‌دهد.

ویریون: ذره کامل ویروســی که می‌تواند نوکلئیک اســید را از یک سـلول به ســلول دیگر انتقال دهد. ویریون واحد عفونت زای ویروس است.

ویروس ناقص: ویروسـی اسـت که بعضـی مراحل همانندسـازی خود را نمی‌تواند انجام دهد و برای کامل شدن به یک ویروس کمکی نیاز دارد.

نظرات کاربران

راحیل
۱۴۰۲/۰۷/۲۸

قیمتش منطقیه؟

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۳۵ صفحه

حجم

۱۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۳۵ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان