دانلود رایگان کتاب ناصرالدین شاه قاجار سیدمهرداد حسینی دشت بیاض
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ناصرالدین شاه قاجار

کتاب ناصرالدین شاه قاجار نوشتهٔ سیدمهرداد حسینی دشت بیاض و محبوبه حسینی است. انتشارات کتابداران این کتاب تاریخی را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب ناصرالدین شاه قاجار

کتاب ناصرالدین شاه قاجار روایتگر سرگذشت «ناصرالدین شاه» است. ناصرالدین شاه به‌مدت ۵۰ سال بر ایران سلطنت کرد و این ۵۰ سال سرشار از وقایع و حوادث مهم در تاریخ سلسلهٔ قاجار و ایران است. از معروف‌ترین و مهم‌ترین این وقایع عهدنامه‌های «گلستان» و «ترکمانچای» است که نتایج شومی را برای ایران به همراه داشت. ماجراهای بسیار دیگری در این دورهٔ ۵۰ساله اتفاق افتاد؛ مانند ماجرای اختلاف امیرکبیر و ناصرالدین شاه و قتل امیرکبیر، امتیازاتی که روس‌ها و انگلیسی‌ها در دورهٔ ناصری داشتند و ظهور افکار انقلابی و زمینه‌چینی برای انقلاب مشروطه. هنگام درگذشت محمدشاه، ولیعهد و جانشین او، ناصرالدین میرزا زیر حمایت و تربیت میرزا تقی خانِ وزیر نظام، در تبریز به سر می‌برد. میرزا تقی خان در میان هرج‌ومرج و آشفتگی کشور زمینه‌های بر تخت‌نشستن ناصرالدین میرزا را فراهم کرد. او شاه جوان را برداشت و عازم تهران شد و برای آن که در غیاب او، آذربایجان دچار اغتشاش و ناامنی نشود، حاکمانی را که به وفاداری آن‌ها اطمینان نداشت برکنار کرد و حکامی که به آن‌ها اعتماد داشت بر بلاد آذربایجان گماشت. این‌گونه شد که ناصرالدین شاه در ۲۱ ذیقعدهٔ سال ۱۲۶۴ هجری قمری به تهران رسید و روز بعد رسماً تاج‌گذاری کرد و شاه ایران شد. این تاریخ، سرآغاز ماجراهایی بی‌شمار در ایران است.

در ابتدای کتاب حاضر، کمی دربارهٔ ویژگی‌های حکومت ناصرالدین شاه گفته شده و سپس نویسنده‌ها وارد زندگی پرماجرای این شاه شده‌اند. در این کتاب تلاش شده است تا علاوه بر شناخت ناصرالدین شاه، صفاتش و ویژگی‌های حکومت او، به جنبه‌های مختلف زندگی و وضعیت ایران در آن زمان پرداخته شود. خواننده در این کتاب دربارهٔ فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، اقتصاد ایران، وضعیت بانک‌ها، هنر، اقدامات فرهنگی و روزنامه در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار می‌خواند؛ حتی تصاویری از نقشهٔ تهران در آن زمان هم در کتاب وجود دارد. نویسندگان کتاب، سیدمهرداد حسینی دشت بیاض و محبوبه حسینی از دانش «داود هرمیداس باوند»، «علی‌اکبر امینی» و «محبوبه پاک‌نیا» برای ثبت وقایع تاریخی و نوشتن این کتاب بهره برده‌اند. این کتاب شامل ۲۴ فصل است که بعضی از عنوان‌های آن عبارت است از: «میرزا رضای کرمانی و انگیزهٔ ترور ناصرالدین شاه»، «تفکیک قوا و تشکیل شورای دولت»، «صدراعظم‌های دورهٔ ناصری»، «چگونگی رسیدن سپهسالار به مشاغل دولتی»، «فعالیت‌های ادبی ناصرالدین شاه»، «چند نکته درخصوص اصلاحات در ایران» و... .

خواندن کتاب ناصرالدین شاه قاجار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های تاریخی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ناصرالدین شاه قاجار

«در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی و همزمان با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، اروپا از لحاظ تمدن جدید و علوم، پیشرفت حیرت انگیزی نموده بود و در اغلب کشورهای اروپایی مردم در سایه آزادی و حکومت قانون زندگی می کردند ولی در ممالک اسلامی و خاورمیانه، مردم ستمدیده از نعمت آزادی فردی و حیات اجتماعی به کلی بی نصیب بودند. به خصوص در ایران مظالم شخص شاه و درباریان، جان مردم را به لب رسانده بود. در این میان سید جمال الدین اسدآبادی قیام نمود و پرچمدار آزادی مسلمین و منادی بیداری ملل مشرق زمین گشت.

سیدجمال الدین اسدآبادی به علت افکار انقلابی و ضدیت با حکومت استبدادی ناصرالدین شاه مورد بی مهری شاه قرار گرفته بود و شاه مانع فعالیت نامبرده در ایران بود. سال ۱۳۰۸ هـ ق هنگامی که سید جمال الدین اسدآبادی در اعتراض به مفاسد شاه و حکومت، در صحن حضرت عبدالعظیم (ع) بست نشسته بود به زورِ مأموران دولتی، از بست خارج و به دستور شاه به اتهام تحریک و توطئه از ایران اخراج گردید.

سرانجام روز هفدهم ذیقعده سال ۱۳۱۳ ق ناصرالدین شاه در آستانه برگزاری جشن پنجاهمین سال سلطنت در حرم عبدالعظیم (ع) با گلوله میرزا رضای کرمانی شاگرد سید جمال الدین اسدآبادی از پای درآمد و در باغ جیرانِ شهر ری مدفون گشت.»

نظرات کاربران

کاربر 6229745
۱۴۰۲/۰۹/۲۳

این کتاب خیلی عالی بود

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

حجم

۱۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

قیمت:
رایگان