دانلود رایگان کتاب نون نوشتن محمود دولت‌آبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نون نوشتن اثر محمود دولت‌آبادی

کتاب نون نوشتن

انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نون نوشتن

کتاب نون نوشتن مجموعه‌ای از یادداشت‌های نویسنده مطرح ایرانی، محمود دولت آبادی است. این کتاب شامل یادداشت‌های خالق کلیدر در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۴ است و به‌نوعی زندگی‌نامه خودنوشت بخشی از زندگی او به حساب می‌آید. این اثر توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است و مانند دیگر آثار محمود دولت‌آبادی خواندنی و باارزش است.

درباره کتاب نون نوشتن اثر محمود دولت آبادی

برای بسیاری از مخاطبین ادبیات داستانی، اطلاع از زندگی و شرح احوال نویسندگان محبوب و مطرح یکی از لذتبخش‌ترین انواع مطالعه به حساب می‌آید و وقتی خود نویسنده با قلم و سبک نوشتاری خاص خود، در مورد احوال و افکار خود نوشته باشد، این لذت دوچندان خواهد شد. کتاب نون نوشتن نیز دقیقا از این نظر که خود دولت‌آبادی در قالب یادداشت احوالات و افکار خود را نوشته است، برای مخاطبین جذابیتی ویژه دارد.

اگرچه کتاب نون نوشتن نیز مانند تمام آثار محمود دولت‌آبادی مورد توجه اهل فن و مخاطبین قرار گرفته است، اما حقیقت آن است که علت این اقبال با دیگر آثار او متفاوت است. این کتاب برعکس دیگر کتاب‌های مولف، یک کتاب غیرداستانی است که در آن نویسنده به سراغ شرح احوال و وقایع زندگی خود رفته و تلاش کرده است با بیان شفاف و صادقانه، آنچه را که در ذهن و ضمیر داشته است بر روی کاغذ بیاورد. نون نوشتن در واقع یاداشت‌های گاه و بیگاه مولف هستند که بدون نظم خاصی به نگارش درآمده‌اند.

طبق تایید برخی از کارشناسان و منتقدین ادبی، کتاب نون نوشتن از بهترین نمونه‌های یادداشت‌نویسی در میان نویسندگان ایرانی محسوب می‌شود و با خواندن این اثر نیز می‌توان تا حدود زیادی از قدرت جادویی قلم دولت‌آبادی شگفت‌زده شد و لذت برد. نویسنده در این اثر تلاش کرده است بی هیچ آداب و ترتیبی آنچه را که می‌اندیشد ثبت کند. این کتاب گذشته از احوال درونی و شرح پریشانی‌های خاص نویسنده، سرشار از اندیشه‌ورزی‌های ناب و اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی و وقایع مرتبط با نوشتن کتاب‌‌های معروفش از جمله کلیدر و جای خالی سلوچ است. در این یادداشت‌ها مولف تلاش می‌کند بدون هیچ پرده‌ای از بسیاری از بی‌اخلاقی‌های افراد مختلف و جامعه و حتی اهالی هنر و فرهنگ، از جمله حسادت‌های متعدد دیگران نسبت به خودش که باعث انزوا و افسردگی او شده، سخن بگوید تا به قول خودش، بعدها هم خودش نگاه کند و به یاد آورد و هم اگر شد مخاطبین بخوانند و بدانند.

نگاه دولت‌آبادی با توجه به شرایط اجتماعی و شرایط روحی خود او و وضعیت نامناسب زندگی‌اش سرشار از ناامیدی است و در تمام بخش‌های این کتاب چیزی که به‌وضوح حس می‌شود دردها و رنج بی‌شمار این نویسنده است. بیان این دردها و رنج‌ها او را گاه به دامن توصیف‌های ادبی و شاعرانه می‌کشاند و گاه به شیوه‌ای منطقی و اندیشمندانه به سراغ آسیب‌شناسی جامعه و افراد می‌رود. همین موضوع هم باعث شده که بر جذابیت کتاب افزوده شود و جز این امکانی مهیا شود تا مخاطب بتواند علاوه‌بر مطالعه بی‌واسطه زندگی یک هنرمند بی‌نظیر، از اندیشه‌های این هنرمند و تجربه‌هایش بهره بسیاری ببرد. دولت‌آبادی در این مجموعه یادداشت، ضمن بیان وقایع زندگی خودش به توصیف اتفاقات مختلف و وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان خود می‌پردازد و با توجه به قدرت قلم و صداقت کلامش، به‌نوعی به شکلی غیرمستقیم منبعی ارزشمند برای دریافت دقیق شرایط آن سال‌ها در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.

گذشته از این موارد، خواندن یادداشت‌های کتاب نون نوشتن می‌تواند به طرفداران دولت‌آبادی کمک کند تا بتوانند با درک و آگاهی بیشتری به خواندن و بازخوانی آثار او بپردازند. نگارش بخش قابل توجهی از این یادداشت‌ها، با نوشتن شاهکار مولف، یعنی کلیدر، همزمان بوده است و در میان این یاداشت‌ها می‌توان نکاتی یافت که در دریافت دقیق‌تر کلیدر و درک بهتر آن بسیار موثر هستند.

چرا باید کتاب نون نوشتن را بخوانیم؟

همان‌طور که پیشتر گفتیم نون نوشتن یکی از نمونه‌های شرح‌حال‌نویسی به حساب می‌آید و گذشته از لذت ادبی با توجه به قلم قدرتمند و توصیفات دقیق دولت‌آبادی از شرایط اجتماعی آن دوره، بررسی و آسیب‌شناسی جامعه و اندیشه‌ورزی‌های خاص می‌توان این کتاب را در دسته کتاب‌های ارزنده در حوزه نقد جامعه نیز قرار داد. علاوه‌بر این موارد، خواندن این کتاب بهترین راه برای شناخت بهتر از آثار و شخصیت محمود دولت آبادی است.

خواندن و خرید کتاب نون نوشتن را به چه کسانی پیشنهاد می‌:ینم؟

اگر به ادبیات داستانی و زندگی‌نامه خودنوشت نویسندگان مطرح علاقه دارید و اگر دولت‌آبادی از نویسندگان موردعلاقه شما محسوب می‌شود، می‌توانید با خواندن این کتاب از بخش‌های مختلف و نحوه اندیشه و احوالات درونی خالق کلیدر با قلم شگفت‌انگیز خود او آگاه شوید و ضمن لذت بردن از قدرت قلم و اندیشه ناب این نویسنده، از چند و چون نوشته شدن شاهکار ادبیات داستانی ایران یعنی کلیدر مطلع شوید و به این واسطه با اشراف و نگاهی عمیق‌تر به سراغ خواندن کلیدر و دیگر آثار خواندنی این نویسنده بروید.

درباره محمود دولت‌آبادی

احتمالا شما و بسیاری از مخاطبین او را با رمان بلند و بی‌همتایش یعنی کلیدر می‌شناسید. محمود دولت آبادی در سال ۱۳۱۹ در یکی از روستاهای سبزوار به نام دولت‌آباد به دنیا آمد، او دوران تحصیل مقدماتی خود را در همان سبزوار سپری کرد و در همان‌جا به کارهای مختلفی از جمله کنترل‌داری سینما و صنعتگری پرداخت. او در ۱۹سالگی راهی تهران شد و پس از شرکت در کلاس‌های نمایش، توانست به‌عنوان بازیگر به روی صحنه برود. دولت‌آبادی در ضمن بازیگری رفته رفته متوجه شد که در زمینه نوشتن علاقه و استعدادی خارق‌العاده دارد و خیلی زود فعالیت خود را در زمینه نوشتن نیز آغاز کرد. دولت‌آبادی در سال ۱۳۴۹ با مهرآذر ماهر ازدواج کرد و سه فرزند با نام‌های سارا و سیاوش و فرهاد حاصل این ازدواج و دیگر اعضای خانواده این نویسنده شهیر هستند.

محمود دولت‌آبادی تاکنون بیش از سی اثر ادبی نوشته است که بیشتر این آثار در میان عوام و خواص مورد تایید و مقبولیتی گسترده قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «کلیدر»، «جای خالی سلوچ»، «طریق بسمل شدن»، «ته شب»، «زوال کلنل» و «دیدار بلوچ» اشاره داشت. او در زمان پهلوی به خاطر دیدگاه متفاوت و نقدهای سیاسی‌اش راهی زندان شد و نظراتش به‌عنوان یک هنرمند صاحب اندیشه در زمینه وقایع سیاسی زیر ذره‌بین بوده است.

دولت‌آبادی به واسطه نوشتن کلیدر به شهرتی جهانی دست یافت و بسیاری از آثار او به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده‌اند. جایزه ادبی میخالسکی سوئیس و نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه از مهم‌ترین افتخاراتی هستند که او به دست آورده است.

معرفی نویسنده
عکس محمود دولت‌آبادی
محمود دولت‌آبادی
ایرانی | تولد ۱۳۱۹

محمود دولت‌آبادی نویسنده، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر در سال ۱۳۱۹ در روستای دولت‌آباد واقع در سبزوار به دنیا آمد. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در روستای دولت‌آباد گذراند و درآنجا دوران تحصیل خود را سپری کرد. در سبزوار، مشهد و بعدها در تهران کار کرد. مدتی کشاورزی و صنعت‌گری می‌کرد و چند صباحی کنترل‌چی سینما بود. عشق تئاتر او را به تهران آورد و در کلاس‌های تئاتر نام‌نویسی کرد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

نسخهٔ الکترونیکی این کتاب هنوز به طاقچه نیامده.