دانلود و خرید کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد سیدعلی هاشمی کاشی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد اثر سیدعلی هاشمی کاشی

کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد

انتشارات:نشر گنجور
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۲از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد

کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد نوشتهٔ سیدعلی هاشمی کاشی است و نشر گنجور آن را منتشر کرده است. این کتابْ نقدی بر مبانی علم رجال، قرآن، کتب و نظر علمای اهل سنت در باب کتاب صحیح بخاری است.

درباره کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد

«کتاب الجامع المسند الصحیح المختصر من امور رسول الله (ص) سننه و ایامه» یا به اختصار «صحیح بخاری» از معتبر‌ترین کتب اهل تسنن و جز صحاحه سته است و طبق جمهور اهل تسنن، صحیح بخاری، معتبرترین و صحیح‌ترین کتاب بعد از قرآن است و علمای اهل تسنن معتقدند که تمام روایات این کتاب، صحیح السند و تمام روات ثقه هستند که حتی کتابی با عنوان «کل ما فی بخاری صحیح» در این باره نوشته شده است. صحیح بخاری نوشتهٔ ابی عبدالله محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن مغریه جعفی بخاری است. بخاری در روز ۱۳ شوال سال ۱۹۴ هجری قمری در بخارا متولد شد و در نهایت در سال ۲۵۶ هجری در خرتنگ دو فرسخی سمرقند وفات یافت.

او از بزرگ‌ترین محدثان و پیشوایان اهل تسنن است؛ به گونه‌ای که او را «امیر المومنین فی الحدیث» نامیده‌اند و القابی چون الامام، الحافظ، الامام المحدثین و دیگر القاب به او نسبت داده‌اند، ارزش این کتاب به قدری در نزد اهل تسنن بالاست که طبق متون و کتب و روایات اهل تسن، برای این کتاب کرامات عجیبی نقل شده است. 

اما در اینجا سوالی پیش می‌آید که ذهن هر محقق و متفکری را به خود مشغول می‌کند: آیا واقعا به‌درستی تمام کتاب صحیح بخاری که معتبرترین کتاب اهل تسنن بعد قرآن و یکی از کتب حدیثی معروف در بین بعضی فرقه‌های اسلامی است، صحیح و معتبر است؟

طبق نظر شیعه، تنها کتابی که تماما صحیح و غیر قابل تحریف است، کلام الله قرآن کریم است و تمام روایات کتب دیگر باید از نظر علومی چون رجال و درایه و علوم دیگر مورد بررسی قرار بگیرد، به همین منظور کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد این موضوع را بررسی کرده و توانسته با استفاده از قرآن و کتب اهل تسنن و مبانی آنها نقدی بر کتاب بزند تا این کتاب را بهتر بشناسیم که آیا واقعا صحیح است یا خیر؟

همچنین با یک استدلال منطقی و مختصر توانسته با استفاده از روایات بخاری و دیگر کتب اهل تسنن، امامت و ولایت مولا امیرالمومنین علی (ع) اثبات بکند.

خواندن کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ اسلام پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صحیح بخاری در ترازوی حقیقت و نقد

«صحیح بخاری کتاب پبغمبر است

أخبرنا أحمد بن محمد بن إسماعیل المهرونی سمعت خالد بن عبد هللا المروزی سمعت أبا سهل محمد بن أحمد المروزی سمعت أبا زید المروزی الفقیه یقول کنت نائما بین الرکن والمقام فرأیت النبی صلی الله علیه وسلم فی المنام فقال لی یا أبا زید إلی متی تدرس کتاب الشافعی وال تدرس کتابی فقلت یا رسول الله وما کتابک قال جامع محمد بن إسماعیل.

از ابا زید مروزی فقیه شنیدم که می گفت: در بین رکن و مقام خوابیده بودم؛ و در خواب رسول خدا (ص) را دیدم که به من فرمودند: ای ابازید؛ کتاب شافعی را تدریس می کنی اما کتاب من را تدریس نمی کنی؟!!! پرسیدم ای رسول خدا؛ کتاب شما چیست؟ در پاسخ فرمودند: جامع محمد بن اسماعیل یعنی صحیح بخاری.

این مطلب درمنابع مختلفی چون آمده.

حال چه چیزی سبب شده است که رسول خدا (ص) از مروزی بخواهد که کتاب شافعی را ترک و کتاب بخاری را بخواند؛ با این که برخی از علمای سنی نوشته اند:

برای یکی از اولیای خدا چنین اتفاق افتاده که خدا را در خواب دید؛ وی به خدا عرض کرد:

خدایا، کدام یک از مذاهب را بخوانم؟ خدا در پاسخ گفت: مذهب شافعی را.

تحفة الحبیب علی شرح الخطیب (البجیرمی علی الخطیب)، سلیمان بن محمد بن عمر البجیرمی الشافعی (متوفای ۱۲۲۱ ه) ج ۱، ص ۸۲، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت/ لبنان - ۱۴۱۷ ه-۱۹۹۶ م، الطبعة: الأولی، تحقیق: لا یوجد.

حواشی الشروانی علی تحفة المحتاج بشرح المنهاج، اسم المؤلف: عبد الحمید الشروانی (متوفای ۹۹۹ ه) ج ۱، ص ۵۳، ناشر: دار الفکر – بیروت.

آیا سزاوار است که رسول خدا (ص) با فرمان خداوند مخالف و به جای سفارش به کتاب شافعی، از کتاب بخاری سخن بگوید؟»

نظرات کاربران

کاربر ۶۱۰۸۹۰۴
۱۴۰۱/۱۲/۲۲

کتاب بسیار عالی

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۸۳ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۸۳ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان