دانلود و خرید کتاب دانگ فرشید بیانی شهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دانگ اثر فرشید بیانی شهری

کتاب دانگ

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب دانگ

کتاب دانگ نوشتهٔ فرشید بیانی شهری در انتشارات کنکاش چاپ شده است. کتاب اول نویسنده با عنوان «تئوری کاربردی موسیقی» با زبانی ساده، زیروبم موسیقی را آموزش دهد. کتاب دانگ شرح ردیف موسیقی ایرانی است.

درباره کتاب دانگ

موسیقی ایرانی، تُرکی و عربی خانواده‌ٔ بزرگی را تشکیل می‌دهند که هزار سال قدمت دارد. این خانواده قرن‌ها اصول و قاعده‌های تقریباً یکسانی داشته‌اند و فرهنگ‌های تشکیل‌دهنده‌ٔ آن، در تدوین این قواعد نقش داشته‌اند؛ اما بعد از مدت‌زمانی حدود چهار قرن، این خانواده از هم تفکیک شدند و دچار تحولات مجزایی گردیدند. در دوره‌های آموزشی حدود ۵۰ سال قبل هم کتاب‎‌های آموزشی موجود بود و براساس آن تدریس می‌شد ولی اساتید به این بسنده نکرده و توضیحات مربوطه را به‌صورت دست‌نویس به زبان موسیقی شرح و بیان می‌کردند.

در کتاب دانگ سعی بر آن شده تا دستگاه‌ها و آوازهای ایرانی مورد بررسی قرارگیرد تا بتوان برداشت صحیح‌تری از آن داشت. اساتید بزرگی بر این امر تلاش‌های بسیار ارزشمند انجام داده‌اند که در تاریخ موسیقی این مرزوبوم برای همیشه به یادگار باقی خواهد ماند. نویسنده تلاش می‌کند به آنچه بتواند تحلیل دقیق در اجرا را سبب شود توجه کند و تمام گوشه‌های بررسی‌شده را در ابتدا شرح دهد و در پایان، نُت‌نویسی را بر‌اساس محدوده‌ٔ گوشه و تغییرات آن نگارش کند و گوشه‌های مشترک در دستگاه اصلی را مورد بررسی قرار دهد. 

کتاب دانگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دوستداران موسیقی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب دانگ

«نظر به اینکه تاریخ می‌تواند راهنمای بسیار خوبی در پیشبرد علوم مختلف باشد و حتی در قرآن کریم نیز برای سرگذشت پیشینیان و بررسی آن، اهمیّت فراوانی قائل شده و آیاتی در سوره‌های هود، یوسف، ابراهیم، مریم و... دلیل بر این معنا است. در فرمایشی از امیر مؤمنان علی (ع) که می‌فرمایند: عقل بر دو قِسم است، یکی تفکر و آگاهی‌هایی که انسان ذاتاً و بدون اکتساب از گذشتگان آن‌ها را داراست و قِسم دیگر معلوماتی که از راه بررسی رفتار و کردار و سرنوشت پیشینیان به دست آورده است (حکمت ۲۵ نهج‌البلاغه)؛ به همین دلیل تاریخچه و تحولات موسیقی ایرانی از دوره‌ی قاجاریه تا حال به‌صورت خلاصه مورد بررسی قرار گرفته است.

با توجه به اینکه مباحث فواصل و گام‌ها از موسیقی کلاسیک، موضوع مهم در موسیقی ایرانی است به توضیح دقیق آن پرداخته شده است و در ادامه پس از بررسی و تحلیل دستگاه‌ها و آوازها، گوشه‌های ریتمیک موسیقی ایرانی بررسی گردیده و در انتها از هر دستگاه و آواز نمونه‌هایی (کهنه‌های همیشه نو) در اختیار نوازندگان قرارگرفته است. در ضمیمه‌ها، جداول برنامه‌های قدیم موسیقی اصیل (گل‌های جاویدان، برگ سبز و...) با شرح مقام یا مایه و نوازندگان جهت اطلاع نگارش شده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۸۶ صفحه

حجم

۵٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۸۶ صفحه

قیمت:
۱۲۰,۰۰۰
۶۰,۰۰۰
۵۰%
تومان