دانلود و خرید کتاب ماهی آزاد دریای خزر علی پاشا زانوسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ماهی آزاد دریای خزر اثر علی پاشا زانوسی

کتاب ماهی آزاد دریای خزر

معرفی کتاب ماهی آزاد دریای خزر

کتاب ماهی آزاد دریای خزر نوشتهٔ علی پاشا زانوسی و سالار درافشان و سید مرتضی ابراهیم زاده و فاطمه پیکان حیرتی است. این کتاب را انتشارات یاروین منتشر کرده است.

درباره کتاب ماهی آزاد دریای خزر

دریای خزر و اکوسیستم حاشیهٔ، آن مجموعه‌ای بی‌نظیر از حیات را در خود جای داده است. ماهی آزاد دریای خزر یکی از انواع ماهی‌های استخوانی نادر، بااهمیت بالای اکولوژیکی و شیلاتی، در حوزهٔ جنوبی دریای خزر است که از ماهیان در معرض خطر انقراض دریای خزر محسوب می‌شود. متن این کتاب حاوی آخرین منابع علمی بین‌المللی در زمینهٔ آزاد ماهی‌ها به همراه اطلاعات تجربی مؤلفان، به‌ویژه در زمینهٔ تکثیر مصنوعی و پرورش ماهی آزاد دریای خزر است که به‌همراه تصاویر متنوع و باکیفیتی ارائه شده است.

خواندن کتاب ماهی آزاد دریای خزر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به کتاب‌های جانورشناسی می‌توانند از مخاطبان این کتاب باشند.

بخشی از کتاب ماهی آزاد دریای خزر

«زیستگاه

صاحب‌نظران خاستگاه خانوادهٔ آزاد ماهیان دریای خزر را گونهٔ Stenodus levichthys می‌دانند که ویژهٔ اقیانوس منجمد شمالی است و در اواسط دوران سوم زمین‌شناسی به علت جنبش‌های کوه‌زایی و جداشدن دریای خزر از اقیانوس منجمد شمالی، وضعیت جغرافیایی و اکولوژیکی آن با شرایط قبلی متفاوت شد. تغییرات شرایط در درازمدت سبب پیدایش فرم خاصی از ماهی آزاد با نام علمی Salmo trutta caspius شد. بااین‌وجود این نظریه امروز طرف‌داران چندانی ندارد و چندان دقیق و مطمئن به نظر نمی‌رسد.

ماهی آزاد دریای خزر دو زیستگاه دارد: رودخانه که محل تخم‌ریزی و تولیدمثل ماهی آزاد است و دریا که محل اصلی زندگی این‌گونه محسوب می‌شود و ماهی بیشتر عمر خود را در آن سپری می‌کند. به طور خلاصه ماهی مولد در سن بلوغ که معمولاً حدود ۳ الی ۵ سال است برای بقای نسل به‌صورت غریزی به رودخانه‌های حوزهٔ زیستی خود مهاجرت می‌کند و پس از طی مسیر لازم و رسیدن به نقاط مناسب در سرمنشأ رود که بستر قلوه سنگی و شنی دارد و فاقد هرگونه آلودگی است، با بالهٔ دمی خود گودال‌هایی را حفر کرده و تخمک‌هایشان را تخلیه می‌کنند. هم‌زمان، ماهی نر نیز اسپرم خود را بر روی تخم‌ها تخلیه کرده و دوباره با مقداری شن و سنگ‌ریزه روی تخم‌ها پوشانده می‌شود تا در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد و همچنین، از حرکت تخم‌ها تا مرحلهٔ تفریح جلوگیری شود بچه ماهیان نورس معمولاً پس از یک سال و گذراندن مرحلهٔ پار به اسمولت همراه با ظهور نقاط نقره‌فام در سطح بدن، قابلیت تنظیم اسمزی و مهاجرت به آب دریا را به دست می‌آورند. این ماهیان پس از گذراندن زندگی در دریا و رسیدن به بلوغ جنسی معمولاً برای تخم‌ریزی به رودخانه‌ای مهاجرت می‌کنند که زادگاه اصلی آنان بوده است.

در حوزهٔ جنوبی دریای خزر رودخانهٔ چشمه کیلۀ تنکابن از رودخانه‌های خاص و ویژهٔ مهاجرت ماهی آزاد دریای خزر است. اکنون بیشترین میزان فعالیت شیلات ایران در بازسازی ذخایر ماهی آزاد دریای خزر در این رودخانه صورت می‌گیرد. رودخانه‌های سرد آب رود و چالوس در غرب و رودخانهٔ بابل رود و شازده رود در شرق استان مازندران و رودخانه‌های گرگان رود ناورود و شفارود در استان گیلان از دیگر مناطق مهم مهاجرتی این‌گونه هستند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

حجم

۸٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
تومان