دانلود و خرید کتاب روش تحقیق گراندد تئوری محسن ادیب حاج باقری
کتاب روش تحقیق گراندد تئوری اثر محسن ادیب حاج باقری

کتاب روش تحقیق گراندد تئوری

معرفی کتاب روش تحقیق گراندد تئوری

کتاب روش تحقیق گراندد تئوری نوشتۀ محسن ادیب حاج باقری است. این کتاب را انتشارات بشری منتشر کرده است.

درباره کتاب روش تحقیق گراندد تئوری

کتاب روش تحقیق گراندد تئوری تحقیقی برای پاسخ‌دهی به سؤالات حل مشکلات و در نهایت توسعۀ دانش است. گراندد تئوری یکی از روش‌های اساسی تحقیق کیفی است که به‌صورت فزاینده توسط نظریه‌پردازان و محققان کیفی مورداستفاده قرار گرفته و به‌عنوان روشی برای گسترش دانش و نظریه‌پردازی جایگاه خود را بازنموده است. با وجود این متأسفانه تاکنون مطالب بسیار کمی درمورد این روش تحقیق و نظریه‌پردازی به زبان فارسی منتشر شده است؛ به همین دلیل نیاز به منبعی که بتواند به‌عنوان یک راهنمای عملی برای انجام گراندد تئوری مورداستفاده قرار گیرد، احساس می‌شد. کتاب حاضر حاصل اولین گام برای پاسخ‌دهی به این نیاز است. نویسنده کوشیده است تا بااستفاده‌از تجارب خود در این زمینه منبعی کاربردی برای علاقه‌مندان فراهم کند.

خواندن کتاب روش تحقیق گراندد تئوری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب می‌تواند منبع مفیدی برای استفادهٔ محققان رشته‌های علوم انسانی، پزشکی و بهداشت و نیز دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری این رشته‌ها باشد.

بخشی از کتاب روش تحقیق گراندد تئوری

«هدف از تحقیق چیست؟

انسان همواره درصدد کسب اطلاع و شناخت خود و جهان اطراف خود و توضیح پیش‌بینی و کنترل پدیده‌ها بوده و هست. او در راه کسب و توسعۀ این شناخت راه‌های مختلفی را پیموده و منابع متفاوتی را آزموده است. از زمان خردسالی بالغین چیزهایی را که خود حقیقت می‌پندارند و خردسالان باید بدانند به آن‌ها می‌گویند. این دانش که از آن به‌عنوان سنت یاد می‌شود و شامل حقایقی است که مبتنی بر آداب‌ورسوم و تجربیات اثربخش گذشتگان است فوایدی را در برداشته و به برخی از سؤالات نیز پاسخ می‌دهد، بااین‌حال این نوع از دانش به همۀ سؤالات پاسخ نمی‌دهد و فرصت گفتمان و ابراز نظر دربارۀ واقعیت را نیز محدود می‌کند. صحت بسیاری ازاین‌گونه دانسته‌ها نیز هرگز ارزیابی نشده‌اند. تجربۀ شخصی و آزمایش‌وخطا دامنۀ دانش انسان را توسعه داده، قدرت پیش‌بینی، تصمیم و تشخیص نظم‌ها را توسعه می‌دهند. با وجود این دو روش نیز امکان اشتباه داشته؛ دارای نظم خاصی نبوده و بسیار وقت‌گیر هستند، علاوه بر این دانش به‌دست‌آمده از این راه‌ها معمولاً ثبت نشده و برای دفعات بعدی و دیگران قابل‌دسترسی نیستند. شهود یا درک مستقیم نیز یکی از راه‌های رسیدن به دانش بوده و عبارت است از بینش یا فهمی کلی که ناشی از تفکر عمیق و طولانی‌مدت دربارۀ یک حادثه یا یک موقعیت. در مرحلۀ خاصی از تلاش ذهنی در پرتو آمادگی‌های ایجاد شده نوعی بینش نسبت به پدیدۀ موردنظر در انسان به وجود می‌آید که منجر به دیدن دانش می‌شود. با وجود این توضیح، دانش شهودی برای دیگران مشکل است. به همین دلیل برخی به‌کلی منکر آن می‌شوند و یا آن را برداشتی تصادفی از موضوع تلقی می‌کنند. بخشی از دانش نیز از طریق پردازش و سازماندهی افکار و نتیجه‌گیری منطقی از آن‌ها و به عبارتی از راه استدلال منطقی حاصل می‌شود. در این روش انسان ممکن است نتایج به‌دست‌آمده از مشاهدات خاص را تعمیم دهد؛ استدلال استقرایی یا از یک قانون یا اصل کلی به یک پیش‌گویی خاص برسد. استدلال قیاسی در میان همۀ روش‌های رسیدن به دانش تحقیق نظام‌دار و سیستماتیک دقیق‌ترین و ظریف‌ترین روش کسب دانش است.»

نظرات کاربران

مهدی مهری
۱۴۰۱/۱۱/۲۴

لطفا به بی نهایت اضافه کنید ممنون

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۱ صفحه

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۱ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان