دانلود و خرید کتاب بررسی مشروعیت نکاح موقت طیبه احمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بررسی مشروعیت نکاح موقت اثر طیبه احمدی

کتاب بررسی مشروعیت نکاح موقت

نویسنده:طیبه احمدی
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بررسی مشروعیت نکاح موقت

کتاب بررسی مشروعیت نکاح موقت نوشتهٔ طیبه احمدی است و انتشارات آذرفر آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب بررسی مشروعیت نکاح موقت

جفت‌شدن انسان‌ها و همراه و همدم‌شدن آن‌ها با یکدیگر یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی باشد. و به همین خاطر، پیوند زناشویی نقطه عطفی در زندگی انسان‌هاست. اما نحوهٔ انتخاب و گزینش همراه و همدم همیشگی و دائمی و بعضا موقت در فرهنگ‌های متفاوت با یکدیگر فرق دارد. در دوران اسلام، متعه ازدواجى شایع بود و به‌ویژه، در شهر مکه به دلیل آمدورفت مسافران (براى حج و تجارت) رواج داشت، به گونه‌اى که حتى زنانى نیز به همین قصد به مکه مى‌آمدند. همچنین گفتنى است که این نکاح میان اسکیموها، سرخ‌پوستان، زنگى‌ها و تبتى‌ها نیز مرسوم بوده است. در میان برخى اقوام، ازدواجى موسوم به ازدواج «تجربه» (یا اختبار) شناسایى شده که به متعه شباهت دارد. این ازدواج همچون متعه، مدت‌دار است و براساس آن، مرد براى مدت یک سال زنى را انتخاب مى‌کند و پس از زندگى‌کردن با او در این مدت، یا او را به ازدواج همیشگى در مى‌آورد و یا از او جدا مى‌شود.

عقد متعه در اسلام مورد تایید قرار گرفت، به گونه‌اى که به طور عام در قرآن کریم تجویز شد. در غزوه‌ها و مسافرت‌ها که مسلمانان به دور از خانه و خانواده قرار مى‌گرفتند، وقتى نزد رسول خدا (ص) مى‌آمدند و نیاز جنسى خود را اظهار مى‌داشتند حضرت، ایشان را به انجام نکاح تمتع راهنمایى مى‌فرمود.

این کتاب بر آن است با تبیین و بررسی ماهیت ازدواج موقت، حدود، شرایط و الزامات فقهی و اخلاقی آن، نشان دهد كه آنچه به نام ازدواج موقت در جامعه مطرح است، اگر بر پایه و اساس اسلام بنا نهاده شود یک ازدواج مشروع و قابل قبولی است که می‌توان با سربلندی به این ازدواج تن داد.

نویسنده این کتاب را در فصول مختلفی تقسیم‌بندی کرده است. فصل اول در مورد فلسفه نکاح است که از دوران اسلام تاکنون را دربر می‌گیرد. اهمیت نکاح از نظر خدا، پیامبران و ائمه است. فصل دوم به بررسی نکاح موقت پرداخته شده است. در فصل دوم به وضوح، اهمیت نکاح موقت را در قرآن و روایات بیان شده است. همچنین به بررسی ماهیت نکاح موقت، شروط و جزئیات بیشتری در مورد این مسئله پرداخته شده است. و اما در فصل سوم، مشروع‌بودن نکاح موقت از دیدگاه فقها و حقوق‌دانان مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل نظرات در مورد جایز یا عدم جایزبودن نکاح موقت به دو گروه تقسیم شده است. گروهی که بر سخن خود در مورد جایزنبودن نکاح موقت مصرّ هستند و دلیل‌هایی را ارائه داده‌اند. و گروه دوم که در مورد جایز و مشروع‌بودن نکاح موقت سخن گفته‌اند و نیز بر گروه اول انتقاد کرده‌اند و با ارائهٔ دلایل محکم، ازدواج موقت را جایز و مشروع می‌دانند. 

خواندن کتاب بررسی مشروعیت نکاح موقت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند دربارهٔ قوانین نکاح موقت در اسلام بیشتر بدانند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب بررسی مشروعیت نکاح موقت

«اسلام به عنوان یک مکتب آسمانی، ازدواج را نه‌تنها کاری محبوب و مقدس دانسته، بلکه جوانان را مؤکدا بدان توصیه کرده است. هر ازدواجی دارای اهداف خاص خود است، ولی در این میان، برخی از اهداف کم ارج و کم اهمیت و در نتیجه، ناپایدارند و نمیتوانند برای همیشه و یا حتی مدتی دراز خوشبختی زوجین را تضمین کنند. برخی نیز ارجمند، مهم و در نتیجه پایدارند. بنابراین، شایسته است ازدواج با توجه به این اهداف در نظر گرفته شود

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۰٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۵ صفحه

حجم

۳۰٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۵ صفحه

قیمت:
۴۷,۰۰۰
تومان