دانلود و خرید کتاب نقطه مطلوب پل بلوم ترجمه میلاد سبزه‌‌ آرای لنگرودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب نقطه مطلوب

کتاب نقطه مطلوب نوشتهٔ پل بلوم است که با ترجمهٔ میلاد سبزه‌‌ آرای لنگرودی در انتشارات آگاه منتشر شده است. این کتاب به لذت‌های رنج و جستجوی معنا می‌پردازد. 

درباره کتاب نقطه مطلوب

نویسنده در مقدمه کتاب می‌پرسد تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا آهنگ‌های غمگین جذابیت دارند؟ چرا ما از داستان‌های آزاردهنده لذت می‌بریم؟ چرا بعضی از مردم دوست دارند فیلم‌های ترسناک ببینند؟ چرا برخی از نوجوانان خودزنی می‌کنند؟ جذابیت روابط توأم با سادیسم و مازوخیسم در چیست؟ آیا رنجی ناگهانی مانند مرگ فرزند، تاب‌آوری ما را افزایش می‌دهد؟ آیا چنین تجربه‌ای ما را مهربان‌تر می‌کند؟ دوبرابر شدن حقوقتان چه اثری بر روی شادکامی شما خواهد داشت؟ بچه‌دارشدن به چه نحو بر احساس شما درباره اینکه زندگی معنادار است، تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که انسان‌ها لذت‌گرا هستند و فقط به لذت اهمیت می‌دهند اما نویسنده می‌خواهد شما را متقاعد کند که اگر به اشتیاق انسان برای دردکشیدن نگاهی دقیق بیندازید، متوجه می‌شوید که این دیدگاه اشتباه است و درمی‌یابید که تمایل دارید تا کارهایی عمیق‌تر و متعالی‌تر که با درد و رنج همراه هستند، انجام دهید.

کتاب نقطه مطلوب نوشتهٔ پل بلوم طرز فکر شما را تغییر خواهد داد. نویسنده به شما می‌گوید شاید رنج چیز بدی نباشد. او توضیح می‌دهد که چرا تجربه درد، لذتی که به دنبال آن می‌آید را افزایش می‌دهد و در واقع، زندگی بدون درد خسته‌کننده خواهد بود.

خواندن کتاب نقطه مطلوب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره پل بلوم

دکتر پل بلوم متولد ۲۴ دسامبر ۱۹۶۳، استاد روان‌شناسی در دانشگاه تورنتو و استاد بازنشسته روان‌شناسی در دانشگاه ییل است. تحقیقات او در زمینه روان‌شناسی اخلاق، هویت و لذت است. بلوم جوایز و افتخارات متعددی به دست آورده و اخیراً جایزه تحقیقاتی کلاوس جی جیکوبز را دریافت کرده است. او مقالاتی برای مجلات علمی نیچر و ساینس و روزنامه‌های نیویورک تایمز، نیویورکر و ماهنامه آتلانتیک نوشته است.

بخشی از کتاب نقطه مطلوب

«شرط می‌بندم شما هم کاری شبیه به این انجام داده‌اید. شاید جایی اردو زده باشید و بی‌خیال تخت نرم و دوش آب گرمتان شده باشید. یا ممکن است دوچرخه‌سواری کرده باشید (ورزشی که از آن به عنوان «درد شیرین» یاد می‌کنند). یکی از دوچرخه‌سواران این ورزش را به این صورت وصف کرده است: «احساس بی‌رمقی و خسته و کوفته بودن که با نگاه کردن به زمان با لبخندی کج همراه می‌شود... می‌خواهی پاهایت که در حال فریاد کشیدن هستند و به سختی بالا می‌آیند را نادیده بگیری و تنها کاری که می‌کنی این است که به درگاه خدایانِ اندورفین دعا کنی.»

اهل شوخی نیستم، اما مدت‌ها پیش در مسابقه دوی ماراتن در نیویورک شرکت کردم. وقتی تصمیم گرفتم این کار را بکنم، به طرز وحشتناکی از فُرم ایده‌آل بدنی خارج شده بودم، بنابراین به بیش از یک سال آماده‌سازی، آن هم در زمستان سرد ناحیه نیوانگلند نیاز داشتم. یادم می‌آید که دویدن در تاریکی صبح، احساس بی‌حسی صورتم، رسیدگی به تاول‌ها و دردهای عضلانی‌ام چگونه بود. اما این‌ها خاطراتی هستند که دوستشان دارم.

لذت‌های مازوخیستی یا خودآزارگرایانه منفعلانه‌تری نیز وجود دارد. این موضوع کاملاً مشخص است که چرا ما از احساس نشاط، حیرت، پیروزی یا میل جنسی لذت می‌بریم. اما در مورد وحشت چطور؟ سال‌ها پیش به طور اتفاقی پسر بزرگ‌ترم را دیدم که در حال انجام تکالیف فیزیکش بود و درعین‌حال در لپ‌تاپش، فیلمی فرانسوی با مضمون آدم‌خواری به نام «خام» را تماشا می‌کرد. کمی از فیلم را دیدم و کل بعد از ظهرم خراب شد. این چیزها فراتر از ظرفیت من هستند. وقتی در مورد فیلم‌هایی که در آن صحنه‌های شکنجه نشان داده می‌شود و مانند آن صحبت می‌کنم، از توصیف دوباره آن صحنه‌ها خودداری می‌کنم.

همان پسرم با خوشحالی مرا به یکی از انجمن‌های سایت رِدیت با نام «ر/لرزیدن» دعوت کرد که دقیقاً همان چیزی است که از نامش مشخص است. همین الان روی آن کلیک کردم و اولین مورد برای امروز عکسی است با عنوان «منگنه از میان انگشت و از استخوان گذشت». با فکرش احساس سستی و ضعف کردم و بلافاصله به صفحه دیگری رفتم.

شاید شما این چیزها را دوست داشته باشید و شاید اکنون کتاب را کنار گذاشته باشید و نتفلیکس یا ردیت را بررسی می‌کنید تا بتوانید آنچه درباره‌اش صحبت می‌کنم را ببینید؛ یا شاید بیشتر شبیه من هستید و روح لطیفی دارید. اما بااین‌حال، هرکسی ذائقه خاص خود را درباره تجربیات آزاردهنده دارد. من خودم از تماشای برخی سریال‌های تلویزیونی مانند «سوپرانوز»، «بریکینگ بد» و «بازی تاج و تخت» لذت می‌برم. همه این سریال‌ها خشن بوده (همراه با تجاوز، قتل و شکنجه) و شامل انواع صحنه‌های رنج و فقدان هستند. اما کنترلِ مرا تحت اختیار خود دارند و من شرط می‌بندم که چیزی مشابه (شاید غم به جای خشونت)، نقطه مطلوب شما را مورد هدف قرار می‌دهد و رگ خواب شما را در دست دارد.»

نظرات کاربران

بهزاد اشرف گنجوی
۱۴۰۱/۱۰/۱۱

یکی از بهترین کتاب‌ها در موضوع فلسفه زندگی که توسط بسیاری سایت‌های معتبر بررسی و نقد کتاب، در لیست‌ کتاب‌های منتخب و برگزیده سال ۲۰۲۲ قرار گرفته. کتابی عمیق و بدون سوگیری و شعارهای انگیزشی که می‌تواند نگرش شما را

- بیشتر
bookbuff
۱۴۰۱/۰۶/۰۱

کتاب بسیار زیبایی هست با ترجمه ای عالی.

atena
۱۴۰۲/۰۵/۰۱

ارزش خوندن داره و مطالب خوبی رو درمورد رنج بیان میکنه متنش هم روانه 👌🏿👌🏿

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
جوامع زمانی شکوفا می‌شوند که اعضای آن‌ها بخواهند انگیزه‌های خودخواهانه خود را کاهش داده و به اطرافیانشان اهمیت دهند.
کاربر ۳۸۰۵۰۴۰
«ذهن ارباب خودش و قائم‌به‌ذات است می‌تواند از بهشت جهنم و از جهنم بهشت بسازد.»
کاربر ۳۸۰۵۰۴۰
«می‌دانستی که اولین ماتریکس طراحی شده بود تا کامل‌ترین جهان انسانی باشد؟ جهانی که هیچ‌کس در آن رنج نمی‌کشد و همه انسان‌ها شاد هستند. البته این طرح یک فاجعه بود. هیچ‌کس آن را نپذیرفت و کل آن نابود شد. برخی معتقد بودند که ما فاقد یک زبان برنامه‌نویسی مناسب بودیم تا بتواند جهان کامل و بی‌عیب و نقصِ شما انسان‌ها را تعریف کند، اما من معتقدم انسان‌ها به عنوان یک‌گونه از مخلوقات، واقعیت خودشان را بر اساس رنج و بدبختی تعریف می‌کنند. در واقع ایده خلق یک جهان کامل، رؤیایی بود که مغز بدویِ شما انسان‌ها دائماً سعی می‌کرد از آن خارج شود.» «تعریف واقعیت بر اساس رنج و بدبختی»، این عبارت به خوبی بیانگر ایده‌ای ماندگار است.
☆Nostalgia☆
اگر در حال ساختن یک ربات انسان‌نما بودیم که می‌توانست به تنهایی زنده بماند، مایل بودیم این ظرفیت را در آن لحاظ کنیم. اگر کسی بتواند بدون زحمت ساعت‌های نامحدودی را صرف کاری کند، چیزهای دیگری مانند تحریک و تماس اجتماعی را از دست می‌دهد. این امر نشان می‌دهد که چرا تلاش در طول زمان سخت‌تر می‌شود. چنین چیزی به این معنا نیست که ذخیره‌ای محدود در حال تمام شدن است، بلکه به این معنی است که با گذشت ساعات، ارزش سایر فعالیت‌ها افزایش می‌یابد. تکامل، باهوش‌تر از آنچه ما هستیم، وادارمان می‌کند که استراحت کنیم و به کارهای دیگری بپردازیم.
☆Nostalgia☆
همچنین این نظریه می‌تواند توضیح دهد که چرا فقط برخی فعالیت‌ها ما را فرسوده می‌کنند. نگاه کردن به بیرون از پنجره کار سختی نیست، زیرا این فعالیت ظرفیت‌هایی را مصرف نمی‌کند که می‌توانید برای کارهای دیگر از آن‌ها استفاده کنید و هیچ هزینه فرصت از دست رفته‌ای وجود ندارد. گوش دادن به موسیقی کلاسیک مرا خسته نمی‌کند زیرا می‌توانم این کار را در حین بررسی ایمیلم انجام دهم. در مقابل، حمل کارتن‌های اسباب‌کشی یا محاسبه اعداد در ذهنتان را در نظر بگیرید. این کارها خسته‌کننده هستند، زیرا شما را از سایر فعالیت‌ها دور می‌کنند و بنابراین باعث آزارتان می‌شوند. ازاین‌رو، خستگی ناشی از تلاش، بازتاب عصبی FOMO یا ترس از دست دادن در شما است.
☆Nostalgia☆
نقص در خودکنترلی که ناتوانی در کنترل تکانه نیز نامیده می‌شود، منجر به اعتیاد، جنایت، مشکلات ارتباطی و سایر پیامدهای ناخوشایند می‌شود. همچنین، خودکنترلی زندگی را بهتر می‌کند. چه کسی آرزو ندارد که در مواجهه با غذای ناسالم و سایر وسوسه‌ها، قدرت اراده بیشتری داشته باشد؟ آیا خوب نیست که هرگز کنترل خودتان را از دست ندهید و هرگز حواستان پرت شبکه‌های اجتماعی نشود؟ آیا این شگفت‌انگیز نیست که بتوانید برای مدت طولانی روی پروژه‌ای کار کنید و تحت تأثیر وسوسه‌های ایمیل، یخچال و مبل قرار نگیرید؟
☆Nostalgia☆
انجام تلاش ذهنی ارتباط نزدیکی با خودکنترلی یا قدرت اراده دارد و نیازمند غلبه ارادی بر برخی دیگر از فعالیت‌های وسوسه‌انگیزتر است. به عبارتی، هر کار ذهنی پرزحمت همانند هر کار جسمی پرزحمتی، تکلیفی ارادی است؛ زیرا هر تکلیفی مستلزم غلبه بر میل به انجام ندادن کاری در راستای غلبه بر اینرسی است.
☆Nostalgia☆
منتقدانی که شکایت دارند حلقه‌های نامزدی گران و بی‌فایده هستند و این‌که بهتر است این پول صرف کارهای مهم‌تری مانند پس‌انداز برای خرید خانه شود، موضوع را درک نکرده‌اند. حلقه‌های نامزدی برای چه گران و بی‌فایده هستند، زیرا چنین کاری بدان معناست که خرید آن دردسر دارد و شخص باید استطاعت مالی لازم را داشته باشد. هیچ‌کس تابه‌حال نگفته است «آن‌قدر دوستت دارم که به خاطرت یک دمنوش فاج شکلاتی داغ می‌خورم» زیرا بسیاری از ما حتی اگر آن شخص را دوست نداشته باشیم، دمنوش فاج داغ را می‌خوریم. این عمل متضاد یک سیگنال پرهزینه است.
☆Nostalgia☆
روان‌شناسانی به نام‌های برت فورد و آیریس ماوس تبیین‌هایی را در این خصوص ارائه کرده‌اند. شاید وقتی به دنبال شای می‌روید، استانداردهای غیرواقعی و بالایی برای موفقیت تعیین می‌کنید و به این ترتیب، احتمال شکستتان را افزایش می‌دهید. یا شاید پیگیری آگاهانه شادکامی شما را وا می‌دارد تا در مورد شاد بودنتان زیاد فکر کنید و این امر مانع شادی شما می‌شود، به همان شکلی که فکر کردن به اینکه چقدر در رانندگی مهارت دارید احتمالاً مانع از خوب بودن شما در رانندگی می‌شود.
☆Nostalgia☆
در یک پژوهش از افراد خواسته شد تا هنگام گوش دادن به آهنگِ «پرستش بهار» اثر آهنگساز روسی ایگور استراوینسکی سعی کنند شاد باشند. در مقایسه با افرادی که صرفاً به این آهنگ گوش می‌دادند و هیچ دستورالعملی را دنبال نمی‌کردند، خُلق گروه اول بدتر شد. پژوهش دیگری نشان داد که پس از خواندن مقاله‌ای در مورد مزایای شادکامی که احتمالاً باعث می‌شود مردم برای شادکامی ارزش بیشتری قائل شوند، آزمودنی‌ها پس از تماشای یک کلیپ شادی‌بخش کمتر شاد بودند. به نظر می‌رسد تمرکز بر شادی اثرات بدی به همراه دارد.
☆Nostalgia☆

حجم

۲۸۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۳۱ صفحه

حجم

۲۸۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۳۱ صفحه

قیمت:
۳۹,۹۰۰
تومان