دانلود و خرید کتاب آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم ۲
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم ۲ اثر آرمان روشندل

کتاب آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم ۲

معرفی کتاب آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم ۲

کتاب الکترونیکی «آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم ۲» نوشتهٔ آرمان روشندل در انتشارات مفتاح حکیم چاپ شده است. اقتصاد نهادگرا یکی از شاخه‌های اقتصاد است که درصدد پیوند بین شرایط محیطی واقعی و نظریه پردازی علمی در اقتصاد است. نهادگرایی جدید به جای توجه صرف به مؤلفه‌ها و متغیرهای اقتصادی، با وارد کردن مؤلفه‌های محیطی مثل متغیرهای حقوقی، سیاسی، فرهنگی و حتی عصب‌شناسی، به واقع‌گرایی علمی نزدیک‌تر می‌شود. ترکیب این متغیرها و مؤلفه‌های متنوع، نیازمند روش‌شناسی خاصی است که به‌تدریج در حال تکامل است.

دربارهٔ کتاب آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم ۲

 هدف مجموعه کتاب‌های حاضر، آشنایی و تعمیق در تلاش‌های یکی از نهادگرایان جدید برای ارائه این روش‌شناسی است.

 استروم، برنده جایزه نوبل اقتصاد، از چند جهت شایسته توجه نظر بیشتری است:

 ۱ - منابع مربوط به او در فارسی کم و اغلب گنگ است: بخشی از این مسئله ناشی از سبک نوشتاری استروم و بخش دیگر آن ناشی از تطور اندیشه‌های وی در طی زمان است. نظریه‌های او در تماس با واقعیت و حین یک کار کاربردی بیشتر فهم می‌شوند تا ضمن یک مطالعه کتابخانه‌ای.

 ۲ - استروم متخصص در علوم سیاسی بوده و در ورود به علم اقتصاد، تفاوت روش‌شناسی را به‌خوبی درک کرده است. از همین رو تلاش علمی خود را صرف ارائه یک چارچوب تحلیل نهادی کرده است که یک بحث روش‌شناسانه است.

 ۳ - برای رسیدن به نظریه خود، از واقعیت و کندوکاو در آن شروع می‌کند. از همین رو نظریه‌پردازی او به‌نوعی استفاده از نظریه‌ای زمینه بنیاد است.

 ۴ - برای فهم واقعیت، اولویت اول استروم فهم مناسبات حاکم در شرایط محیطی جاری است. ترتیبات و مناسبات حاکم، نیازمند فهم دانش محلی و تدوین عالمانه آن با دستور زبانی خاص خود است.

کتاب آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم ۲ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به علم اقتصاد پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم ۲

توسعه‌یافتگی و چگونگی دست‌یافتن به آن، یکی از موضوعات اصلی علم اقتصاد است. بر حسب اینکه مبنای تحلیل عوامل جغرافیایی یا تکنولوژیکی باشند یا عوامل نهادی، نظریه‌های مختلفی ارائه شده است. در ابتدا تصور می‌شد که توسعه و رشد صنعتی با دسترسی به سرمایه فیزیکی و فناوری امکان‌پذیر می‌شود. بر همین اساس کشورهای توسعه‌نیافته به جذب گسترده سرمایه و واردات تکنولوژی روی آوردند. اما بعد از آنکه واردات فناوری و سرمایه نیز نتوانست توسعه‌یافتگی را برای کشورهای عقب‌مانده از مسابقه توسعه به ارمغان آورد، مباحث مربوط به اهمیت محیط نهادی در توسعه اقتصادی جایگاه ویژه‌ای یافت. به‌عبارت‌دیگر پاسخ به این سؤال که محیط نهادی کشورها چه تفاوت‌هایی با هم داشته که در برخی از آنها زمینه توسعه را فراهم کرده و در بقیه خیر، مدنظر محققان قرار گرفت. ورود نهادها در نظریات اقتصادی سابقه طولانی دارد، اما کارهای ارزشمند نورث، کوز، ویلیامسون و استروم در تلاش برای واردکردن تحلیل نهادی در اقتصاد که جایزه نوبل اقتصاد را برایشان به ارمغان آورد، موجب قرارگرفتن دوباره نهادگرایی در دامنه نظریات غالب اقتصادی پس از یک افول چند دهه‌ای گردید. بااین‌وجود مکتب جدید نهادگرایی تفاوت‌هایی با اقتصاد نهادگرای قدیم دارد که بخش اول این فصل به‌اختصار بدان می‌پردازد. نهادگرایی قدیم از آرای دانشمندانی چون وبلن، کامونز و میچل تشکیل شده است

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۹ صفحه

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۹ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان