دانلود و خرید کتاب زبان حواس؛ زندگی با تغییرات حسی و زوال عقل سیده فاطمه میربازغ
کتاب زبان حواس؛ زندگی با تغییرات حسی و زوال عقل اثر سیده فاطمه میربازغ

کتاب زبان حواس؛ زندگی با تغییرات حسی و زوال عقل

انتشارات:انتشارات بشری
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب زبان حواس؛ زندگی با تغییرات حسی و زوال عقل

کتاب زبان حواس؛ زندگی با تغییرات حسی و زوال عقل نوشته سیده فاطمه میربازغ و فاطمه دوستی امشکی است. این کتاب را انتشارات بشری منتشر کرده است. 

درباره کتاب زبان حواس؛ زندگی با تغییرات حسی و زوال عقل

طی دهه‌های گذشته توسعه اقتصادی- اجتماعی، کنترل بیماری های مزمن مانند دیابت، پرفشاری خون و ... سبب طول عمر بیشتر و از طرفی کاهش نرخ باروری همگی زمینه‌ساز تغییر در ساختار جمعیتی جهان شده است. ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و در حال گذار از ساختار جوانی به سالمندی است. زوال عقل یا دمانس یکی از اختلالات شایع دوران سالمندی است که شایع‌ترین نوع آن الزایمر است. طبق پیش‌بینی سازمان جهانی آلزایمر در سال ۲۰۱۵، شمار مبتلایان به زوال عقل تا سال ۲۰۵۰ به سه برابر تعداد کنونی خواهد رسید. بروز دمانس با افزایش سن ارتباط مستقیمی دارد به‌طوری که از سن ۶۵ سالگی تا ۹۰ سالگی هر ۵ سال میزان بروز آن دوبرابر می‌شود.

با توجه به شیوع دمانس در ایران و علایق فردی در زمینه سالمندی، تصمیم گرفتیم از بعد دیگری به دمانس نگاه کنیم، این کتاب را که حاصل تجربه شخصی خود نویسنده به عنوان فردی مبتلا به زوال عقل و تجربیات سایر بیماران مبتلا است را انتخاب کردیم. کتاب حاضر دریچه جدیدی در خصوص مراقبت و درک هرچه بیشتر بیمار مبتلا به زوال عقل برای شما خواننده عزیز بگشاید.

در هر فصل، نویسندگان به‌طور خلاصه‌ای حواس، اثرات سالمندی و اثرات زوال عقل را شرح می‌دهند. سپس مشکلات حواسی که می‌توانند رخ دهند را مورد توجه قرار می دهند. آن‌ها الزامات طراحی محیط و داخل خانه را بررسی کرده و در نهایت رهنمودهای خودمدیریتی برای فرد دارای زوال عقل و توصیه‌هایی برای خانواده‌ها و مراقبین این افراد، بیان می‌کنند. 

خواندن کتاب زبان حواس؛ زندگی با تغییرات حسی و زوال عقل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که اطرافیانشان درگیر بیماری زوال عقل هستند پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب زبان حواس؛ زندگی با تغییرات حسی و زوال عقل

اثرات انسانی زوال عقل

هرچند این توصیفات بالینی از زوال عقل (در بالا) به ما در درک چیستی، نحوه عمل و نحوه متغیر بودن آن، کمک می‌کند، مهم است که جنبه انسانی زندگی با زوال عقل و اثراتی که می‌تواند بر زندگی ما داشته باشد را نیز به یاد داشته باشیم.

اختلال در حافظه

اختلال حافظه به دفعات در زوال عقل رخ می‌دهد و می‌تواند بروی جنبه‌های زیادی از زندگی، از یادآوری یک نام، دانستن جایی که هستید یا فصلی که در آن زندگی می‌کنید، اثر بگذارد. افراد مبتلا به زوال عقل غالبأ حافظه کوتاه مدت خود را سریع‌تر از دست می‌دهند، و با احتمال بیشتری به حافظه بلند مدت خود وابستگی بیشتری پیدا می‌کنند. این می‌تواند بدان معنی باشد که برای مثال، یک فرد داغدیده دارای زوال عقل ممکن است اعتقاد داشته باشد که همسر او هنوز زنده است (یا فقط به تازگی مرده است)، یا یک کودک را با همسر خود اشتباه بگیرد، یا اینکه در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته زندگی می‌کند.

بسته به مرحله زوال عقل، تغییرات حافظه ممکن است بدین صورت باشد که فرد مبتلا اعضای خانواده یا دوستانش را نمی‌شناسد و ممکن است مکان‌های آشنا یا مسیرهای روزانه را نیز فراموش کند. همچنین این فرد ممکن است فراموش کند که نیاز به عینک دارد یا ممکن است نتواند به یاد آورد که امروز چه کارهایی انجام داده است.

ایجاد مشکل در برنامه ریزی، سازماندهی و حل مسائل

چالش‌ها و مشکلاتی ممکن است در آماده کردن یک وعده غذایی، آماده کردن چای، آماده شدن برای روز یا بیرون رفتن برای یک قرار ملاقات، رخ دهند. مشکلات ساده‌ای مانند استفاده از کنترل تلویزیون، آویزان کردن لباس‌های شسته شده، یا گیج شدن برای انتخاب خط قطار یا اتوبوس برای رسیدن به مقصد مورد نظر در زمان مناسب، می‌تواند به مشکلات طاقت‌فرسایی تبدیل شوند. ده‌ها ارتباط عصبی کوچک که اجازه انجام این فعالیت‌ها را می‌دادند، اکنون به دلیل زوال عقل دچار تداخل شده‌اند زیرا این بیماری به مغز آسیب وارد کرده و در حافظه نقص‌هایی را ایجاد کرده است.

هرچند ما می‌دانیم که هرفرد دارای زوال عقل مشکلات متفاوتی دارد، معمولأ فعالیت‌های پیچیده‌تر-از قبیل مسائل مالی خانوادگی- در مراحل اولیه زوال عقل و فعالیت‌های پایه‌ای‌تر از قبیل حمام کردن و لباس پوشیدن در مراحل متوسط و پایانی زوال عقل دچار مشکل می‌شوند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان