دانلود و خرید کتاب حوزه های روانشناسی عملیاتی سیده مهتاب امیرآبادی‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب حوزه های روانشناسی عملیاتی

کتاب حوزه های روانشناسی عملیاتی نوشته سید مهتاب امیرآبادی زاده است. کتاب حوزه های روانشناسی عملیاتی را انتشارات خانه تاریخ و تصویر ابریشمی منتشر کرده است.

درباره کتاب حوزه های روانشناسی عملیاتی

روان‌شناسی نظامی را شامل دو حیطه کلی روان‌شناسی نظامی بالینی و روان‌شناسی نظامی عملیاتی دانسته‌اند، که روان‌شناسی بالینی بیشتر به درمان و روان‌شناسی عملیاتی بیشتر به پیشگیری از اختلال و بهینه‌سازی عملکرد مربوط می‌شوند. از این رو به نظر می‌رسد کار روان‌شناسی نظامی عملیاتی بر کار روان‌شناسی نظامی بالینی اولویت دارد چرا که از قبل از ورود افرادی که مستعد مشکلات روانی هستند پیش‌گیری می‌کند. در مشاغل مختلف شرایط و عوامل متعددی می‌توانند سلامت و بهزیستی انسان را مورد تهدید قرار دهند که اهمیت این امر در مورد مشاغل نظامی و به خصوص موارد امنیتی و دفاعی دو چندان می‌شود. 

موقعیت‌های نظامی از جمله مشاغل استرس‌زا شناخته می‌شوند که اگر به درستی مدیریت نشوند، ممکن است پیامدهای منفی جسمانی و روانی متعددی را برای فرد نظامی و خانواده او در پی داشته باشند یک روان‌شناس نظامی عملیّاتی از طریق تمرکز بر عواطف، انگیزه‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و رفتارهای نیروهای خودی و دشمن برای فرماندهان، پشتیبانی عملیّاتی فراهم می‌آورد و اتّخاذ راهبرد، طراحی عملیاتی و کنش تاکتیکی را سهل می‌کند. استفاده از این فنون سابقه تاریخی بلندمدّتی دارد و امتحان خود را به خوبی پس داده است. این کتاب سعی دارد اهمیت و کاربردر حوزه های روانشناسی عملیاتی را بررسی کند. 

خواندن کتاب حوزه های روانشناسی عملیاتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب حوزه های روانشناسی عملیاتی

مفهوم‌شناسی

طبق مطالبی که بیان شد باید گفت که بسیاری از فعالیت‌های روان‌شناسان عملیاتی چیز جدیدی نیست. همان‌طور که قبلا هم گفته شد، حدود صد سال است که مبانی روان‌شناسی عملیاتی و روان‌شناسانی که گرایش به این شاخه از علم دارند، از موارد نظامی و امنیت ملی و فعالیت‌های مربوط به دفاع حمایت کرده‌اند. از طرف دیگر، حوزه تخصصی روان‌شناسی عملیاتی، آن قدر نوآوری دارد که در عمل حوزه جدیدی است. از همان ابتدا، این شاخه از روان‌شناسی مورد تغییر و تحول قرار گرفته‌است. در خلال این تغییروتحول، نویسندگان و متخصصان مختلف برای شرح مفاهیم تخصصی، تعریف‌های متفاوتی از این گرایش ارائه دادند (دین ، ۲۰۱۲). برخی نویسندگان ادعا کرده‌اند که روان‌شناسی عملیاتی به موارد نظامی پیوند خورده‌است درحالی که بقیه افراد راجع به ارتباط خاص این رشته با امنیت ملی بحث کرده‌اند. برخی دیگر از هر دو گروه به دلیل محدود ساختن دامنه عملی آن انتقاد کرده‌اند (گرویتز ، ۲۰۰۹). اخیرا یک بررسی کلی و توصیفی از این تعاریف پیشنهادی ارائه شده است که در اینجا آن را بیان می‌کنیم.

استال و استفنسن در سال ۲۰۱۳برای یافتن زمینه‌های مشترک و تجمیع حوزه‌های روان‌شناسان عملیاتی، تعریف‌های متفاوتی را که برای این شاخه روان‌شناسی وجود داشت یکپارچه کردند. ممکن است این عمل به مذاق عده‌ای خوش نیاید اما برای وحدت جامعه روان‌شناسی عملیاتی امری ضروری است. در حقیقت روان‌شناسی عملیاتی درحال شناساندن این تخصص است، و حصول یک توافق عام به متخصصان این گرایش اجازه خواهد داد که در مسیرهای اساسی پیش‌روی کنند. البته این مسیرها ممکن است بدون وجود پایه و اساس عملیاتی مشترک، اصلا ایجاد نشوند. استال و استفنسن در ارزیابی تعریف‌های مختلف روان‌شناسی عملیاتی به چند حقیقت اساسی پی بردند:

۱) روان‌شناسان عملیاتی، علوم رفتاری و روان‌شناسی را برای مشکلات عملی دنیای حقیقی مورداستفاده قرار می‌دهند.

۲) بیشتر وقت‌ها، کار آن‌ها به شکل ارائه‌ی مشاوره به فرماندهان و نظامیان است.

۳) بیشتر وقت‌ها مراجعان آن‌ها سازمان‌ها یا افراد تصمیم‌گیرنده هستند و لزوما همه این مراجعان، دریافت‌کننده مستقیم خدمات روان‌شناسان نیستند.

۴) هدف مشاوره دادن به سازمان‌ها یا افراد، کمک به رشد آن‌ها، رسیدن به اهدافشان و این‌که بتوانند دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهند، است.

۵) چنین رشد و نفوذی اصولا بر مراحل تاکتیکی، اجرایی و استراتژیکی متمرکز است.

۶) معمولا زمینه اجرایی ذکرشده در مورد امنیت ملی، دفاعی، اجرای قانون و بخش‌های امنیت اجتماعی است.  

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان