دانلود و خرید کتاب جانی گیتار نیکلاس ری ترجمه پرویز دوایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جانی گیتار اثر نیکلاس ری

کتاب جانی گیتار

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جانی گیتار

جانی گیتار فیلمی در ژانر وسترن و دومین فیلم رنگی نیکلاس ری است. فیلم‌نامه‌ی جانی گیتار را "فلیپ یودان" نگاشته است. این فیلم‌نامه را پرویز دوائی ترجمه کرده و انتشارات روزنه کار آن را به چاپ رسانده است. جانی گیتار اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشتهٔ روی چنسلر.

درباره جانی گیتار

جانی گیتار فیلمی است که روح و لحنی تئاتری و اپرایی دارد. یعنی از شروع تا انجام لحنی دارد در اوج التهاب و یک وسترن غیراصل است به دور از شرایط و مقررات رایج وسترن‌ها. شخصیت اصلی این فیلم، زنی است که لباس مردانه پوشیده و اسلحه به کمر می‌بندد، اما مرد فیلم به جای اسلحه گیتار به همراه دارد و این زن داستان است که اوضاع را می‌چرخاند. دیگری هم شخصیت منفی فیلم است و نفرت بین این دو زن به دلیل سرخوردگی در عشق صورت می‌گیرد. هسته‌ اصلی فیلم، به هم رسیدن دو دلباخته بعد از زمانی طولانی است. داستان افرادی که زمانی یکدیگر را دوست داشته‌اند اما روزگار از هم جدایشان کرده است. دل‌باختگانی که پس از جدایی از یکدیگر، هریک سختی‌های بسیاری را متحمل شده و پس از سالیان طولانی آتش عشق اولیه‌شان از زیر خاکستر برکشیده است، آن هم در قلب یک فضای ملتهب و در زمان و مکانی تهدید شده و متخاصم.

جانی گیتار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دیدن این فیلم و خواندن فیلم‌نامهٔ آن را به دوست‌داران سینمای کلاسیک و وسترن و طرفداران فیلم‌های متفاوت با داستان و فضاسازی‌های خاص، پیشنهاد می‌کنیم.

درباره فیلیپ یوردان

فیلیپ یوردان فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا متولد ۱ آوریل ۱۹۱۴ درگذشته ۲۴ مارس ۲۰۰۳ است. از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به فاتح غرب اشاره نمود. جانی گیتار یکی از مهم‌ترین آثار نوشتاری اوست.

بخشی از فیلم‌نامه جانی گیتار

 نمای خیلی دور: خارجی - روز - کوهستان سواری تنها (جانی گیتار) از سمت راست وارد نما می شود. بر جاده باریکی در دامنه کوه به سمت چپ می راند. در کوه پشت سر او انفجاری رخ می دهد. سنگ و خاک به هوا می پاشد. اسب شیهه می کشد. جانی دهانه را می کشد و به طرف کوه (محل انفجار) نگاه می کند.

• نمای نزدیک متوسط: جانی به سمت چپ نگاه می کند. گیتاری به حالت تفنگ با تسمه به پشتش آویخته است.

• نمای دور - زاویه مختصری سرازیر: قسمتی از کوه منفجر می شود.

• نمای نزدیک متوسط: جانی به سمت چپ (انفجار خارج از نما) نگاه می کند. دهانه اسب را می کشد. می راند و از نما خارج می شود.

• نمای خیلی دور: یکی از کارگران راهسازی در قسمت پیشین نما ایستاده. زمینه پشت سرش کوهی ست که قسمتی از آن منفجر می شود. جانی از سمت راست وارد نما می شود و به چپ می رود. سر دوربین با حرکت او به چپ می چرخد. مرد کارگر پرچمی را که در دست دارد تکان می دهد و به سمت چپ نگاه می کند. جانی به حرکت به چپ ادامه می دهد. مرد از نما خارج می شود و با حرکت جانی که دوربین دنبالش می کند کارگران دیگری وارد نما می شوند که از چپ به راست حرکت می کنند. بعضی گاری‌هایی را می‌رانند که اسب‌ها آنها را به دنبال می کشند. جانی از سمت چپ نما خارج می شود.

• نمای دور: جانی به چپ می راند. سر دوربین با او می چرخد. صدای شلیک چند گلوله شنیده می شود. جانی به جلو می آید. متوقف می شود. به سمت چپ (خارج از نما) نگاه می کند. صدای شلیک چند گلوله همراه با داد و فریاد. . نمای خیلی دور - زاویه سرازیر (نگاه از بالا به پائین): در محوطه ای باز دلیجانی به پیش می آید. چهار سوار اطراف دلیجان را می گیرند و راننده را مجبور به توقف می کنند. صدای شلیک چند گلوله و داد و فریاد. • نمای متوسط نزدیک: از پشت سر، جانی به دوردست، به سوی دلیجان در دره زیر پا نگاه می کند که در محاصره سواران مسلح متوقف شده. • نمای خیلی دور (نگاه از بالا به پائین): دلیجان که راهزنان اطرافش را گرفته اند. راننده دست ها را بالا برده است. مردی در آستانه در دلیجان ظاهر می شود. راهزنان در سمت چپ ایستاده اند. یکی از آنها شلیک می کند و مرد از داخل دلیجان به بیرون می افتد.


نظرات


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

قیمت:
۳۲,۴۰۰
تومان