دانلود و خرید کتاب رفتارهای پرخطر؛ عوامل و پیامدها امینه امیری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رفتارهای پرخطر؛ عوامل و پیامدها اثر امینه امیری

کتاب رفتارهای پرخطر؛ عوامل و پیامدها

معرفی کتاب رفتارهای پرخطر؛ عوامل و پیامدها

کتاب رفتارهای پرخطر؛ عوامل و پیامدها نوشته امینه امیری است. کتاب رفتارهای پرخطر؛ عوامل و پیامدها به رفتارهای پرخطر نوجوانان می‌پردازد و سعی دارد علل و راه‌های پیش‌گیری از آن را معرفی کند.

درباره کتاب رفتارهای پرخطر؛ عوامل و پیامدها

افزایش آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان، یکی از خطراتی است که جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و حقوق‌دانان نسبت به آن هشدار می‌دهند و در بررسی‌های متعدد منتشر شده برخی آسیب‌های اجتماعی ازجمله گرایش به مصرف سیگار و قلیان، ارتباط با جنس مخالف و کتک‌کاری در بیرون از خانه، همه‌گیرترین رفتار‌های پرخطر در میان این گروه سنی، گزارش شده است. در مجموع، می‌توان گفت که بین ویژگی‌های فردی و شخصیتی، ویژگی‌های جامعه‌شناختی، سبک‌های تربیتی والدین، ارتباط با گروه همسالان و گرایش به رفتار‌های پرخطر در بین دانش‌آموزان، ارتباط مشخص وجود دارد؛ همچنین لازم به ذکر است که سبک‌های تربیتی والدین، بیشترین تأثیر را در گرایش دانش‌آموزان به رفتار‌های پرخطر دارد.

بدون شک روش زندگی افراد و رفتار‌هایی که در گستره عمر از خود نشان می‌دهند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، سلامت آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. متخصصان حوزه سلامت، با ارائه‌ شواهد تجربی محکم، ثابت کرد‌ه‌اند که عمده‌ترین علل مرگ و میر در نوجوانان و جوانان، مربوط به مواردی است که مهم‌ترین عامل زیربنایی آن‌ها را رفتارهای آسیب‌زا تشکیل می‌دهند. این واقعیت، روان‌شناسان را واداشته است که در راستای شناخت هرچه بیشتر ارتباط میان رفتار و سلامت بشر به مطالعه و پژوهش بپردازند. به دلیل اینکه نوجوانانی که دوره بحرانی از زندگی است، الگو‌های رفتاری مهم که می‌توانند بر سراسر زندگی فرد تأثیر بگذارند، در این دوره شکل می‌گیرند.

در اثر زندگی گروهی، روابط اجتماعی انتزاعی و مجموعهی مشترکی از مفاهیم که معانی مشترک دارند، تبدیل به نماد می‌شوند و انسان‌ها از طریق این نماد‌ها، با هم ارتباط برقرار می‌کنند. روابط اجتماعی گروه، حاصل کنش متقابل اجتماعی مکرری است که تبدیل به اشکال گوناگون نظم، وظایف و انتظارات متقابل می‌شود. رفتار‌های پرخطر، به مجموعه رفتار‌هایی مانند گریز از مدرسه، دزدی، پرخاشگری، استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکی، بینظمی‌‌های غذایی، عصیان و سرکشی، ارتکاب جرم، خودکشی و انجام ورزش‌های خطرناک و عدم رعایت قانون در رانندگی و... اطلاق می‌شود که در سنین نوجوانی شیوع بیشتری دارند. رفتارشناسان به سنین نوجوانی لقب «پارادوکس سلامت» داد‌ه‌اند، در این دوره، توانایی فیزیکی و حس سرزندگی در نوجوان در بالاترین سطح خود قرار دارد؛ اما در مقابل بالاترین درصد رفتار‌های پرخطر و آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی به دلیل انجام این‌گونه رفتار‌ها است.

نوجوانان در این دوران، نقش‌ها و مسئولیت‌های جدیدی را می‌پذیرند و مهارت‌های اجتماعی را برای به عهده گرفتن آن نقش‌ها می‌آموزند؛ ولی از آنجا که مدل و الگویی دقیق، روشن و همه‌جانبه در زمینه رفتار مناسب برای آن‌ها تعریف نشده است، به سبک و سنگین کردن رفتار‌ها، آزمایش نقش‌ها و در برخی موارد، به نادیده گرفتن هنجار‌ها و قوانین جامعه، دست می‌زنند. نوجوانان این رفتار‌ها را از طریق کسب تجربه‌های جدیدی که در اجتماع و در ارتباط با همسالان و دیگران می‌آموزند که برای اثبات خود و مرکز توجه قرار گرفتن است. بسیاری از رفتار‌های پرخطر از قبیل سیگار و ... در سنین قبل از ۱۸ سالگی اتفاق می‌افتند. وقوع رفتار‌های پرخطر در سنین نوجوانی و شیوع آن‌ها در بین دانش‌آموزان، ناشی از عوامل متعددی است. مقوله‌های عوامل فردی و ویژگی‌های شخصیتی وابسته به دانش‌آموزان و نیاز‌های آن‌ها در بالاترین نیاز‌ها (لذت‌جویی، کنجکاوی، کسب هویت) در نوجوانان بدون توجه به پیامد‌های آن بوده است.

در ان کتاب سعی شده است تا رفقتارهای پرخطر نوجوانالن علت‌های آن و ویژگی‌هایش کامل بررسی شود. 

خواندن کتاب رفتارهای پرخطر؛ عوامل و پیامدها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به روان‌شناسان فعال حوزه نوجوان، مربیان تربیتی و والدین پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان