دانلود و خرید کتاب اطلس حماسه خرمشهر محسن رشید
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اطلس حماسه خرمشهر اثر محسن رشید

کتاب اطلس حماسه خرمشهر

معرفی کتاب اطلس حماسه خرمشهر

کتاب اطلس حماسه خرمشهر نوشته محسن رشید است. کتاب اطلس حماسه خرمشهر کتابی کاربردی برای تمام پژوهشگران دوران دفاع مقدس است.

درباره کتاب اطلس حماسه خرمشهر

در هریک از علوم و فرهنگ‌های نوشتاری تعاریف به نسبت واحدی از اطلس ارائه شده است. به دلیل وابستگی اطلس به علم جغرافیا و کاربردی که در نقشه نگاری دارد، از گذشته‌های دورجغرافی دانان پرچم‌دار تألیف و تدوین اطلس بوده‌اند. در علم جغرافیا، اطلس (ATLAS ) مجموعه‌ای از نقشه‌ها همراه با متن است که درآن پدیده‌های جغرافیایی تفسیر شــده است. در اطلس با بهره‌گیری از نوشتار، نقشــه، دیاگرام، جدول و تصاویر، موضوعات گوناگونی درچارچوب‌های علمی تبیین و تفسیر می‌شود. ایده تدوین اطلس حماسی شهرها به اوایل دهه ۸۰ در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برمی‌گردد که در این راستا ۱۲ جلد اطلس راهنمای شهری و استانی در این مرکز به چاپ رسید.

استقبال از این اطلس‌های فشرده که ناشی از صحت مطالب و نیز تأیید آنها از سوی برخی خبرگان حوزه دفاع مقدس بود، مسؤلان مرکر اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را به ادامه کار ترغیب کرد. بدین ترتیب، تدوین اطلس‌های مبسوط شهری برای شهرهای مهم و مقاوم دوران دفاع مقدس که با روحیه‌ی حماسی دربرابر تجاوز دشمن بعثی مقاومت می‌کردند و برگ زرینی در کارنامه درخشان مردمان این شهرها به یادگار گذاشتند، در دستورکار بخش جغرافیای نظامی مرکز قرار گرفت.

این کتاب اطلس حماسه خرمشهر است که به مقاومت و فداکاری مردم در این شهر می‌پردازد. 

خواندن کتاب اطلس حماسه خرمشهر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت دوران دفاع مقدس پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اطلس حماسه خرمشهر

تاریخ پردازی با نگاه بازیابی هویت‌های نهفته و ناگفته و گاه با هدف احیای ذوات آسیب دیده تا مرتبه‌ بازسازی ماهیت‌های تخریب شده، موضوعی است که شاید از نگاه منتقدان حوزه تاریخ نویسی مردود شناخته‌ شده‌ باشد و حال آنکه مقصود از نقش شناسنامه ساز تاریخ، فارغ از بافته‌های غیرواقعی و دروغ پردازی است. البته افسانه‌ها و اساطیر نیز که فاقد عینیت خارجی ‌هستند، خود از نقش هویت‌ساز فوق‌العاده‌ای برخوردارند، اما جنسیت تاریخ با متون اسطوره‌ای تفاوت ذاتی دارد، ضمن اینکه منتقدان تاریخ نویسی نیز به رغم اعلام پایبندی خویش مبنی بر تاریخ‌نگاری بی‌طرفانه، ناخواسته و به ناچار، قطعات تاریخی را در شاکله‌ ذهنی‌شان چینش کرده‌اند و ندانسته و ناخودآگاه از چهارچوب بی‌طرف بودن خارج می‌شوند.

تاریخ کهن ایران باستان، اگرچه ازفرازهایی برخورداراست که نقطه‌ اتّکای روح ملی کشورما محسوب می‌شود، اما انحطاط آخرین سلسله شاهنشاهی که با بعثت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و ّسلم) هم‌زمان بود، زمینه‌های گرویدن ایرانیان به اسلام را درپی آورد. اسلام آوردن مردم ایران، درآستانه خلافت بنی‌امیه به وقوع پیوست و سپس خلافت بنی عباس را به دنبال داشت، لذا به رغم فرهنگ آزاد منشانه اسلام ناب، مردم ایران به دلیل خلافت آن دو طایفه، سال‌ها تحت فشار به سر می بردند و آسیب‌های فراوانی به هویت ایرانی‌شان وارد آمد. البته آن‌ها با گرایش مخفیانه به اهل بیت عصمت و طهارت، هیچ‌گاه درفرهنگ اُموی و عباسی هضم نشدند، اما تا قبل از برپایی حکومت صفویه و حاکمیت مذهب شیعه، هویت ناب ایرانی درنهان‌خانه‌ها و به صورت هسته‌های کوچک غیرمحسوس، پنهان و مخفی مانده بود. گفتنی است این آغاز نجات بخش نیز طی فراز و نشیب ۴۰۰ ساله، به ویژه در پی ناتوانی سلسله‌ قاجاریه و وابستگی‌های سلسله‌ پهلوی به بیگانگان، بار دیگر به شیب سازش پذیری و ظلم‌پذیری سوق داده و هویت ایرانی خدشه‌دار شد تا اینکه عقده‌های فروخورده اجتماعی ناشی ازانحطاط قاجار و پهلوی، با بروزانقلاب اسلامی سر بازکرد. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه