دانلود و خرید کتاب قهرمانان و بازندگان مرضیه جمشیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قهرمانان و بازندگان اثر مرضیه جمشیدی

کتاب قهرمانان و بازندگان

انتشارات:مرکز نشر هاجر
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب قهرمانان و بازندگان

کتاب قهرمانان و بازندگان نوشته مرضیه جمشیدی است. کتاب قهرمانان و بازندگان نقش عوام و خواص در شکل‌گیری عاشورا را بررسی می‌کند.

درباره کتاب قهرمانان و بازندگان

تاریخ بشر حوادث تلخ و شیرین بی‌شماری را به یاد دارد و تاریخ‌سازان فراوانی را در دل خویش پرورش داده است. فرزندان آدم در طول تاریخ غربال شدند و صحنه‌های زشت و زیبا آفریدند تا ماندگارترین حادثه در کربلا به وجود آمد. واقعه عاشورا نقطه عطفی است که در تاریخ بشر مانند ندارد. انگار همه فلسفه خلقت و تمامی‌تاریخ انسان در آن روز خلاصه شد. گویی همه تاریخ انسان مقدمه عاشورا بود و امام حسین (ع) نماینده تمام انسان‌ها و یزید و پیروانش خود شیطان! اگر چه در این نبرد، به ظاهر شیطان پیروز شد؛ اما پیروز واقعی امام حسین (ع) و یارانش بودند. در واقع عاشورا حیات خویش را از خون پاک شهیدانی چون سیدالشهداء دارد. آنان با نثار جان خویش در راه حق، به انسانیت جانی تازه بخشیدند و هر نهضتی که از جام آنان نوشید جانی تازه یافت. حادثه عاشورا جان‌سوز و در عین حال افتخارآفرین و تجلّی عشق به اهل‌بیت پیامبر (ص) می‌باشد که ضامن سعادت و عامل حیات معنوی جوامع انسانی است که ابعاد مختلف آن مورد تحقیق قرار گرفته است.

تحقیق حاضر در راستای عبرت‌گیری از حماسه عاشورا و نیز با توجه به اینکه هر پدیده تاریخی که رخ می‌دهد حاصل عملکرد عوام و خواص است و عملکرد این دو گروه است که می‌تواند باعث سعادت و یا گمراهی جامعه شود، به همین منظور به بررسی نقش عوام و خواص در این حادثه می‌پردازد و انتظار دارد بشر امروزی با تحلیل و تبیین این عبرت‌ها باعث بصیرت‌افزایی خود و پاسداری از ارزش‌های اصیل اسلامی‌شود، تا دیگر این حادثه جان‌سوز در تاریخ تکرار نشود. از آنجا که انسان مدنی‌الطبع و نیازمند به زندگی اجتماعی است، همواره تکامل و تعالی خود را در همبستگی با جامعه می‌بیند و عموماً فرایند تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را در جامعه به عنوان یک حقیقت می‌پذیرد؛ ازاین‌رو در مطلق جوامع بشری، مردم از حیث تأثیرات متقابل به دو قطب تأثیرگذار و تأثیرپذیر تقسیم می‌شوند. در این میان به گروه تأثیرگذار که معمولاً اقلیت جامعه را تشکیل می‌دهند، خواص و به گروه تأثیرپذیر عوام می‌گویند. خواص هر جامعه، افرادی هستند که اهل شناخت و تجزیه و تحلیل بوده و بر اساس بصیرت نسبت به وقایع اتفاقی موضع‌گیری می‌کنند و درحقیقت سردمداری جریان‌های اجتماعی به دست آن‌ها است.

خواندن کتاب قهرمانان و بازندگان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ اسلام پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب قهرمانان و بازندگان

لف) ویژگی‌های خواص

خواص افرادی با نفوذ و دانا به مسائل سیاسی و اهل تجزیه و تحلیل هستند. آنان نقش بسیار تأثیرگذار در جامعه دارند، این گروه دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

۱. بصیرت

بصیرت به معنای قوه قلبی یا نیروی باطنی است که به نور قدس روشن گردیده و از پرتو آن، صاحب بصیرت، حقایق و بواطن اشیاء را در می‌یابد، بصیرت به مثابه بصر (چشم) است برای نفس.۴

در این باره امام علی (ع) می‌فرماید:

«اِنَّ اولیاءَ الله هُمُ الذینَ نَظَرُوا الی باطنِ الدنیا اذا نَظَر النّاسُ الی ظاهِرِها وَاشتَغَلُوا بآجِلِها اذا اشتَغَلَ النّاسُ بعاجِلِها»۵

«دوستان خدا کسانی هستند که به باطن دنیا می‌نگرند زمانی که مردم به ظاهر آن نگاه می‌کنند و به آینده آن مشغولند آن‌گاه که مردم به امروز آن سرگرمند.»

بصیرت باعث می‌شود که انسان راه نجات و سعادت را بیابد و به گمراهی دچار نشود و در همه‌حال حتی زمانی که طرف‌داران باطل بسیارند صراط مستقیم را گم نکند. از ویژگی‌های خواص این است که اهل بصیرتند و با بینش خود راه را تشخیص می‌دهند و موضع‌گیری آنها از روی فهم و تحلیل است. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که بصیرت دارای ابعاد مختلفی می‌باشد که عبارتند از:

یک. بصیرت اعتقادی

یکی از ابعاد بصیرت شناخت است. انسان باید در ابتدا نسبت به خدا و رسول خدا و صاحبان امر (امامان) شناخت پیدا کند، چرا که بدون این شناخت دچار گمراهی و اشتباه شده و هیچ‌گاه به سعادت و رستگاری نخواهد رسید. البته شناخت دارای مراحلی است که به بیان امام صادق (ع) از شناخت خداوند آغاز می‌شود:

«اللَّهُمَّ عَرِّفنِی نَفسَکَ، فإنَّکَ إن لَم تُعَرِّفنِی نَفسَکَ لَم أعرِف نَبِیَّکَ اللَّهمَّ عَرِّفنِی رَسُولَکَ فَإنَّکَ إن لَم تُعَرِّفنِی رَسُولَکَ، لَم أعرِف حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفنِی حُجَّتَکَ، فَإنَّکَ إن لَم تُعَرِّفنِی حُجَّتَکَ ضَلَلتُ عَن دِینِی»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
«هیچ قومی‌را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی‌یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هرچند پدران یا فرزندان یا خویشاوندانشان باشند.
کاربر ۳۱۹۵۷۹۸

حجم

۱۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۱۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۶,۰۰۰
تومان