دانلود و خرید کتاب تاریخ بندر پیربازار قاسم غلامی کفترودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ بندر پیربازار اثر قاسم غلامی کفترودی

کتاب تاریخ بندر پیربازار

معرفی کتاب تاریخ بندر پیربازار

کتاب تاریخ بندر پیربازار، اثر قاسم غلامی کفترودی به بررسی تاریخ بندر پیربازار که یکی از مهم‌ترین بنادر ایران در دوران قاجار بوده و مسیر تجارت با اروپا را باز کرده است، می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب تاریخ بندر پیربازار

دانستن تاریخ محلی ما را به درک شگفتی‌هایی وا می‌دارد که تا پیش از آن از آن‌ها بی‌خبر بودیم. اینکه بدانیم در گذشته‌ای نه چندان محل زندگی ما چطور محلی بوده و مردم چگونه زندگی می‌کردند، یا اینکه این محل از چه اهمیتی برخوردار بوده، لذتی عجیب دارد. با شناختن محیط اطرفمان است که می‌توانیم به آن عشق بورزیم و از هیچ تلاش و کوششی برای آبادانی‌اش دریغ نکنیم. قاسم غلامی کفترودی در کتاب تاریخ بندر پیربازار، از پیربازار گفته است. محلی که هرچند شاید امروز دیگر از اهمیت چندانی برخوردار نباشد اما در گذشته یکی از درخشان‌ترین نقاط شمالی ایران بوده است. با خواندن کتاب تاریخ بندر پیربازار درمی‌یابیم که این محل را به درستی دروازه‌ی اروپا می‌خواندند. به دلیل اهمیت بندر تاریخی پیربازار و حجم زیاد جابه‌جایی کالا در این مسیر نخستین خط آهن ایران در دوره‌ی قاجار از رشت به پیربازار کشیده شد که تا چند دهه‌ی پیش بقایای آن در این مسیر به چشم می‌آمد.

کتاب تاریخ بندر پیربازار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر به تاریخ محلی ایران علاقه دارید، شما را به خواندن کتاب تاریخ بندر پیربازار دعوت می‌کنیم.

بخشی از کتاب تاریخ بندر پیربازار

وجه تسمیه‌ی پیربازار

نام پیربازار به اشکال مختلفی مورد استتفاد قرار گرفته است، از جمله پئربازار، پَر بازار، پیله‌بازار، پِیله‌بازار، پیره‌بازار که درباره‌ی وجه تسمیه‌ی آن نظریه‌های مختلفی وجود دارد. که در اینجا بطور مختصر به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

پئربازار Perbâzâr: مردم منطقه‌ی پیربازار به این صورت تلفظ می‌کنند و به معنی بازار پدر است. در وکالت‌نامه‌ی صغار مرحوم میرزا فتحعلی که در سال ۱۲۵۷ ق نوشته شد و همچنین در سند اجاره‌نامچه پیربازار به تاریخ ۱۳۳۶ق، از پیربازار به عنوان »پِربازار« یاد شده است و رویهم رفته می‌توان آن را به عنوان تلفظی در لهجه‌ی محلی تلقی کرد.

َپره‌بازار Parebazar : جهانگیر سرتیپ‌پور می‌نویسد: «این ناحیه به مناسبت مجاورت نزدیک با مرداب و دریا، پَر بازار یا بازار ساحلی و بازار مرزی نامیده می‌شد که تدریجاً به پیربازار شهرت یافت.» پَر بازار به چهار معنی است: پر به معنی تور بزرگ ماهیگیری و پَر بازار به معنی بازار ماهی و ماهگیری.

پَر به معنی حاشیه و مرز و پَر بازار به مانی بازار ساحلی.

پَر از نظر تاریخی به مناطقی از گیلان که در سرحدات مرزی قرار داشتند و از نظر نظامی با اهمیت محسوب می‌شدند اطلاق می‌شد و پرنشینان عنوان رسمی مامورانی بود که در آنجا به نگهبانی می‌پرداختند و در این صورت پَر بازار، یعنی بازار مرزی.

پَر به قسمتی از زنبورهای کندوی عسل اطلاق می‌شود که به سرپرستیِ ملکه‌ی جدید از کندوی اصلی خارج شده و در مکانی دیگر کندوی جدیدی را تشکیل می‌دهند و در این صورت پَر بازار به معنی مکانی است که با جدایی از شهر اصلی در مکانی مستقل تجارت و داد و ستد راه‌اندازی کند و داعیه بازار و شهر شدن داشته باشد.

فهرست

  • یادداشت حوزه هنری گیلان
  • مقدمه
  • نگاهی به دهستان پیربازار
  • پیربازار از پیدایش تا خاموشی
  • تاسیسات پیربازار
  • مسیر ارتباطی پیربازار
  • پیربازار در آثار سیاحان و نویسندگان
  • رویدادهای مهم پیربازار
  • اسنادی از پیربازار
  • کتابنامه
  • نقشه‌ها، اسناد و عکس‌ها
  • نمایه
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۵ صفحه

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۵ صفحه

قیمت:
۵,۴۰۰
تومان